Clavia Nord Lead 1

Status
Please reply by conversation.
ik wil trouwens niet clavia afbranden, de nordlead was lange tijd mijn faavoriet en ook de modular is een geweldig apparaat, maar wat mij betreft hebben ze daar (reparatie) wel een steekje laten vallen.
 
Origineel geplaatst door Wout Blommers
De Lead1 en de NordModular/MicroModular hebben geen spare parts meer!

Clavia is maar een erg klein bedrijfje, dat erg te kampen heeft met ruimtegebrek. Op een bepaald moment zijn reperatie onderdelen niet meer in voorraad. Soms kan je wel het typenummer van een onderdeel krijgen en het zelf ergens te pakken proberen te krijgen. Dit geldt bijvoorbeeld voor de Dials knoppen van de Nord Modular, Lead3 en en G2. Een flinke tik erop en het ding zakt door en is niet meer bruikbaar. Is wel eenvoudig zelf te vervangen, maar om er aan te komen... Ook het dekseltje van die knop is een probleem. Zelfs de fabrikant wil dat niet opsturen. Tot nu toe heb ik zelf nog nooit problemen ondervonden, maar dat zegt niets, natuurlijk :)

Clavia spullen kunnen veel hebben, maar gaan ook niet eeuwig mee. En een klein onderdeel vervangen op een printplaat is eigenlijk onmogelijk!


Met alle respect Wout, ik vind je verhaal ongeloofwaardig. Welke magische componenten gebruikt Clavia dat ze nergens meer te krijgen zijn? Maken ze hun eigen chips?
Dat Clavia bepaalde onderdelen niet zelf meer op voorraad legt kan ik me voorstellen maar jij zegt keihard dat er nu al niets meer te krijgen is, dat lijkt me ronduit absurd en slechte reclame van jou voor Clavia.

Zelf soldeer ik met wat hulp links en rechts ook nog het 1 en ander. Het is me nog niet overkomen dat er een onderdeel (condensator, weerstand, eprom, processor, enz) niet meer te krijgen was. Clavia gaat heus niet alle onderdelen custom laten maken, nou ja misschien wat knoppies en chasisdelen, elk hedendaags electronisch apparaat stikt van standaard onderdelen om de kosten laag te houden.

Een beetje fabrikant heeft een partlist van zijn produkten die van tijd tot tijd up-to-date wordt gehouden, substituten kunnen uiteraard wel voorkomen. Ze kunnen het absoluut niet maken om nee te verkopen als morgen bijvoorbeeld dhr Jarre belt en vraagt of zijn 7 jaar ouwe Nordlead even een frisse eprom kan krijgen omdat ie de geist heeft gegeven. Speaking of which: op de site van Clavia staat de laatste Eprom voor de Nord 1 nog gewoon als leverbaar.

De (Micro) Modular ligt bij sommige winkels nog gewoon nieuw (in de opruiming) met 2 jaar garantie. Je maakt me echt niet wijs dat daar nĂș al geen spares meer voor zijn.

't Is meestal gewoon pure onwil van de fabrikant om de klant niet ter wille te zijn en dat soort arrogantie kan heel gevaarlijk worden.
 
Status
Please reply by conversation.
Back
Top