Solfege

BOPH3

www.hadrie.nl
Lid sinds
4 december 2003
Berichten
136
Locatie
Amers4th
Hoi Mensen,

Ik wil over een tijdje anderhald of 4en een half jaar, HBO Sound Design gaan doen (HKU hilversum).
MAAR, nu zit het zo; ik moet dus een toelatings test doen...

VET! ik voel me nu uitgedaagd, en ik vind het wel wat...
plus het zet me aant werk...

WAT is nu mijn vraag???

Nou, ik vroeg me af of jullie wisten of er een programma of site of iets dergelijks bestaat, waar ik mijn basis kan leren/leggen voor Solfege, ik krijg namelijk ook notendictee.

Daarnaast het ik ook besloten dat ik op pianoles moet om noten te leren lezen en spelen, want bij de toelating test moet (lees:MOET!)ik dus ook muzikaal overkomen :) door een instrument te spelen...maar heb nu nog geen geld voor die shit... :(


So can anyone help this little student ;{ :D
 
Niets geen sites... :)
Koop gewoon in de goede muziekboekenwinkel:
Jansen, Jan - Solfege en eenvoudige muziekleer - (Harmonia) Loosdrecht 1972.

Zoek er desnoods een leraar bij. Met dat boek kan je zo'n examen zeker aan. Met een beetje doorzettingsvermogen lukt het in een half jaartje. Voor de dictee's heb je natuurlijk altijd een leraar nodig.

Wout
 
Hear master

Hear master

Hoi BOPH3

voor solfege training raad ik je HearMaster van Emagic aan, ook zijn er nog enkele freeware solfege trainings programmaatjes op het internet te vinden..suc6
 
Hoi,
Als je toch pianoles wilt nemen, vraag dan naar een docent die ook de algemene muziektheorie intensief met je wilt behandelen. Kennis van de theorie is onontbeerlijk voor solfege, dictee benoemingen e.d.
Solfege kan je vervolgens (bijvoorbeeld met behulp van het hierboven genoemde boek) voor een groot deel zelf oefenen. Voor tips en truukjes kan je dan wel bij je docent terecht, maar deze haal je ook niet uit een programma.
Een dictee is aanzienlijk lastiger. Neem dus zo snel mogelijk les als je serieus deze opleiding wilt volgen. Succes!
 
hey wat SUPER relaxed!!!

Thnx voor die reacties...ik heb er wat aan, ik ga het boek proberen te regelen!
en dat hearmaster van Emagic...is dat te downloaden? of te regelen :)


PEACE!

thnx alsnog!:halleluja
 
Een maatje van mij wrijft mij altijd erin dat als je het kan zingen, je het ook kan spelen. Dat is (tot op zekere hoogte) ook zo. Ik raad je aan om veel mee te zingen met alle muziek die je luisterd om je intervallen te trainen.

Ergens op het forum hier staat een link naar de HKU-site waar allemaal briljante tips staan vwb solfege training maar ook
over het toelatingsexamen ! lijkt me bij uitstek de beste link die je kan hebben op dit moment.

probeer voor de lol maar eens iets mee te zingen, hoe moeilijk mag je zelf invullen, dat in je kop te houden en gelijk te spelen :D

linkje naar hku doet er je voordeel mee
 
Ik heb jaren geleden een cursus solfege gevold bij Nedley Elstak, een echte jazz-veteraan (inmiddels al weer een aantal jaartjes dood, snif). Het was echt fantastisch om les te krijgen van die man. Al was het alleen al vanwege de heerlijke 'side-stories' die hij vertelde. En je steekt natuurlijk ontzettend veel op van zo'n brok muzikale ervaring. Het leert iig een stuk prettiger dan uit een boek (al heb je dat er wel naast nodig).

De cursus werd toentertijd georganiseerd door het Bimhuis in A'dam en was niet zo duur (pakweg 100 piek voor 12 lessen van anderhalf uur ofzo). Ik heb geen idee of ze dat soort dingen nog steeds doen, maar de moeite waard om even te informeren. Wie weet welke jazz-god ze nu hebben gestrikt ;)
 
Hey,
Ik doe dit jaar de vooropleiding voor Soun Design, ik raad je aan je niet de illusie te maken dat je in 1x wordt toegelaten.
Zeker niet als je helemaal geen instrument bespeelt en geen solfege kan...
Zelfs voor mensen op de vooropleiding is het lastig in 1x aangenomen te worden.
Je kunt earmaster pro downloaden.. maar het blijft erg lastig als je het dan ineens in het eggie moet doen.....
Ik zou heel veel oefenen met een leraar, en proberen toegelaten te worden voor de vooropleiding .. (duurt een jaar extra dus)
 
Jah idd @ eruk...ik ga ook voor het voor opleiding jaar... :P ik moet namelijk nog veel leren!

maar ik heb de inzet dus ik ga ervoor...earmaster pro zeg je?

ik ga het zoeken!

alvast bedankt!
 
bedankt voor de info mannen ik ga ook toelating voor de basisopleiding music and technology doen aan de hku hilversum, en heb als de wiedeweerga dat boek van jan jansen besteld!
 
Back
Top