In dubio betreft geld transactie.

Gran&Tilly

µ-ziq robot
Lid sinds
13 november 2002
Berichten
308
Locatie
Dordrecht
Hallo, ik kan voor een spotprijsje gear kopen bij iemand in Duitsland. Had hem net aan de telefoon en hij vertelde dat hij een partij van het betreffende apparaat had gekocht maar het nu niet binnen de eu mag verkopen, dus doet hij het particulier, want hij moet er van af. Alleen ik twijfel een beetje, hij vraagt me eerst de helft van het bedrag (100euro)over te maken via western union, daarna zal hij het apparaat opsturen, waarna ik na het te checken de rest overmaak.
Afgezien van de kans of ik belazerd wordt, heb ik een poot om op te staan als ik belazerd wordt? Kan ik nagaan wie hij is aan de hand van de transactie?

Tjalle
 
Dit stinkt. Een leverancier van nieuwe spullen wil vooraf geld zien of onder rembours. Op rekening betalen is voor vaste klanten.

Mijn gevoel bij dit zaakje dus.
 
Origineel geplaatst door D-mike-E
Dit stinkt. Een leverancier van nieuwe spullen wil vooraf geld zien of onder rembours. Op rekening betalen is voor vaste klanten.

Mijn gevoel bij dit zaakje dus.

Ja ok, maar het lijkt me dat als je echt iemand wilt belazeren je dat niet via een bank doet?

Maar afgezien van de kans dat ik belazerd wordt, heb ik een poot om op te staan?
 
Klinkt niet helemaal zuiver zoals je het vertelt...

Formeel heb je het recht de zaak op te eisen na een dergelijke regeling als levering nog niet heeft plaatsgevonden, maar daar wil je echt niet aan beginnen, zeker niet voor dat bedrag. Het zal je alleen maar frustreren waarschijnlijk.

Waarom niet onder rembours? Jij zekerheid dat je de zaak ontvangt, hij zeker dat hij zijn geld ziet...
 
Origineel geplaatst door Rino
Klinkt niet helemaal zuiver zoals je het vertelt...

Formeel heb je het recht de zaak op te eisen na een dergelijke regeling als levering nog niet heeft plaatsgevonden, maar daar wil je echt niet aan beginnen, zeker niet voor dat bedrag. Het zal je alleen maar frustreren waarschijnlijk.

Waarom niet onder rembours? Jij zekerheid dat je de zaak ontvangt, hij zeker dat hij zijn geld ziet...

Zekerheid behalve als je doos met stenen treft :D
 
Origineel geplaatst door Gran&Tilly
Mag je eigenlijk een pakket openen voor je betaald?

Officieel niet.
 
Origineel geplaatst door Gran&Tilly
Mag je eigenlijk een pakket openen voor je betaald?

Ik weet niet of dit voor alle vervoerders geldt, maar dit mag in ieder geval NIET bij:

NPD (tegenwoordig GLS), DPD en TNT
 
Origineel geplaatst door gemmetje
Ik weet niet of dit voor alle vervoerders geldt, maar dit mag in ieder geval NIET bij:

NPD (tegenwoordig GLS), DPD en TNT

ok, dus loop ik al met al evenveel risico, alleen ben ik dan de volle 200 euro kwijt :stupid
 
Origineel geplaatst door Gran&Tilly
maar als je de postbode 5 euro geeft wel? of doen ze daar niet zo moeilijk over?

Zodat hij voor die 5 euro een rolletje plakband kan gaan kopen om het pakje weer dicht te plakken ??

Ik geef je weinig kans.........
 
Het is allemaal heel simpel. Zodra je twijfelt moet je het gewoon niet doen en er met een grote boog omheen lopen.
 
Origineel geplaatst door Gran&Tilly
En dat het niet helemaal zuiver is was me al duidelijk, dat vind ik niet erg zolang ik m'n spullen maar heb :D

Oh, zit het zo? Nou als jij aan hete spullen je handen wil branden waarom vraag je dan om advies?
 
Origineel geplaatst door D-mike-E
Oh, zit het zo? Nou als jij aan hete spullen je handen wil branden waarom vraag je dan om advies?

Hij wil z'n handen juist niet branden. Hoe de andere kant eraan komt interesseren hem en mij niet, zolang hij maar niet genaaid word toch...?
 
Origineel geplaatst door donbrasco
Hij wil z'n handen juist niet branden. Hoe de andere kant eraan komt interesseren hem en mij niet, zolang hij maar niet genaaid word toch...?

Precies, of dat nou zo erg is wil ik graag in het midden laten. Als jullie terug lezen was mijn feitelijke vraag of ik een poot had om op te staan, en wat er juridisch met een bankrekening nummer kan gebeuren. Niet of ik, danwel de verkoper moreel goed bezig is.
 
Origineel geplaatst door donbrasco
Hij wil z'n handen juist niet branden. Hoe de andere kant eraan komt interesseren hem en mij niet, zolang hij maar niet genaaid word toch...?

Als je bij voorbaat al weet/denkt dat het spul niet helemaal eerlijk is, dan weet je dat je met die persoon een grote(re) kans hebt bestolen te worden.

Vandaar mijn reactie "waarom vraag je dan om advies?".
 
Origineel geplaatst door Gran&Tilly
Precies, of dat nou zo erg is wil ik graag in het midden laten. Als jullie terug lezen was mijn feitelijke vraag of ik een poot had om op te staan, en wat er juridisch met een bankrekening nummer kan gebeuren. Niet of ik, danwel de verkoper moreel goed bezig is.

Toevallig studeer ik rechten en ik kan je vertellen dat je er, zoals n0_key al zei, maar beter met een grote boog omheen kan lopen als ik dit tot nu toe allemaal lees. Mocht je je spullen niet ontvangen, dan loont het niet eens om de goede man achterna te zitten totdat hij levert, tenzij je geld en energie te over hebt. De zaak wordt nog eens gecompliceerder wanneer je redeljkerwijs zou kunnen weten dat de spullen niet helemaal via de gebruikelijke weg in zijn bezit zijn gekomen.
 
Back
Top