Vcalen opnemen ? Hoe ?

Henri/etgin303

Ouwe rot
Lid sinds
4 juli 2002
Berichten
540
Hallo Forummers,


Ik ben nu zover dat ik mijn sound goed onder controle heb, althans dat vind ik zelf... hahaha

Ben een zanghok van het timmeren van 2,10 hoog x 1,00 diep en 1,40 breed... nog zonder isolatie wel
met dubbelglas erin :)

Enfin, ik ben in het bezit van een Behringer B1 mic en een LX7 mentafel met goede mic pre amps, vanuit de direct out gaat ie mijn delta 1010 in... klinkt allemaal best redelijk, maar het moet beter kunnen. Ik heb geen flauw idee hoe je een stem onder controle krijgt ? Een zanger(es) zal soms harder zingen of zachter, zijn er apparaten die dit dan op 1 niveau brengen ofzo ? Of doe je dat uitmixen d.m.v. volume aanpassingen ?

Is er een kant en klaar bak voor een leuke prijs die dit allemaal kan ? +/- 250 Euro tweedehands ?
Ik wil niet via mijn mengtafel zang opnemen...

Enne, moet ik mijn hok compleet voorzien van die noppenschuim i.v.m. reflectie's e.d. ?
Vrij prijzig namelijk, ik heb ze nu gezien voor 8,95 Euro voor een stuk van 1 x 0,5 meter, is dat duur ?


Later

Hen3
 
kun je een compressor voor gebruiken, een behringertje heb je al voor 50 euro tweedehands maar misschien wil je iets beters, daar heb ik verder geen verstand van :)

ik zou ff op het forum zoeken naar compressors, is al veel over geschreven :engel:
 
Wat is er mis met het geluid? Het kan ook aan de microfoon techniek van de zanger(es) liggen. Dat los je met 250 piek niet op he?
 
Ola,

Hmmm, nou, het klinkt gewoon niet echt lekker op 1 volume... heb horen vertellen dat goede zangers/zangeressen dit zelf kunnen, helaas heb ik amateurs op bezoek :). Dus ik zoek iets (apparaat) dat dit opplost + de zang lekker in de mix laat uitkomen... (breder misschien ook ?)

Zo'n channelstrip van Focusrite (de VoiceMaster geloof ik) is dat niks ?

Later

Hen3
 
dat noppen spul kost bijna overal meer dan 10,- dus 8,95 is niet duur, in vergelijking. Blijft duur schijt spul...
 
Origineel geplaatst door Henri/etgin303
het klinkt gewoon niet echt lekker op 1 volume...

Het beste is dan inderdaad een compressor tussensteken die de zeer hoge niveau's reduceert en de lage wat opkrikt. En over compressors is een heleboel te zeggen en reeds gezegd, dus met de zoekfunctie vind je daar wel wat over.

Origineel geplaatst door Henri/etgin303
Dus ik zoek iets (apparaat) dat dit opplost + de zang lekker in de mix laat uitkomen... (breder misschien ook ?)

Wonderapparaten bestaan natuurlijk niet en als je de zang mooi in de mix wil hebben, dan zal het toch eerder liggen aan EQ en effecten.
 
Nou, zonder goeie zanger zul je nooit goeie zang hebben natuurlijk, maar ik zou echt eens beginnen met dat hok van je te bewerken met dempend materiaal (aan de binnenkant). Een compressor gebruiken zal wel enigszins helpen met je volumeprobleem, maar die maakt van een slechte zanger geen goede. Instrueer je zanger maar gewoon om niet te veel met zichzelf mee te dansen in het hok en een gelijke afstand tot de microfoon te bewaren. Als tie eens goed uithaalt is een beetje meer afstand uiteraard gewenst. Als je goeie zangers op tv ziet moet je maar eens op letten hoe die dat doen. Zonder compressor moet het ook kunnen hoor, dan moeten jullie alleen allebei iets harder eraan werken, maar da's geen zonde... :biertje:
 
Zoals hier boven al eerder is gezegd is het gebruik van een compressor vaak wel aan te raden. Zeker omdat je niet met de beste zanger(res) werkt ... maar in het magazine Muscic Tech van november 2003 stond een artikel over Vocal Processing

....tja en als dit allemaal niet lukt dan moet je wellicht grijpen naar het programma:

Vocaloid

DIt is een zangeres die altijd voor je klaar staat :mega:
 
Ga eerst eens luisteren.

Laat de zanger(es) lekker zingen met een koptelefoon op, zet je boxen in de studio uit, en luister in het zanghok naar het akoestische geluid. Klinkt het daar goed? Dan ben je een eind op weg.

