Ruisarme Pentium-4 ?

David

Ouwe rot
Lid sinds
13 mei 2002
Berichten
923
Locatie
Antwerpen
Herkent iemand deze situatie : heb je eindelijk die nieuwe Pentium-4 om 's wat meer plug-ins te kunnen draaien, maar dan blijkt dat je er meteen ook een zware voeding bij krijgt met een onverwacht sterke ventilator. Als je thuis alles geïnstalleerd hebt, blijkt het ding te blazen als een stofzuiger... Ik hou best wel van white noise en pink noise :engel: maar niet van ventilator noise.
Kent er iemand een efficiënte oplossing om het ruisniveau van een PC zoveel mogelijk te reduceren? (en nee: het antwoord waar ik op zit te wachten is niet : koop een laptop, of Apple G4 of iMac...)
 
Kijk eens kritisch naar de ventilatoren, en hoe deze worden aangestuurd. Heb net op m'n werk een nieuw p4 win2000 machine, en deze is nagenoeg stil.

In deze machine zitten drie vents. Degene van de procesor draait continu. De van de 2 andere staat er 1 stil en draait de andere op een laag toerental. Zodra de belasting (lees warmte) toeneemt schakelt er 1 ventilator bij, en wordt het toerental opgevoert.

Zo heb je dus altijd de beste belansting / ruis verhouding. Ook wil ik je adviseren om eens goed te kijken hoe je systeemkast is afgewerkt. Als deze bijv. niet helemaal goed sluit gaan er delen van de kast meetrillen die flink wat lawaai veroorzaken (dit was met mijn muziek comp het geval en is nu vrijwel verholpen).

Greetz,

Yawgmoth
Yawgmoth
 
ik heb pas een p4 systeem zelf in elkaar gezet. Veel info is te vinden op www.silentpc.com. Een goede stevige aluminium-kast tegen resonantie is mooi(ik heb toen voor een lian-li kast gekozen, zijn erg goed). Een silent drive is erg handig als je het hele zooitje op meerdere sporen 1 keer op je harddisk wil recorden. Ook een speciale silent voeding is erg handig. Die van mij hoor je echt totaal niet. Tenslotte kun je nog een klein laagje schuimrubber ofzo onder je pc kast leggen zodat je pc niet gaat resoneren als je een houten vloer hebt. Je pc kost dan wel een paar duiten meer, maar je hebt dan echt een supergeluidsarme pc en het werkt gewoon net ff wat lekkerder als een paar ventilatoren die staan te bleren:)
 
yup...gewoon het spul van www.quietpc.de of www.silentpc.com zien te bestellen..... je voeding en je CPU koeler maken het meeste lawaai.....daarbij kan de koeler voor je grafische kaart komen en nog een algemene fan in je kast...

heb zelf een enermax PSU en er komt een zalman CPU koeler in mijn bak.....

Olaf
 
ik heb ook een enermax PSU. die zijn echt geweldig ja. Als grafische kaart een matrox g400 die had gelukkig geen koeler op de kaart zitten(het was een soort passieve kaart/koeling ofzo....weet niet meer precies hoe het zat). Wees voorzichtig met koelers op videokaarten, die kunnen ook best veel geluid produceren.
 
hallo, ben nieuw hier!
Ik ben sinds kort de gelukkige eigenaar van een rete snelle maar o zo blazende P4. Ik heb het volgende erop verzonnen:
studio1.jpg


Een 'geluidsdichte' kast met meteen m'n amp en EQ erin. Enige nadeel van dit systeem is de warmte ontwikkeling. Heb er nu een casefan in zitten aan de achterkant (boven) en een luchtinlaat onder. De casefan ga ik denk ik vervangen voor een 220 blazer die ik dan kan regelen zodat ik hem dan harder kan zetten als het te warm wordt.
Greetz, Jeroen
 
AUw, ik heb ook zo'n A-open kast, maar dan een grote tower, maar die voeding stijgt op als ik 'm aanzet. Kan je er beter een nieuwe voeding in knallen..

www.silentpc.nl
 
Back
Top