maxdox
rode peper en knoflook
De rs7k, een pracht van een sequencer, heeft een geweldige feature: Scene changes!
Nu is deze instant-recalll feature niet alleen handig, je kan er ook nog eens vet live mee jammen! Doordat, tijdens het wisselen van de scene, de rs7k de settings van een bepaalde track morphed van de ene scene naar de andere, kan je deze methode gebruiken om ritme fills en aparte filtereffecten te gebruiken (die erg vreemd kunnen klinken).
Wat bedoel ik nou precies?
Probeer het volgende:
Voor een filtereffect:
Een track (bassline bijv.) zet je in de ene scene met een HPF, en een bepaalde cutoff.
In de 2e scene verander je de hpf in lpf, samen met een of andere drastische cutoff wijziging.
Wissel nu tussen deze scenes.... je merkt dat de rs7k de eerste paar seconden een compleet ander geluid geeft tijdens het wisselen. In mijn voorbeeld hoor je een soort....Kadeeeeeeng.
Voor een ritme-effect:
In principe werkt dit hetzelfde, maar nu met de mididelay. Zorg dat je een open drumpatterntje hebt en sla deze op zónder mididelay in de ene scene.
In de andere scene zet je de mididelay zo, dat het patterntje opeens 16e noten worden (of whatever, als het maar een snelle delay, en dus radicale ritmeverandering is)
Bij het switchen zal de rs7k ook de midi-delay "morphen" en tijdens het wisselen van de scenes (om de measure ofzo) kan je een apart ritme generen.
Het moraal van het verhaal is dat de rs7k de veranderingen van een track binnen scenes "rechttrekt", of morpht. Dit gaat niet helemaal consistent, en door deze "bug", te gebruiken in je voordeel, kun je het omdopen tot: Feature!!
Allemaal misschien vaag beschreven, daarom heb ik het volgende mp3 tje toegevoegd. Hierin hoor je een live overgang tussen 2 scenes, waar de bassline een radicale change krijgt. Het lijkt allemaal een beetje geknipt, maar het is gewoon de rs7k helemaal live, zonder effecten enzo.
PS: En vergeet deze truuk ook niet in de effecten-sektie toe te passen voor nóg meer radicale dingen
Nu is deze instant-recalll feature niet alleen handig, je kan er ook nog eens vet live mee jammen! Doordat, tijdens het wisselen van de scene, de rs7k de settings van een bepaalde track morphed van de ene scene naar de andere, kan je deze methode gebruiken om ritme fills en aparte filtereffecten te gebruiken (die erg vreemd kunnen klinken).
Wat bedoel ik nou precies?
Probeer het volgende:
Voor een filtereffect:
Een track (bassline bijv.) zet je in de ene scene met een HPF, en een bepaalde cutoff.
In de 2e scene verander je de hpf in lpf, samen met een of andere drastische cutoff wijziging.
Wissel nu tussen deze scenes.... je merkt dat de rs7k de eerste paar seconden een compleet ander geluid geeft tijdens het wisselen. In mijn voorbeeld hoor je een soort....Kadeeeeeeng.
Voor een ritme-effect:
In principe werkt dit hetzelfde, maar nu met de mididelay. Zorg dat je een open drumpatterntje hebt en sla deze op zónder mididelay in de ene scene.
In de andere scene zet je de mididelay zo, dat het patterntje opeens 16e noten worden (of whatever, als het maar een snelle delay, en dus radicale ritmeverandering is)
Bij het switchen zal de rs7k ook de midi-delay "morphen" en tijdens het wisselen van de scenes (om de measure ofzo) kan je een apart ritme generen.
Het moraal van het verhaal is dat de rs7k de veranderingen van een track binnen scenes "rechttrekt", of morpht. Dit gaat niet helemaal consistent, en door deze "bug", te gebruiken in je voordeel, kun je het omdopen tot: Feature!!
Allemaal misschien vaag beschreven, daarom heb ik het volgende mp3 tje toegevoegd. Hierin hoor je een live overgang tussen 2 scenes, waar de bassline een radicale change krijgt. Het lijkt allemaal een beetje geknipt, maar het is gewoon de rs7k helemaal live, zonder effecten enzo.
PS: En vergeet deze truuk ook niet in de effecten-sektie toe te passen voor nóg meer radicale dingen