Alesis Ion gebruikers opgelet!

Lijkt wel alsof de ontwikkeling op dit gebied compleet stil staat. Ook vreemd dat ze niets weten over nieuwe producten...... vreemd vreemd vreemd

Kan ook zijn dat ze deze ontwikkelingen gewoon nog niet aan derden willen openbaren....
 
Origineel geplaatst door Tom 32
Kan ook zijn dat ze deze ontwikkelingen gewoon nog niet aan derden willen openbaren....

Kan inderdaad ja, maar over toekomstige OS'en zijn ze naar mijn ervaring nooit echt geheimzinnig.

Nieuwe producten kan ik me voorstellen......geeft je anders niet echt een concurrentievoordeel als je alle specs al vrijgeeft. Al kan het wel andere voordelen hebben (mensen die nog even wachten met de aanschaf van een ander product bijvoorbeeld)
 
Zo zat ik even te fantaserelen; het is wel bekend dat het toetsenbord van de Virus KB en KC heel lekker spelen.

Wat zouden ze kunnen doen met een Virus K? 49 toetsen zodat je je niet perse blauw hoeft te betalen, goede integratie met sequencer, on-board arpeggiator van de C overgenomen, misschien zelfs de speciale filtertypen en een analoge input zodat 'ie desnoods als audio-interface/effectbak kan dienen, genoeg knoppen (zowel absoluut als endless) en sliders erop, en gaan.

Nu is de controllermarkt misschien voor het gros van de mensen al verzadigd, maar de filters van de Virus zijn echt goed, en een hoop van die andere meuk heeft gewoon een brak toetsenbord. Uitvoeren in stijlvol zwart of helderrood :D.
 
Back on topic...

Back on topic...

... ik ben nog even aan het prutsen geweest met de Clavia Nord Modular.

Eén van de (door mij) minst begrepen modules in de NordMod is de Delay Line.
Nou is dat juist het onderdeel waar je iets als een comb filter mee kunt maken, tenminste als ik de aanwijzingen van Rob Hordijk juist heb opgevat. Het klinkt in ieder geval ongeveer zoals de eerdere voorbeelden in deze thread, al snap ik nog steeds niet waarom eigenlijk... :D

Heb even een simpele 2-osc patch met iedere Osc een eigen comb filter / delay line constructie.
Wat wel leuk is, dat je door het modulaire design zelf kan ingrijpen op punten die vrij drastische soundshaping mogelijk maken. Bijv. het aanmaken van enorme feedback-lines, op diverse punten in de patch.
Of de snelheid van de LFO over z'n nek moduleren, ook leuk...

Voor bijkomend MP3'tje even een snel riffje gemaakt in 'M', en vervolgens aan de knopjes gaan draaien.
Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Even samenvattend: ik vind het resulterende geluid aardig, maar de truc zoals beschreven door Pim is op de NordMod niet echt handig te noemen; de delay lines kosten veel processor power van de synth, dus schiet je je oorspronkelijke doel voorbij. Ter illustratie: mijn vrij 'magere' patch heeft 8 stemmen op een non-expanded Nord Modular Keys.
 

Attachments

  • combulator.mp3
    786,1 KB · Bekeken: 91
Pim,

Ik heb je patch nog niet geladen (Ion hangt even niet in mijn setup omdat ik hem aan het doorgronden ben... op de bank!) dus kan ik niet alle settings bekijken. Maar waar ik benieuwd naar ben is hoe je in de mixer e.e.a. ingesteld hebt staan om deze truc te laten werken?

Je route Filter 1 voor 100% naar Filter 2. Maar verder?
De OSC's lopen die voor 100% naar Filter 1 of 50/50?
En wat bij de Post Mix? Nog origineel signaal bij gemixt?
Etc...

Hierbij plaats ik ook meteen even een Word document met daarin twee Patch Sheets (dus 2 op 1 A4) voor de Ion. Met dank aan de Ion Yahoo Group.
 

Attachments

  • ion patch chart.zip
    411,1 KB · Bekeken: 87
Origineel geplaatst door D-mike-E
Je route Filter 1 voor 100% naar Filter 2.
Klopt.

Origineel geplaatst door D-mike-E
De OSC's lopen die voor 100% naar Filter 1 of 50/50?
100%

Origineel geplaatst door D-mike-E
En wat bij de Post Mix?
100% Filter 2, 0% Filter 1.

Origineel geplaatst door D-mike-E
Nog origineel signaal bij gemixt?
Nee

Origineel geplaatst door D-mike-E
Etc...
Veel in de matrix ingesteld...

Leuk trouwens, dat je weet hoe je synthesizer werkt. Overigens zijn de waarden die ik hier heb opgegeven niet absoluut. Peper, zout en mayonaise naar smaak toevoegen...
De basis van de patch zit 'm in de filter routing en de lfo modulatie naar F1 (Combfilter 3) freq.
 
Origineel geplaatst door Pim
Leuk trouwens, dat je weet hoe je synthesizer werkt.

Ik ben niet zo'n "sound design wonder" maar ben er wel erg in geïnteresseerd. Vandaar dat ik de Ion dan ook echt probeer te doorgronden en hem nu dus eerst even stand-alone in gebruik heb.

