[Nord Modular] PatternGen

Yawgmoth

Moderator
Staff member
Lid sinds
4 januari 2002
Berichten
6.269
Locatie
Grou
Heya!

Lezende in de maual van de NM [clasic] tref ik wel een bijzonder spannende definitie van de Pattern Generator:

The Clocked Pattern Generator generates 16384 patterns (128 banks, 128 patterns each) with selectable length.[/quoute]

Nu is dit hartstikke mooi, maar wat kan ik er mee? Heb de patch Bright Machine 2 als bijlage bij dit bericht gepost. Wanneer ik nu de pattern of bank waarden aanpas, merk ik weinig tot geen verandering in het geuild. NB de de 1 naar 2 faders, en de x-fade zitten er in, om de audio langs de ring modualtor te routen (indien gewenst).
 

Attachments

  • bright machine 2.pch
    2,6 KB · Bekeken: 43
pattern generator is leuk!...

ehm, heb je wel een clocksource aanstaan? plug er anders zelf ff een midclock in
ik denk dat het daarna wel duidelijk is

(noot: ik kan het nu even niet uitproberen omdat mijn micro even bij iemand anders staat)
 
Origineel geplaatst door Timo
pattern generator is leuk!...

ehm, heb je wel een clocksource aanstaan? plug er anders zelf ff een midclock in
ik denk dat het daarna wel duidelijk is

(noot: ik kan het nu even niet uitproberen omdat mijn micro even bij iemand anders staat)

E.e.a. is ge'synced aan het midisignaal dat Logic genereerd.
 
dat 'ding' heeft gewoon een heleboel patterns in zich, niet dat je ze kan veranderen, maar er zijn er zoveel dat het ook vaak loont gewoon een ander te kiezen. Volgens mijn stuurt hij gewoon bij elke stap een waarde tussen de 0 en 127 uit.
Een soort presetstepsequencer waar je geautomatiseerd door de presets kan hoppen

in de preset hebben ze er een heleboel in werking gezet aan allerlei verschillende taken
vooral in combinatie met die key quantizer is het leuk speelgoed
 
ik heb ook nog ergens zo'n pch bestandje. het was mogelijk om de snelheid, bank en pattern te kiezen met de knoppen op de modular. Verder kon je mixen tussen een zaagtand en square wave en waren envelopes en portamento ook te regelen.

-C-
 
Origineel geplaatst door Timo
dat 'ding' heeft gewoon een heleboel patterns in zich, niet dat je ze kan veranderen, maar er zijn er zoveel dat het ook vaak loont gewoon een ander te kiezen.

Natuurlijk zitten er ook stepsequencers in de nord modular waar je wél de toonhoogte per stap zelf kan regelen.
Ik weet trouwens niet of je er mee kan stunten met morphs.
Dus terwijl je aan de morph knop (zelf toewijzen!) draait, je een de toonhoogte van meerdere stappen verandert.
Ik ga hier binnenkort eens mee experimenteren!

Met een clock divider kun je een 2e step / controllerwaarde sequencer gebruiken om bijvoorbeeld een akkoordenschema te programmeren, zodat je eigenlijk 16 maten de ruimte hebt om variaties aan te brengen.
Hierdoor heb je 16 x 16 = 256 stappen.

Kortom, er is een hoop te doen met deze lieverdjes. In de G2 kun je ook de output van de stepsequencer module naar de midi uit sturen. In mijn situatie -ik doe alle sequencing op een mpc 2000xl- kan ik dus ook patterns maken en die in de mpc opnemen. De stepsequencers van de G2 zijn weer te syncen aan het clock signaal van de MPC, waardoor ook de midi data van de patterns weer strak wordt opgenomen in de MPC.

Ik denk dat je zelfs een soort van swing functie erin kan bouwen. Misschien een uitdaging om dat eens te proberen.
Wie weet wat ik vanavond in elkaar knutsel ;)

-C-
 
En wat ook leuk werkt:

Het clock signaal voor de ene controle / note / stepsequencer delen door 6 bij 24 pulsen is dat 4/4, en een andere controle / note / stepsequencer delen door 3. Krijg je creative dingetjes van.
 
De PatternGenerator is gebaseerd op 24 Bits. De twee grootste mogelijke priemgetallen worden met elkaar vermenigvuldigd en de zo ontstane reeks getallen worden keurig afgelezen. Alleen de plaats waar die reeks wordt ingelezen wordt.
 
Back
Top