Zo niet, breek dan dat hok af. Voor zang heb je namelijk 'ruimte' nodig, dit in tegenstelling tot spraak-opname. Zanghokken - het woord 'hok' is terecht gekozen - je hebt er vaak niets aan.

Volgend stap is de vocalist zélf. Hoe goed/slecht is deze? Een rottig stemgeluid blijft, hoe zuiver gezongen ook, een rotgeluid.

De microfoon moet goed zijn, punt uit. Ik ken de Behringer niet, maar ongetwijfeld heb je 'm beluisterd voordat je 'm kocht, dus hij zal goed klinken...

Vanaf de microfoon volg je de hele audioketen en beoordeel je elk apparaat puur op klankkwaliteit. (vergeet ook je kables niet) Kwaliteit is belangrijker dan mogelijkheden, denk daar goed aan als je iets veranderd of koopt.

Gebruik je oren eerst, gebruik daarna pas dit forum...
 
vergeet die zangopnames in dat hokje van ne meter bij ne meter en half maar!
------------->>>>>>>>>>>>>>>> HOKJESKLANK ! <-----lelijk

Neem gewoon op in en grotere ruimte desnoods zet je hem/haar vlak naast jou, hou je klep dicht en je voeten stil ;)
en zet of hang voor de zanger (achter de micro en de text-standaard) een draperie om de stemrondklink wat af te dimmen. Je kan ook een extra standaard gebruiken met daarop van die nopjesfoam, dat breekt eveneens de teveel rondgang in de ruimte.
Zo dan heb je nu een natuurlijke opname van de zangstem, maar dat wel nog niet zeggen dat je een goeie zanger of zangeres hebt, maar das een ander verhaal ;)

ps: vergeet ook die mobilofoons niet te trashen!

:L
 
HOKJE IS BIJNA KLAAR!

HOKJE IS BIJNA KLAAR!

Yo thanks voor de tips en reactie's...

Ben ik bijna klaar met het honde(n?)hok, lees ik dat je het niet moet doen nondeju :)

Hahah, ik ga het gewoon proberen en kijken of het een beetje klinkt!

LAtrz:slotje:
 
Als je je hokje helemaal 'dood' kan maken, dan is het goed... zoniet kan
het inderdaad afschuwelijk klinken.

Hier wat meer over microfoon plaatsing.
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=24682

Een paar tips:
* Als je opneemt met een condenser, laat je zanger(es) dezelfde afstand tot
de microfoon houden... zoniet zal het proximity effect ervoor zorgen dat
de performance 'ongelijk' klinkt over tijd. Als je problemen hebt met luide
passages, probeer het eerst op te lossen met (niet al te veel!!) compressie,
als dat niet werkt, maak er een dubbel-take van waarbij je de gain op je
preamp aanpast.
Als je meerdere microfoons van hetzelfde type hebt, gebruik een tweede die
wat verder geplaatst is, en probeer met licht eq-en hetzelfde geluid te bereiken.
Neem dit geheel op naar 2 tracks, en gebruik voor de luide passages de track
van de verder geplaatste microfoon.
* Experimenteer met plaatsing van de microfoon ten opzichte van de kamer, maar
ook van de zanger(es). Plaatsing is de eerste en beste manier om het geluid te verkrijgen
wat je zocht. (Goed begrip van de frequentie-afstand-richting characteristiek van je
microfoon helpt hier enorm).
* Voor goed geluid zal je moeten betalen: Goede preamp (en nee, de preamps
op de LX7 zijn OK, maar niet top), topkwaliteit microfoon, goede accoustiek (!!!!).
* Coach je zanger(es)! Je zal verbaasd staan hoeveel je op kan lossen door goed
te communiceren.
* Als je maar het geringste vermoeden krijgt dat je zanger(es) vermoeid wordt, stop!
Als je gaat compen zal je gegarandeerd geen enkele take nemen van wanneer
de zanger vermoeid begint te klinken. Verloren tijd, verloren energie zijn niet goed
voor het opnameprocess.
* Een must-read thread van ProSound Web over microfoons: pdf file.

Mvg.

CoolRunning
 
Re: HOKJE IS BIJNA KLAAR!

Re: HOKJE IS BIJNA KLAAR!

Origineel geplaatst door Henri/etgin303


Hahah, ik ga het gewoon proberen en kijken of het een beetje klinkt!

Doe idd de proef op de som maar eens! Zelfs indien je een doodgeisoleerde telefoocel hebt ;)
 
Back
Top