Heb hem nu een paar dagen en moet zeggen dat het de eerste synth is die voor mij het "plaatje" wat meer verduidelijkt. Dat komt mede door het scherm en de overzichtelijke (ondanks het tegendraadse van de layout) opzet. Hij biedt best veel mogelijkheden zonder dat je erin verzuipt.

Veel mensen hoor ik altijd zeggen dat een Juno 6/60/106 een ideale beginners synth is omdat deze duidelijk van opzet is en niet teveel toeters en bellen biedt. Maar ik denk dat de Ion deze titel ook verdient.

De standaard set is namelijk ook direct toegankelijk en overzichtelijk gepositioneerd, daarnaast zijn de Defaults ook zo geimplementeerd dat een beginner er meteen mee weg fietst. De extra features zijn ook vrij eenvoudig toegankelijk gemaakt en helder van opzet (bv. het Mod Matrix zoals deze ook in Albino te vinden is).

Ik moet vanmiddag even terug met mijn Ion omdat twee knoppen niet goed reageren... maar ja... dat zal bij Feedback een kwestie van omruilen zijn. Waarschijnlijk heeft ie wat te strak in de doos gezeten of zo.
 
Pim,

Na het beluisteren van jouw mp3'tje ben ik trouwens even gaan kijken of de Micron al in de winkels ligt (budget voor de ION is er nog niet, of ik moet nu even spontaan van nog al m'n achterstallig werk worden uitbetaald, en daar reken ik even niet op). Wat me opviel (en nu kan dat ook aan m'n 01v liggen, maar ik denk dat het aan de Q zelf ligt) is dat jouw voorbeeld stukken 'luchtiger' klinkt.

Na even gebeld te hebben met the Music House en Feedback zit 't er helaas nog niet in dat 'ie er aan komt... naja, dat wordt misschien wat gear verkopen en toch maar voor de grote versie gaan... ik kom dan echter al wel weer om in de VA's :D (Q, C, MM, AN, EA1, en dan nog een ION).
 
vette patch! :okdan:
dank u!

even off-topic:
pim, ik las dat je bezig bent met sounddesign voor de Micron... hoe zit het eigenlijk met de sequencer die hier in zit.. en komt die er ook voor de ION met een nieuw OS?
 
My fellow Synthgods, ik laat nog niets los over wat er in Micron zit. Ze hebben bij Alesis vrij goeie advocaten ;)
Het enige wat ik wil verkondigen is dat het een verrrukkelluk bakkie wordt. Veel voor weinig in een kleine maar stevige behuizing.

Over Ion/Micron OS weet ik niets. Ben maar een eenvoudige sound tweaker.
 
Origineel geplaatst door D-mike-E
Ik moet vanmiddag even terug met mijn Ion omdat twee knoppen niet goed reageren... maar ja... dat zal bij Feedback een kwestie van omruilen zijn. Waarschijnlijk heeft ie wat te strak in de doos gezeten of zo.


En jawel hoor... het was een hardware probleem. De potmeter reageerde tussen 12.00 en 12.15 niet goed (en dan heb ik nou net pauze...) en sloeg dan een stukje over of versprong.

Uiteraard geen probleem, ding omgeruild en de nieuwe werkt als een zonnetje!! Ook de drukknopjes voelen beter aan. Maik is (al)weer helemaal happy :okdan:
 
Exclusief voor Alesis Ion gebruikers

Exclusief voor Alesis Ion gebruikers

Ion brothers,

Stuur mij een PB met daarin je email adres. Dan mail ik je een paar pads (gemaakt met het Combfilter) die ik voor de Micron heb geprgrammeerd.
 
Laatst gewijzigd:
Bericht door een moderator:
Samengevoegd...
 
Re: Exclusief voor Alesis Ion gebruikers

Re: Exclusief voor Alesis Ion gebruikers

Origineel geplaatst door Pim
Stuur mij een PB met daarin je email adres.


Je email adres moet je dus WEL even vermelden! :stupid

=( zoveel hersens, maar een zinnetje goed lezen is moeilijk... ;)
 
[schop]

Ion brothers,

Stuur mij een PB met daarin je email adres. Dan mail ik je een paar pads (gemaakt met het Combfilter) die ik voor de Micron heb geprgrammeerd.

[/schop]
 
Ik ben eigenlijk benieuwd of iemand hier dit wist? Onderstaande "tip" plukte ik van de user group bij Yahoo.

En ik maar denken dat ik de manual goed gelezen heb... of staat het er gewoon niet (met zoveel woorden) in? ;)

Als je een program via SysEx dumpt, dan wordt ook de positie mee opgeslagen en als je het programma weer laadt dan wordt ie op dezelfde positie opgeslagen (bijvoorbeeld de patch van Pim gaat standaard naar User 055).

- - - - - - - -

When you are in program store mode,go to page 2. It says "send
program to midi". "From" is where the program currently is. "To" is
the destination where you want the program to end up when you load it
back to the Ion. If you set "To" to "Edit A", then when you load it
back to the Ion it will go to part A's temporary memory buffer. Then
you can choose to store it anywhere you like, and it will not
overwrite anything. The program you sent was loaded to wherever "to"
was set at when you sent program to midi. It may have overwritten
something, unless it was sent to edit A,B,C,or D. Scroll through all
the presets and you'll eventually find where it ended up.
 
Back
Top