606 tempo tuning

Zenn

Kabelfreak
Lid sinds
31 oktober 2002
Berichten
161
Locatie
Den Bozzz
Yo

Mijn TR-606'je heeft nogal de neiging om een beetje langs de rest van mn setup te lopen; de sync fladdert een beetje. Nou heb ik ooit ergens gelezen dat er in de 606 een tuning-knopje zit waarmee je de sync recht kan trekken. Ik heb maar es ff dapper gedaan en mn 606 opengeschroeft en idd zit er vlak naast de grote 'tempo' knop een afregelpotmetertje. Voordat ik ergens aan ga draiien en de situatie helemaal uit de hand gat lopen wilde ik vragen of iemand toevallig een of ander faq, onderhoudsmanual of procedure ofzo waarin het afregelen beschreven staat.

Ik heb natuurlijk zelf al een beetje gegoogled maar ik krijg blijkbaar het goede woord niet verzonnen...

thank you !
 
sorry voor schlecht nederlands ;)
 
bedoel je dat ie 'out of sync' loopt als je de 606 een extern sync signaal aanbied?
 
Ja precies. Als je 606 moet meelopen met de rest van je setup, en ervan uitgaande dat dat een midi setup is, neem ik aan dat deze meeloopt op een midi to sync converter. Is het midi clock signaal dat die converter ontvangt dan misschien niet helemaal zuiver? Ik heb ook wel es gehad dat een oud sync gestuurd apparaat uit de maat liep, maar dat kwam gewoon doordat m'n pc geen strak midi clock signaal uitstuurde.
 
Ik denk eerder dat dat kleine afregelknopje een soort van fine tempo tuning is ofzo.
Dat out of sync kan ook te maken hebben met te lange kabel, verkeerde kabel, niet goedwerkende converter, stekkertje dat niet helemaal lekker in de 606 zit (dat heb ik met de 303 soms).
 
De kleine trimmer langs de tempo knop is inderdaad een fine-tune knop (zoals op de 808 ).
Draai er maar eens aan als je de 606 aan hebt staan (en niet gesynced).

Het probleem zit hem denk ik niet in de 606, maar eerder in de converter.
Heb je alles nagekeken, kabels gechecked enz?
En is de timing alleen bij de 606 niet lekker?

groet,
Jop
 
Dit probleem is volgens mij afhankelijk van je MIDI->DIN convertor.
Bij mij synct de 606 bijna altijd perfect. Zeer zelden durft hij al eens uit sync geraken, maar dat is zeldzaam.

Ik gebruik overigens de DIN-poort van de drumstation om mijn 606 of mijn 303 te syncen. Ik heb ook nog ergens een Korg KMS-30 en daarmee werkte het meestal ook prima voor zover ik kan herinneren.

Ik zou zeker niet zomaar aan die kleine regelweerstandjes beginnen prutsen binnenin het toestel, want zo zou je het hele toestel kunnen ontregelen en vind je nooit de oorspronkelijke settings terug.
 
Heel belangrijk;

Ik gebruik Logic5 als midiclock generator en daaraan zit een AMT8 (speciaal voor Logic)

Stuur met een verse midipoort (niet thru`en) een stabiele clock naar je convertor.
En daar koppel je sync-units op aan.


Ik heb 2 doepfers MSY2`s die ieder 2 sync`s uitsturen en een midithru. De midi-thru gaat naar de volgende msy2 en de rest via de sync outs van mijn MC202. Strak als een snaar.Met deze clock die uit logic komt, stuur ik dan via een midikabel de hele set aan.

tr606, tr606, tr808, mc202, tb303 worden op deze manier gelijk gestart met me midi-setup. Voor mijn CR78 heb ik een andere convertor en die wel eens mis starten (paar ms) Opnieuw starten (clock song), (2xNUMPAD 0) helpt dan ook. DWZ de eerste keer out of sync, de 2de keer in sync. Maar daar kan ik mee leven. Als ie eenmaal synct, blijft ie in sync.

Take care,

Septic
 
De normale setup is een syncbox (een Roland SBX-10, SBX-80 of MSQ-700) die master is. De computer, midi apparaten en een aantal getriggerde bakken zitten allemaal daarin geprikt en lopen allemaal sync. Zelfs een andere 606 loopt lekker strak mee, alleen de mijne loopt ergens tussen een 16e en 32e maat te vroeg/laat. Het is dus echt een gevalletje tuning.
 
Voor zover ik weet is de fine-tuning potmeter alleen voor het interne kloksignaal-circuit.
Dit circuit wordt niet gebruikt als er een externe sync aangesloten is.
Als het niet aan het aangeboden sync-signaal ligt , dan is er iets ernstigers mis (tenzij je ergens in je sequence een pattern van minder dan 16 nootjes hebt, want dan ligt het daaraan, maar dat zal wel niet)
 
Als je het alleen bij een 606 hebt doe dan het volgende;

-Trigger ze allebei met je sequenzer, m.a.w. start de drumboxes.
-Van degene die volgens jou 1/16, 1/32 naast drumt druk je op de write/next button (rechtsonder)
-Doe dit net zolang, totdat ie goed klinkt (qua timing)
-Stop de sequencer en start hem opnieuw; voila probleem verholpen(of niet)

Nu herinner ik me ineens dat ik dat weleens gedaan heb, toen liep ie scheef, nog een keertje drukken (write/next button)en hij liep weer recht. Waarschijnlijk is dus de WRITE/NEXT button de finetune knop die je bedoeld. Let wel je klok/tr606 moet wel playen voor deze truuk.

Laat me weten of het gelukt is matey

Take care,

Septic
 
Back
Top