'V-Amp 2' of 'Bass V-Amp' aan m'n synth?

Hanz

Anonieme Analogist
Lid sinds
17 januari 2003
Berichten
13.797
Locatie
Mijn eigen kleine universum
Zit een beetje te puzzelen hierzo...

Zoals hier wel eens eerder is vastgesteld zitten er in de meeste multi-effects processors (bijv. m'n TC M300) prima effecten *maarrrr* het zwaardere werk a la distortion, crunch etc. zal je vergeefs zoeken...

Nou heb ik wel eens overwogen gewoon zo'n Boss gitaarpedaaltje te kopen, maar na het lezen van de berichten hier denk ik: laat maar zitten. Te veel ruis, beperkte (controle)mogelijkheden, niet-zo-optimaal-geluid voor studiogebruik...
Maar vooral (tenminste dat begreep ik) werkt het niet lekker omdat er blijkbaar impedantieverschil (:confused: ) is tussen gitaarsignaal en synthsignaal?

Tja, maar je bent jong en je wilt wat.... (duhhh :r ).
Nu zag ik dat de meeste van de genoemde problemen opgelost zijn door de zgn. amp-modelers waarvan er al een boel te krijgen zijn. De op 't forum vaker genoemde Behringer V-AMP klinkt eigenlijk best als een goeie oplossing, en ik vind de prijs wel errug goed! (160 euro ofzo).

Nou komt de vraag: je hebt van de non-pro uitvoering 2 soorten, de V-AMP 2 (voor gitaargebruik) en de BASS V-AMP (voor basgitaargebruik, maar er staat iets over keyboards enzo...).
Kan iemand me vertellen of die BASS eigenlijk dus de enige juiste is voor gebruik aan een (ja ja...) synthesizer?
Wat ik namelijk niet snap: er zitten dan andere 'virtuele' amps in (meer focus op bas- en keyboard-amps) maar heb je dan ook geen last meer van het impedantieverhaal? Hebben basgitaren dan soms een andere impedantie dan gewone gitaren? :confused:

Aan de andere kant: kan ik met de BASS versie nog wel lekker scheuren dan? of moet je dan echt de gitaarversie hebben?
En... de gitaarversie is versie TWEE. Is-ie dan ook nieuwer en dus misschien beter dan de BASS?

Scheurneuzen, to the rescue! :yamaha:
 
Laatst gewijzigd:
gewoon pedaaltjes kopen....werkt echt wel.
ik heb een tijdje een Digitech kastje ( zo'n digitale amp/dist simulator,soort v-amp ) mogen gebruiken,klonk gewoon niet....nu heb ik een zeer vet pedaal die al die digitale rommel wegblaast.....
en als je distortion gebruikt gaat het nou eenmaal ruisen,daar heb je gates en zo voor...
( behalve met de Fireworx,die heb ingebouwde gate... )

of zoek een fx-apparaat waar distortion/amps in zitten ; er zijn er zat : Ensoniq DP/2 en DP/4 bijv ( dist,fuzz,vcf-dist etc. )....maar ook verschillende van die Boss fx hebben mogelijkheden...
 
tim (nolet) hep een v-amp bass aan z'n keys hangen en is er erg blij mee...je kan ook de gewone gebruiken maar die heeft geen keyboard-amp models, voor de rest hetzelfde idee..je kan er dus gewoon een synth voorhangen
 
@Dione... DP2/4/4+ had ik inderdaad aan gedacht, maar vind ik te duur voor m'n hobby... (ben verre van pro :D )

@Olafmol... Maar krijg je dan geen impedantie problemen? (overload van de inputs van de V-AMP?)
 
Origineel geplaatst door Hanz
@Dione... DP2/4/4+ had ik inderdaad aan gedacht, maar vind ik te duur voor m'n hobby... (ben verre van pro :D )

@Olafmol... Maar krijg je dan geen impedantie problemen? (overload van de inputs van de V-AMP?)


hij hep ook gewoon line-level inputs
 
in de tekstjes bij de bass v-amp op winkelwebsites en op de behringer website staat zelfs expliciet dat hij voor synths geschikt is. over impdeantieproblemen moet je je dus geen zorgen maken. alleen even luisteren of hij klinkt zoals je wil.
 
Bedankt voor de replies!

@olaf... die line-ins die zijn er voor aansluiting van backing-tracks.
Naar ik het lees krijg je dus nooit (gewenste) distortion over deze inputs.

