Stage piano en monitoring

Eddy76

The main man Eddy
Lid sinds
10 augustus 2004
Berichten
22
Locatie
Noord-Holland
Ik ben verliefd geworden op de roland rd700. Hoewel ik hem voornamelijk in de studio zal gebruiken, wil ik hem in de toekomst wel ook op het podium kunnen gebruiken. (Vandaar de term stage piano denk ik)

Ik zag in de specivicaties dat er maar 1 stereo output op zit, is dit normaal voor een stage piano? Hoe kun je nu het beste je eigen geluid regelen op het podium, zonder dat je de geluidsman gek maakt door je geluidsnivo steeds te veranderen?
En ik zie ook nergens een audio input om een mix te kunnen maken met de podium monitor.

Moet ik ook nog een mengpaneel gaan aanschaffen, of zal ik toch maar voor een piano gaan met ingebouwde speakers. Maar ik twijfel of je aan een paar ingebouwde speakertjes genoeg hebt op een luid podium.

Ik vraag me af hoe anderen dit doen.

Ik heb niet zoveel live gespeeld als toetsenist, en eigelijk altijd op andermans spullen, vandaar.

Cheers,

Edwin
 
Da's bij mij al lang geleden, maar bij mijn roland RD250s had ik een eigen monitor mee (een Kawai geloof ik, 60W en dat was eigenlijk niet genoeg). Piano out naar monitor in (4 inputs mogelijk) en daar was dan weer een mix out naar de grote tafel. Helaas ook geen terugkoppeling mogelijk op mijn Kawai (4 inputs was al te weinig voor mijn eigen gerief) dus ik kreeg nog een andere monitor erbij.

Dat van die speakertjes is inderdaad een slecht idee...
 
Ingebouwde speakers in een stage piano zijn onvoldoende voor monitoring op het podium, je zal snel overstemd worden door je medemuzikanten. Je zult dus een aparte monitor nodig hebben. Zelf gebruik ik live de KX1200 (300 EUR) van Behringer. Ivm het frequentie bereik van piano's en synths (van laag tot hoog) heb je ongeveer volgende nodig als je kiest voor een actieve oplossing (= ingebouwde versterker)

Minimaal:
- woofer: 12 inch
- 2 weg
- 60 Watt

Beter:
- woofer: 15 inch
- 3 weg
- 100 Watt of meer

Stereo monitoring heeft live niet zo veel zin aangezien je dat meestal niet hoort.

De KX1200 van Behringer is zeker geen topper qua sound maar voldoet voorlopig. Alternatieven zijn veel duurder, bv de actieve K-serie van Roland (klinkt ook beter . Ik denk dat er mbt dit onderwerp ook andere threads te vinden zijn op het forum.
 
1 stereo out is naar mijn idee vrij normaal voor een stage-piano.
Ik gebruik zelf een klein tafeltje van behringer om het onderlinge niveau van mijn piano en modules af te stellen voordat ik het naar de pa doorstuur. Kan ook een monitor op worden aangesloten, ikzelf gebruik 2x de Contact van Voice Systems. Een redelijk goedkope oplossing bij elkaar en goed mee te nemen.
 
Doorlussen via een DI

Doorlussen via een DI

Vrijwel altijd zal het signaal van je piano via 2 DI's naar de PA lopen. Van die DI's kun je een signaal terughalen voor je monitors. Maar ik vraag me af waarom je zelf monitors zou willen meenemen en aanschaffen voor je live optredens. Zet gewoon op je rider dat je een monitor wilt voor je toetsen.. en het is in 99 van de 100 gevallen geen probleem (tenzij je optredens doet voor een appel en een ei in buurthuizen die geen monitors hebben of willen inhuren.. maar goed, als dat het karakter van je optredens is dan heeft inversteren in eigen spul sowieso weinig zin. Niet lullig bedoeld overigens..;) )
 
Yep; met onze band doen we altijd erg kleinschalige optredens, maar altijd zijn er monitors. Soms is het wat behelpen, wanneer ze bijvoorbeeld gitaarversterkers hebben en we wat moeten klooien om het goed aan de gang te krijgen, maar we zijn er tot nu toe nog altijd uitgekomen (we hebben nooit zonder monitors hoeven spelen). Dat je monitorgeluid niet altijd perfect is, is geen probleem (dus gewoon zelf van je volume afblijven). De zaal heeft daar geen last van en voor je eigen spel is het (bijna) altijd goed genoeg. Behalve natuurlijk als je zelf een perfect gemixt podiumgeluid wil, maar dan moet je iemand meenemen om de stagemix te doen, want anders is dat onmogelijk...

