RS7000 gekraak bij PlayFX

afg

Ingeburgerd
Lid sinds
16 juli 2004
Berichten
53
Locatie
Randstad
hallo,

ik heb sinds 1 dag een rs7000. ik merk dat ik gekraak en vervorming krijg als ik met de PlayFX speel. vooral de UNISON lijkt eten in het roet te gooien. zet ik bijv. UNISON op x8, OCTAVER op +10, HARMONIZE1 op +10 en HARMONIZE2 op -49, dan krijg ik kraakjes in het geluid.

de kraakjes of vervorming lijken met name tijdens de attack van het geluid te komen. het is geen prettig geluid: echt alsof er een circuitje overstuurd wordt; met koptelefoon op voel je het aan je oren.

is dit normaal?

of blijk ik geen drol van de rs7000 te begrijpen en valt het geluidstheoretisch prima te verklaren dat je met 'octaven', 'unisonen' en 'harmonizen' gekraak krijgt?

thx
 
is niets vreemds ofzo, ligt eraan hoeveel noten je aan het stapelen bent
met die play fx, al die noten gaan door dezelfde TG met dezelfde instellingen, met onder andere gekraak
of afgekapte noten als resultaat als je teveel verlangt van dat ding.
play fx moet je mee leren omgaan en zuinig gebruiken, de RS heeft geen eindeloos stemmen bereik ofzo ;)
 
Als je alleen al naar Unison x8 kijkt kun je volgens mij afhankelijk van de polyphony die je op dat moment gebruikt volgens mij nogal wat data aan het genereren zijn.

Met Unison is een apparaat zijn polyphony over het algemeen nogal snel uit de wereld geholpen. Mijn Access Virus heeft precies hetzelfde. Unison kost gewoon stemmen. Ligt niet aan het apparaat.\

Wel goeie koop trouwens, zo'n RS7000 (Goed dat je niet voor de verleidelijke Roland gekozen hebt.....fout had ik bijna gemaakt) 8)
 
thx voor de tips!

tja, ik ben gewoon nog maar wat aan het knoppendraaien zonder nog de manual erbij gepakt te hebben. ik heb dus geen idee waar sommige dingen toe dienen. alleen het gekraak stoorde me en was benieuwd wat dat was, vooral omdat het niet te vergelijken was met distortion of zo. veel digitaler en harder van geluid -> niet prettig dus.

ik was gisteravond trouwens wel héél lustig aan 't knoppendraaien-zonder-te-weten-wat-ik-deed dat de rs7000 zelfs even vastliep. plots begonnen alle ledjes te flikkeren (op, ik schat, 40Hz of zo). dat duurde vervolgens een 10-tal seconden waarna de rs7000 weer uit z'n shock kwam... ik zat een 'audio' voice te manglen, of zo. zal proberen het te reproduceren... ik gebruik trouwens os 1.21.


tja, de roland grooveboxen hebben nooit zo'n erge aantrekkingskracht op mij gehad. ik heb de rs7000 met name voor de sequencer gekocht (2e hands). ik wil er uiteindelijk (o.a.) vst synths mee gaan aansturen. maar het sequencen in cubase bevalt me toch niet zo. ik moet gewoon een snellere patterns-based hardware kast daarvoor hebbebn. dat geklik met de muis om je muziek te maken vind ik niet lekker. van de andere kant zit ik wel intensief met geluiden (synthese + sampling) te stoeien met de pc. daar vind ik zo'n ding dan weer wel perfect voor.
 
polyfonie

polyfonie

Yep, teveel stemmen opgemaakt (64?).. Wat je kan doen is bv de phrase remix sample functie gebruiken waarmee je de sequence (bv 4 maten) sampled en 'devide' zodat de samples weer als midi noten in de sequence staan! Moet je op de 'sampling' knop drukken en dan selecteer je bij ' source' STEREO OUT (resampling) etc etc.
 