Trouwens, Behringer 'support' wist me het volgende te melden:
The Bass Vamp is also made for keyboards, so no worries!!! try it before to be sure!
Mmmmm... ja dat wekt vertrouwen, en bedankt! :z

Tja dat het voor keyboards is en dat het op allerlei sites staat, da's leuk, maar daarmee bedoelen ze dus dat-ie keyboard amps modelt. Das niet helemaal mijn punt: het probleem is input impedantie (is 1 MegaOhm, zeg ik dat goed?).

Natuurlijk kan je het volume van de input wel veranderen, maar voor aanpassen van de impedantie heb je een soort reverse-DI nodig. Er is er 1tje te koop (ReAmp) maar $250 schiet z'n doel voorbij.

Nou maar kijken hoe lang ik me nog kan beheersen...
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Hanz
Nou maar kijken hoe lang ik me nog kan beheersen...

En heb je jezelf kunnen beheersen?

Of heb je inmiddels een V-Amp?

Zo ja welke en waarom?

Questions... questions...
 
Hé, is het alweer nationale thread-omhoog-schop dag? :D

Ik heb vrij kort op het posten van deze thread een Behringer Bass V-Amp gekocht.
Die bleek zoals verwacht uitstekend geschikt bleek te zijn voor de distortion-achtige dingen die ik eruit wilde peuteren.
Die Behringers zijn toch lekker goedkoop, en voor het prijsverschil met een 'echt' gitaarpedaaltje hoef je 't niet te laten.

Om even m'n eigen oorspronkelijke vragen te beantwoorden:

-Je hebt geen impedantie-problemen bij het insteken van een synth. Er zit een soort pre-amp stage op, als je die terugschroeft (met de bijgeleverde software editor) gaat het allemaal prima.

-De Bass V-Amp is beter geschikt voor synth-werk, omdat er ook keyboard amp models en effects inzitten. (bijv. leslie).
De effecten vind ik van zeer acceptabele kwaliteit, zelfs de delay en reverb.
Ruisen doet-ie alleen bij bep. combinaties van 'amp' en 'cab', en dat schijnt ook gewoon te horen.
Het grote voordeel van een amp-modeler over de gewone effect pedaaltjes is, dat de distortion enzo lang niet zo rauw klinkt (door de beperkte frequecy response van de gesimuleerde amps/cabs die erachter in de keten zitten).
Wil je wel 'pure' effecten kan dat natuurlijk ook, dan scheurt-ie je conussen en trommelvliezen doormidden, als 't moet.
Ook erg leuk is de ingebouwde bass synth, die je via Midi kunt bespelen.

-Een V-Amp kan je zoals vrijwel alle serieuze distortions etc. eigenlijk alleen maar monofoon gebruiken.
Polyfoon bespeeld klinkt het op de een of andere rare manier altijd erg bagger. Hoogstens kan je wat gitaar power chords aanslaan (C-G-C ofzo), dat gaat nog wel.

-De bouwkwaliteit en compeetheid van de hele set (v-amp, pedaaltjes, draagtas en handleidingen) vind ik uitstekend voor de zeer lage prijs.

-Nadeel van de V-Amp vind ik, dat het apparaat fysiek niet zo handig is. Een soort miniatuur gitaar body, waar je onder de gekste hoeken de diverse kabels en connectors in moet douwen. Het lijkt wel een soort spin, als je klaar bent met aansluiten. Gevolg: voor je het weet breek je je nek over 'n kabel, of trek je het ding van je bureau.
Misschien is de rackversie (Pro) een stuk handzamer.

Inmiddels heb ik de V-Amp al even niet meer in huis, want een vage kennis ( :peukie: ) had er driftig behoefte aan, en dus heb ik hem 't apparaat maar doorverkocht. Ik koop nog wel een keertje een nieuwe...
 
Laatst gewijzigd:
Het principe van de Line6 Pods en de Behringer V-Amps is identiek.
Dus gewoon via send/return zou prima moeten lukken, neem ik aan.
Ik had zelf de V-Amp als een soort 'insert', dus hardwired tussen MicroModular en mengpaneel hangen.

Naar ik begreep is er weinig geluidskwaliteitsverschil tussen de Behringer en de Line6.
Qua bouwkwaliteit heb ik echter slechte verhalen gehoord over de Pod.
Als je dan voor de Line6 gaat, zorg dan in ieder geval dat je de Bas versie neemt.
 
Als je dan voor de Line6 gaat, zorg dan in ieder geval dat je de Bas versie neemt.

waarom dan? dat snap ik niet helemaal..
 
