knight rider sequencer

Imipolex

switchboard operator
Lid sinds
10 september 2001
Berichten
1.360
Locatie
Rotterdam
Ik zat wat te fantaseren over sequencertjes met zo'n 4017 chip, waar ik er een van gebouwd heb, werkt nog steeds prima. De 8-stappen versie met een 4022 IC doet het helaas nog immer niet...
Toen bedacht ik me dat die 4017's veel gebruikt worden voor van die fancy/decoratieve looplichtjes... daar moest vast wel een kitje voor te krijgen zijn, wat het bouwproces aanzienlijk zou vereenvoudigen.
En jawel hoor, bij Conrad vond ik de 'knight-rider' heen-en-weer loop-ledjes, totaal nutteloos en decoratief. Als je hem bouwt en aanzet ga je vanzelf het knight-rider-thema neurien, of die cylons uit battlestar galactica nadoen. Het enige wat ik moet doen is de triggers naar de leds voor de weerstand aftappen en op dezelfde manier met potmeters en diodes ertussen aan elkaar rijgen naar een cv-output.
In het schema de clock-pin uitgezocht en een insert voor bv. een 606-klok erop gezet, nu 'knight-ridered' hij op en neer mee in het ritme van de 606!
Dit ding heeft ook een flip-flop voor het heen-en-weren. Als hij bij de laatste led komt flipt ie, en gaat de andere kant op lopen, dan komt ie aan weer aan bij de eerste led en flopt, zodat ie weer omhoog gaat lopen. Die flipflop input kan ik dus ook aftappen, en zo met een puls uit een 606 of andere bron (of het ding zelf, een puls uit de leds) de richting veranderen! (dus niet noodzakelijk op de eerste en laatste tel)
Nu heeft deze PCB ook nog aansluitingen voor 10 relaitjes, via transistors, dus 10 contact-uitgangen erop gezet. Kan ik een willekeurig kontakt mee bedienen, erg handig voor gecircuitbende spullen ofzo.
Affijn, voor plusminus 30 euro heb ik nu een multifunctionele gate/trigger/contact/cv-sequencer:
(ik zet hem soms alleen maar aan om naar die ratelende relaitjes te luisteren!) :
 

Attachments

  • knightrider.jpg
    knightrider.jpg
    51,9 KB · Bekeken: 82
sequenser

sequenser

hey imipolex,

die 4017 is toch een 10 stappen counter dus daar kan je toch gewoon een 8 stappen sequenser van bouwen, heb je volgens mij geen 4022 voor nodig. het is mij ook gelukt, en ik heb er ook een regelbare klok bij gebouwd.
 
Back
Top