[Track] The dream the nation

hermax

Ouwe rot
Lid sinds
22 april 2004
Berichten
2.268
Locatie
Haacht
Gedag,
laat ik ook maar eens iets horen in plaats van anderen altijd af te breken :D . Het is geen dance, trance of aanverwanten.
Wat is het dan wel? Muziek die ik had gemaakt voor een musical (op basis van teksten en regie-aanwijzingen dus) die uiteindelijk niet is doorgegaan. Ik had al een tiental nummers klaar en ben ze nu dan maar voor mezelf aan het uitwerken. Deze track beschrijft het hoofdpersonage tijdens een droom. Eerst het zacht inslapen, dan een kwade droom die overgaat in een betere droom over het nieuwe land dat hij als koning wil gaan leiden. Het moest dus een soort 'volkslied' worden en ik heb er een ietwat militaristisch ritme onder gestoken.
Je vindt 'm hier.

O ja, :eureka: als iemand me eens kan vertellen onder welk genre deze muziek kan benoemd worden doet ie er me een groot plezier mee. Nu heb ik, wegens niet beter weten, dit onder New Age gezet.

Shoot!
 
Pourtant un avatar, en cachette

Pourtant un avatar, en cachette

Tsja, uhm, het is musical hè, dus een tikje zoet en vriendelijk voor mijn smaak... :D

Maar goed, los daarvan is het zeker geen slechte track. Goede opbouw (hoewel je misschien het begeleidende acteren wel wat mist op deze manier), waar je veel tijd voor neemt, maar dat lijkt me binnen je genre niet erg. Goede overgang naar het tweede gedeelte (vooral die sweeps), al mag je het van mij nog wat voller en lawaaieriger maken rond 2:25 om het contrast te vergroten. Mooi ook zoals je 'volkslied' loskomt op 4:20, later nog gevolgd door de niet verwachte maar wel prettige synthlead (die wel wat krachtiger of vetter mag zijn van mij). Uiteraard doet dit hele stuk sterk denken aan To the unknown man, maar dat lijkt onvermijdelijk (die vermaledijde Vangelis ook ;) ).

Maar van je geluiden ben ik niet bepaald kapot. De gitaar uit de inleiding is duidelijk een synth en de e-piano is wel érg zoet (keert bij mij persoonlijk mijn maag van om, maar aangezien je dit soort piano's als preset overal tegenkomt zal dat wel aan mij liggen). Ook de bas van het 'volkslied' is wat kaal. Het klinkt allemaal een beetje GM-erig; toevallig Rolands uit de jaren '90 gebruikt?

(ik zou het toch wel New Age noemen trouwens, om niet te vervallen in sub-subgenres)
 
Dank voor deze zeer relevante analyse :halleluja .
En inderdaad, dit is gemaakt met een SC55 en een JV1080. Die laatste heb ik nog maar enkele weken en ben wegens tijdsgebrek nog niet aan eigen geluiden maken toegekomen. Eerste prioriteit momenteel (als ik al eens tijd kan vinden) is opnemen... ik weet het ... cliché ...
Ik hoorde het hoge Vangelis-gehalte ook meteen vanaf die trommeltjeskeuze, maar bon, niks van aantrekken dacht ik, niemand heeft daar een patent op genomen.
De sweeps komen uit m'n goeie ouwe Juno106. Er zijn 2 stemmen van kapot maar ik zal er nooit afscheid van nemen. Hij dateert nog uit mijn studententijd toen ik wel de tijd had EN nam om geluidjes te zoeken.
Er zit eigenlijk geen bas in het laatste gedeelte :D . Het is gewoon een soort gitaar maar dan heel laag gespeeld. Echte bas gewoon vergeten! Dat komt ervan als je werkt met hoofdtelefoon...
Over twee dagen heb ik drie weken vakantie en ik heb me voorgenomen om eens serieus bezig te zijn met
* Eigen geluiden maken.
* Die oude k*tsequencer (Music Center) eindelijk buitensmijten en die Logic-versie (3.6 weliswaar) die ik toch liggen heb te installeren. Als ik nu bvb wil 'arpeggiaten' moet ik dat allemaal zelf spelen. Een hele klus.
* Mijn spaarcenten eens tellen want na 20 jaar is het toch wel eens tijd om een 'echte' nieuwe synth te kopen.
* Deze track te verbeteren. Bovenstaande tips neem ik daarbij zeker ter harte.
* Eens kijken of ik toch niets 'monitor-achtig' kan verzinnen.
* En natuurlijk ook veel :biertje:
 
Origineel geplaatst door hermax
En inderdaad, dit is gemaakt met een SC55 en een JV1080. Die laatste heb ik nog maar enkele weken en ben wegens tijdsgebrek nog niet aan eigen geluiden maken toegekomen. Eerste prioriteit momenteel (als ik al eens tijd kan vinden) is opnemen... ik weet het ... cliché ...

Yep, ik dacht al zoiets... Ik heb namelijk zelf een XP-30 en dacht wat geluiden te herkennen (XP is zo ongeveer de keyboardversie van de JV #0#0's). Op zich niet per se een probleem, hoewel het nu wel erg opvalt, maar dat ligt dan aan die presets natuurlijk. :)

Over twee dagen heb ik drie weken vakantie en ik heb me voorgenomen om eens serieus bezig te zijn met
* Eigen geluiden maken.
* Die oude k*tsequencer (Music Center) eindelijk buitensmijten en die Logic-versie (3.6 weliswaar) die ik toch liggen heb te installeren. Als ik nu bvb wil 'arpeggiaten' moet ik dat allemaal zelf spelen. Een hele klus.
* Mijn spaarcenten eens tellen want na 20 jaar is het toch wel eens tijd om een 'echte' nieuwe synth te kopen.
* Deze track te verbeteren. Bovenstaande tips neem ik daarbij zeker ter harte.
* Eens kijken of ik toch niets 'monitor-achtig' kan verzinnen.
* En natuurlijk ook veel :biertje:

Daar gaat je vakantie... Succes! :okdan:
 
Back
Top