Soft Sampler VS. Audio - voordelen?

musica

Trance is my middle name
Lid sinds
4 juli 2003
Berichten
339
Locatie
Eindhoven
Ik heb even zitten zoeken in de draadjes en mij is opgevallen dat er vooral discussies zijn ontstaan over de soft-sampler versus de hardware sampler. Ik vraag mij echter af wat de voordelen van een soft-sampler zijn t.o.v. gewone audio kanalen gebruiken in bijv. Cubase SX2. De mogelijkheden mbt het bewerken van .wav samples zijn indien je deze importeert tegenwoordig zeer uitgebreid. Je hebt bijna geen extern programma als Cool Edit meer nodig...

Wat zijn nu de voordelen van een soft-sampler, zoals bijvoorbeeld Halion of Kontakt?
 
Ja, heeee... als je een enkele 'statische' sample wilt gebruiken maakt het niet denk, denk ik zo.
Maar als je een sample als 'instrument' wilt gebruiken (dus pitchen in een melodietje) kom je niet zo ver met een audio clipje binnen een willekeurige sequencer. Tenzij je tientallen kopietjes maakt en ieder kopietje apart stretcht/pitcht.

En ik heb het vermoeden dat de betere softsamplers ook flexibeler zijn qua inladen van formaten van bestaande samplers.
 
Een sampler zoals Halion en Kontakt zijn veel flexibeler met het bewerken van samples en het voorzien van effecten,ik heb met Halion gewerkt maar ik werk nu met Kontakt,voordeel is dat je bv je loops kunt slicen in kleine stukjes en deze weer kan verdelen over je klavier om eigen loops mee te maken,ook zitten er in kontakt zelf lfo's en effecten,bovendien zijn de midicontrollers allemaal vrij toe te wijzen,dus je kan de softsampler met elk hardware instrument besturen...
verder kan je bv gigantisch veel uitgangen toewijzen aan kontakt waardoor je dus werkelijk elk instrumentje appart kan afmixen in cubase...
ach en er zijn nog meer voordelen,nadeel is echter dat hardware samplers vaak wat extra toevoegen aan het geluid waardoor men samples uit dergelijke apparaten vaak als warmer ervaart,dat is dus een afweging die je moet maken
 
Origineel geplaatst door d.j.conflict
Een sampler zoals Halion en Kontakt zijn veel flexibeler met het bewerken van samples en het voorzien van effecten,ik heb met Halion gewerkt maar ik werk nu met Kontakt,voordeel is dat je bv je loops kunt slicen in kleine stukjes en deze weer kan verdelen over je klavier om eigen loops mee te maken,ook zitten er in kontakt zelf lfo's en effecten,bovendien zijn de midicontrollers allemaal vrij toe te wijzen,dus je kan de softsampler met elk hardware instrument besturen...
verder kan je bv gigantisch veel uitgangen toewijzen aan kontakt waardoor je dus werkelijk elk instrumentje appart kan afmixen in cubase...
ach en er zijn nog meer voordelen,nadeel is echter dat hardware samplers vaak wat extra toevoegen aan het geluid waardoor men samples uit dergelijke apparaten vaak als warmer ervaart,dat is dus een afweging die je moet maken

Maar dit kun je toch ook gewoon met je audio kanalen... Daar kun je alle samples knippen...toewijzen aan aparte kanalen etc.
 
om de simpele reden dat bijv. je bassdrum ingeladen in een sampler als intakt gelijk velocity kan instellen...
 
met de ene kun je knippen, plakken en schuiven.

met de andere kun je knippen, plakken, schuiven en SPELEN.
 
Eeeeh het voordeel van een sampler, naast de 1001 andere voordelen is natuurlijk ook dat je het in kunt spelen via midi, of de noten in kunt tekenen in je sequencer, en zoals al gezegd met de juiste velocity en zo.


Maar eeh, laat dit even duidelijk zijn, als voor jou werken met audio tracks even goed/makkelijk/snel/flexibel werkt als een sampler, dan zal niemand je hier tegenhouden. (denk ik)
 
Origineel geplaatst door musica
Maar dit kun je toch ook gewoon met je audio kanalen... Daar kun je alle samples knippen...toewijzen aan aparte kanalen etc.

kun jij een loop op een audio track automatisch laten slicen en de slices daarna verdelen over verschillende toetsen van je klavier waardoor je zelf heel makkelijk een nieuwe loop kan maken? dat moet je me dan toch eens uitleggen...

Natuurlijk werkt audio ook goed om te knippen en te plakken,maar ik vind het persoonlijk wel verdomd handig dat je via een sampler al je sounds in een loop zelf kan bespelen,en zo flexibel als wat je eigen ding er van maakt,inclusief de filters die je niet als apparte plugin weer moet inladen,en die je met elke willekeurige midicontroller/synth kan tweaken...die vrijheid heb je gewoon niet met gewone audio kanalen (niet dat ik niet met audiokanalen werk hoor,zo is't niet...)
 
Origineel geplaatst door d.j.conflict
kun jij een loop op een audio track automatisch laten slicen en de slices daarna verdelen over verschillende toetsen van je klavier waardoor je zelf heel makkelijk een nieuwe loop kan maken? dat moet je me dan toch eens uitleggen...

Natuurlijk werkt audio ook goed om te knippen en te plakken,maar ik vind het persoonlijk wel verdomd handig dat je via een sampler al je sounds in een loop zelf kan bespelen,en zo flexibel als wat je eigen ding er van maakt,inclusief de filters die je niet als apparte plugin weer moet inladen,en die je met elke willekeurige midicontroller/synth kan tweaken...die vrijheid heb je gewoon niet met gewone audio kanalen (niet dat ik niet met audiokanalen werk hoor,zo is't niet...)

Ik probeer altijd creatief te zijn door veel te knippen, reversen, plugin over een bepaald stukje gooien etc. Voor mij werkt het goed met audio, maar ik neem graag van je aan dat dit met een soft-sampler veel beter gaat...Ik heb zelf weinig ervaring met soft-samplers, dus vandaar ook deze thread........Misschien wordt het eens tijd om er een aan te gaan schaffen...
 
Back
Top