Bij de V-Amp is dat simpel; bij de Bass V-Amp krijg je veel meer 'goodies' als bij de gewone V-Amp 2.
Maar naar ik begreep, sluit de frequentieband van een synth beter aan bij een basgitaar dan bij een gitaar.
Een gitaar is wat 'scheller' en loopt niet tot laag door; juist als je lekkere distorted baslijntjes wilt maken is dat niet wat je wilt natuurlijk.
 
juist ja, das duidelijk.
Ik probeer wel wat, want ik heb zelf een elektrische gitaar,
en krijg binnenkort een line6 pod v2. erbij (nou ja erbij gekocht).

Maar kun je dit dan niet omvormen tot meer laag erbij?
ik noem maar een zijweg.
 
PS. wat een beetje raar is (maar wel handig):
De Bass V-Amp heeft dus naast bas- en keyboard amps, óók gewoon gitaaramps.

Dus het is eigenlijk een soort 'best of all worlds'. :eureka:
 
Dat idee had ik ook nadat ik hem getest had. Ik heb bij Feedback even met beiden zitten goochelen en ook nog even met een Boss Metal Zone scheurpedaal.

Ik moet zeggen dat de Bass V-Amp absoluut meer biedt dan de V-Amp 2. Waarschijnlijk komt dat ook omdat er eerst de V-Amp was, toen de V-Amp 2 en toen pas de Bass V-Amp. Deze is dus weer gebouwd op de basis van de 2.

Er valt gewoon meer in te stellen. De V-Amp 2 heeft ook maar één Drive instelling (aan of uit, verder regelbaar met de Gain), terwijl de Bass er maarliefst vier heeft (uit, 1, 2 , 3 , 4 en dan ook weer regelbaar met de Gain).

Voor met name Kicks is het ook prettig dat de Bass controller in twee niveau's verdeeld is, Bass en Deep Bass. Gewoon meer controle dus. Je kunt een Bass meer bottom geven of een kick juist wat van rommelig laag ontdoen (om er later een droge kick bij te mixen).

Zoals jij ook al zei zijn de effecten gewoon bruikbaarder. Zeker als het gaat om een vieze sound te maken... tja... en waarvoor denk je dat ik hem wil? ;) En tot slot heeft de Bass V-Amp een Cross Over en hebben ze de Compressor los van de effect-sectie geplaatst (was punt van kritiek in de Sound on Sound m.b.t. de V-Amp 2), waardoor je ieder eindresultaat nog kunt compressen/limitten.

Het mooie van dit ding is, t.o.v. een pedaal, dat je hem volledig via MIDI kunt bedienen en via de PC (moet ik nog even induiken) kunt editten. En dat voor 50 euro meer dan het pedaal wat ik bovenaan noemde. Daarvoor krijg je er dan ook nog een handige tas en up/down pedaal (iemand kopen?) bij.

Ik zat nog wel even te twijfelen tussen de Bass V-Amp en de Bass V-Amp Pro. Deze laatste is wat beter behuist (metaal en 2HE 19" rack versie) en heeft o.a. een digitale output. Maar goed... om daarvoor nog eens 100 euro neer te tellen ging mij wat te ver. Daarnaast zie ik het nut niet van een steriele digitale output op een distortion doos ;). Verder wil ik hem ook gebruiken bij het resamplen met mijn ESX-1 en dan is zo'n "pocket model" toch wat makkelijker meenemen.

Bedankt voor je advies. Hetzelfde geldt voor Dione die via PB en foon de nodige info verstrekt heeft!

:biertje:
 
Origineel geplaatst door Hanz
Naar ik begreep is er weinig geluidskwaliteitsverschil tussen de Behringer en de Line6.
Qua bouwkwaliteit heb ik echter slechte verhalen gehoord over de Pod.
Als je dan voor de Line6 gaat, zorg dan in ieder geval dat je de Bas versie neemt.

In het bandje waarin ik speel hebben we de 4 bakjes allen gehad, of zijn ze nog aanwezig.
(dus line6 gewone en bass-pod, en behringer v-amp en bass v-amp)
Mijn ervaring:
-line6 pod gaat snel kapot (vooral de uitgangen zijn risicovol)
-line6 basspod pro is DE GOD voor zowel de bassist als de toetsen-dude (ik dus)
-behringer v-amp gaat niet zo snel kapot als de line6, is ietsje beperkter maar klinkt net zo goed
-behringer bass v-amp is degelijk, maar klinkt niet zo fijn als de line6 basspod. Met de basspod hebben we nog nooit ellende gehad (in tegenstelling tot meerdere gitaar-pods).

resumé: Voor synth-doeleinden moet je de gitaarpod's of v-amps laten staan en een bass-bakje kiezen. De line6 is net wat uitgebreider en klank-kwalitatief beter als de behringer, maar ze ontlopen elkaar niet veel. Is gebruiksgemak belangrijk, kies dan een pro (19"-versie).
 
Back
Top