MP3's Loopen

Zenn

Kabelfreak
Lid sinds
31 oktober 2002
Berichten
162
Locatie
Den Bozzz
Hallo
Dit is mijn eerste serieuze post op dit forum, dus ikzal mezelf even heel kort introduceren. Ik heb een klein bedrijfje dat computerspelletjes maakt, zie http://www.littlechicken.nl. Ik ben voornamelijk programmeur en ik maak muziek en audio.

Ik ben weer es een dag kwijt geraakt aan het loopbaar maken van een mp3'tje. Voor die spelletjes die ik maak, maak ik ook de achtergrondmuziek en meestal komt het er op neer dat ik een loopje van 20 sec. tot 1 min maak die een beetje in de achtergrond aan het loopen is.

Het probleem is echter dat mp3s niet of nauwlijks loopbaar te maken zijn. Als begin met een perfect loopende wav (gemaakt met bijv. Soundforge of Cooledit) en als ik die dan convert naar mp3 dan zit er (aan het begin, of aan het einde) een stilte en/of tik in.
Zelfs als ik fruityloops laat exporteren als mp3 (met of zonder wrap of cut reminder) dan heb ik nog in 9 van de 10 gevallen een hik.

Mijn huidige aanpak is alle noten aan het einde van de loop een beat van te voren op te laten houden en verschillende bps-rates probeer totdat ik iets hebt dat bijna loopt en dan met een mp3 frame-editor er 1 of 2 frames vanaf halen. Dan heb ik iets dat voor 95-99% loopt. Niet perfect dus en erg tijdrovend, plus ik kan alleen maar muziek maken met fruitypoops.

Is er een standaardoplossing voor dit probleem?
Weet iemand een progje waarmee je direct mp3s kan editen (dus zondere encode/decode) en voorbeluisteren of ie goed loopt?

De programma's die ik geprobeerd heb zijn: CoolEdit 1, Soundforge 4.5, FruityLoops 3, MP3 FrameEditor, MP3 Butcher, winLAME, Acoustica, WAV2MP3 converter en Magix Music Maker.
 
Ik denk dat direct mp3's editen (met waveform etc) niet kan vanwege de manier waarop de muziek gecodeerd is. Is namelijk heel anders dan PCM, en niet gewoon lineair.
 
Re: MP3's Loopen

Origineel geplaatst door Zenn