@arv:

thx voor deze tip. ik ben er alleen nog niet aan toe vrees ik: heb de rs7000 pas 2 dagen en nog slechts enkele uurtjes ermee bezig geweest. met samples ga ik wat later aan de slag.

schiet me wel een ander vraagje te binnen:

ben met mijn eerste patterns bezig. ik heb de rs7000 gekocht om diepgaandere dingen te kunnen editen aan midi informatie. nu lukt het dus wel om dingen als swing in te stellen enzo. maar waar ik echt op zoek ben is hoe ik een individuele noot kan verschuiven. ik heb in de manual gezocht maar kan het niet vinden. ik wil gewoon één noot kunnen selecteren en die een fractie naar links of naar rechts verplaatsen. how to do this?! ik weet dat het op de mpc wel kan, hoewel het erg bewerkelijk is: je kunt daar van elke noot de exacte midi info zien en met cijfertjes de exacte timing van een noot instellen.

hoe doe ik dit op de rs7000?
 
hmm, ik betwijfel of het wel kan wat ik wil (een noot selecteren en die willekeurig een fractie naar links of rechts verschuiven)

ik geloof dat ik wel een work-around heb gevonden: de step grootte kan aangepast worden tot minimaal 1 (dat is de kleinste waarde die de rs7000 sequencer aankan en geeft me dus de precisie die ik zoek). als ik nu een noot wil plaatsen die verder naar rechts ligt, dan gebruik ik eenvoudig de <rest> knop. ligt de positie waar ik de noot wil hebben echter juist meer naar links, dan moet ik eerst een 'grote' sprong naar links maken met de draaiknop en vervolgens in kleine stapjes met de <rest> knop naar rechts.

klopt bovenstaande een beetje?

ik had echter gehoopt dat ik voor deze precisie-verschuivingen ook een draaiknop zou hebben. zou een heel stuk makkelijker zijn!
 
als je op EDIT drukt krijg je de volledige MIDI info van de betreffende track. Dus alle nootinfo staat daar. Als je daar doorheen scrollt kan je 1 noot bv selecteren en daar de nootpositie en ook de velocity en de gate van veranderen/aanpassen. Kan ook allemaal realtime.
Als je wilt experimenteren met de noteshift/velocity/gate/noteoffset voor een hele groep noten (van bv een 1x1 loop) dan moet je de GROOVE functie gebruiken! Das echt een heel krachtige tool.

Succes!

Arv
 
aha, dat is wat ik zocht! thx!

ik ga me toch maar eens dwingen de manual van a-z door te lezen en niet 'probleemgericht door te spitten'... :stupid
 
Ja de manual... wat een $%^$&*!

Ik kan je vertellen dat ik die eigenlijk zelden gebruikt heb. Ik heb veel, heel veel zelf geleerd door uren en uren op het beestje te pielen. Al werkende kom je er vanzelf achter. Ik heb ook veel gehad aan de RS7000 group van groups.yahoo.com. Daar kan je veel lezen over je vragen en ook vragen posten natuurlijk..

Credo blijft, gun je zelf de tijd om alles te leren wat ie kan. Dat kan even duren, heeft mij denk ik al gauw een paar weken gekost. En dan heb je het nog niet eens over alle tips-'n-tricks!


gr
Arv
 
Op die manier experimenteer ik ook met m'n RM1X...al ben ik nu wel begonnen om de manual van a tot z te lezen omdat ik bang ben dat ik toch wat nuttige dingen mis anders...
Mooi spul ..ik wil in de toekomst zeker een RS7K hebben...
Zat net al (weer) ff te kwijlen op een plaatje..
Maar alles heeft z'n tijd....wil eerst de rm1x goed in de vingers zien te krijgen :)
prachtig spul allemaal
 
nou, ik ben wel super gemotiveerd om de rs7000 onder de knie te krijgen! vandaar dus ook het idee om éénmalig de manual van a-z door te nemen. misschien helpt me het om dit nu meteen in den beginne te doen, dan heb ik tenminste één keer gezelen wat 'ie allemaal kan en mocht ik later tegen een probleem oplopen dan gaat er hopelijk een belletje rinkelen dat ik dat ooit eens in de manual gezien heb...

@LoFiye:

ik hoop dat je in de toekomst over een rs7000 zult beschikken. iig heb je dan een vliegende start, want het sequencer deel zal je dan redelijk snel onder de knie hebben.

nou, ik ga weer prutsen...
 
Back
Top