In ieder geval, dit is mijn ervaring. 8)
 
ik neem altijd mijn eigen actieve monitoring mee, geluidsmensen hebben (natuurlijk de goeien daargelaten) wat minder gevoel bij toetsen, meestal zijn drum en gitaar de belangrijkste elementen voor de mixer, ik heb veel problemen gehad om m'n toetsenmonitoring goed te krijgen en gebruik al sinds lange tijd een Roland JC120, is stereo (gescheiden ingangen) en kan laag, hard en klinkt erg vet. Toen ik 1 synth had deed ik de monitoring op de hoofdtelefoonaansluiting en de lijnuitgang naar de PA. Dit is misschien een oplossing voor de threadstarter.
Nu gebruik ik een klein Behringer mixertje voor 2 of 3 synths (kost geen driet) en dat voldoet perfect, hier haal ik ook m'n monitorsignaal uit. Afhankelijk van de gig neem ik dan de JC-120 (zwaar maar mooi) of de JC-77 mee.
 
Origineel geplaatst door Cheimoon
Yep; met onze band doen we altijd erg kleinschalige optredens, maar altijd zijn er monitors. Soms is het wat behelpen, wanneer ze bijvoorbeeld gitaarversterkers hebben en we wat moeten klooien om het goed aan de gang te krijgen, maar we zijn er tot nu toe nog altijd uitgekomen (we hebben nooit zonder monitors hoeven spelen). Dat je monitorgeluid niet altijd perfect is, is geen probleem (dus gewoon zelf van je volume afblijven). De zaal heeft daar geen last van en voor je eigen spel is het (bijna) altijd goed genoeg. Behalve natuurlijk als je zelf een perfect gemixt podiumgeluid wil, maar dan moet je iemand meenemen om de stagemix te doen, want anders is dat onmogelijk...

In ieder geval, dit is mijn ervaring. 8)
Dat het monitorgeluid te laag is vormt nog wel eens een probleem. Zoals toetsenistje ook al aangaf is de gitaar en de drum het belangrijkst voor de meeste ongeschoolde geluidsmensen en je kan inderdaad beter niet aan je eindvolume komen om de mensen in de zaal ook te sparen.
Daarom vind ik het persoonlijk ideaal om een eigen mixertje bij me te hebben om ook m'n eigen monitors aan te sturen, een beetje redelijke actieve monitors hoeven echt niet zwaar te zijn. Ook leuk: gebruik er 1 voor jezelf en 1 voor de eindmix, als ik naast de bassist sta hoor ik de zangpartijen namelijk ook niet meer.
 
Yep, heb ik ook regelmatig gehad, dat degene achter het mengpaneel denkt dat toetsen niet zo hard hoeven. Tegenwoordig vragen we dus altijd om een zaalmix op de monitors: alle geluiden goed afgestemd (dan kost het maar wat tijd om dat voor elkaar te krijgen!). Vind ik zelf erg prettig spelen; mezelf harder of anderen harder vind ik geen voordelen hebben.
 
Mijn podium monitoring zit als volgt in elkaar:

1) synths -> 16 kanaals line-mixer
2) 16 kanaals line-mixer -> compressor
3) compressor -> 2 XLR's naar PA multi-kabel
compressor -> 2 line out's naar eigen keyboard monitor

De compressor fungeert dus ook als DI. Tevens check ik van te voren via de headphone out van de line mixer of de signalen en de mix OK zijn. Voordeel van deze setup is dat de mix die naar de PA en de monitor gaat altijd hetzelfde is. Overigens hoeft dat niet veel te kosten: Behringer line mixer + compressor kosten samen ongeveer 250 EUR.

Als ik op grotere podiums speel heb ik er nog een stage monitor extra bij staan met daarop een mix vanaf de PA. Ik kan dus zonder problemen aan de volume knop van mijn eigen keyboard monitor draaien zonder dat ik het volume in de zaal opschroef....dat is niet handig en je maakt je zelf ook niet echt populair bij de technicus ;)
 
mijn live-setupje:

2x synth -> 4-kanaals DI (behringer ja) -> stageblok -> mixer
aux sends -> stageblok (return) -> actieve monitors
ieder z'n eigen monitormix :)

enig "nadeel" hieraan is, dat ik ff door de knietjes moet richting m'n monitor als ik het zaakje wat harder wil horen
 
Bedankt voor jullie reacties. De conclusie die ik kan trekken is dat interne speakers op een stage piano niet bruikbaar zijn in een live situatie.

Ik heb dan ook net (gisteren) de Roland rd700 aangeschaft, en ik ben erg tevreden. Ik ga nu wat expirimenteren voor een goede monitor opstelling.

Cheers,

Edwin
 
Back
Top