Het Maken Van Een Bassline?

Mike Rockmore

Ouwe rot
Lid sinds
7 juli 2003
Berichten
903
Locatie
Groningen
Nu heb ik een probleempje een vraag meer. Ik kan wel steeds gaan pielen met een bassline, ik heb een aardig ritme (bongo's etc) een leuk gitaar rifje en het klinkt allemaal aardig maar die bassline die maakt het natuurlijk compleet he.

Ik kan dan wel willekeurig gaan pielen totdat ik een bassline krijg die erbij past, maar hier moet toch ook een trucje (lees: techniek) voor zijn. Creeeren jullie eerst een bassline en laten jullie je daardoor tot een ritme inspireren, of hebben jullie een ritme en een leuk rifje en gaan jullie daarna een bassline eronder denken? (dit laatste lijkt me waarschijnlijker)

Alleen hoe komen jullie tot dit, hoe weet je wanneer een bassline erbij past, ik heb het nu voornamelijk over acoustische bassen. Gaan jullie een bassdeuntje erbij neurien ofzo, ik weet het echt niet! :D maar goed misschien hebben jullie wat handige truckjes, ik wil namelijk graag mijn bassline onder controle heb, omdat dit echt het enige deel is waar ik compleet ruk in ben :) daarom graag jullie tips!!

Thanx, Mike!

:doei:
 
Alleen hoe komen jullie tot dit, hoe weet je wanneer een bassline erbij past,

Als het goed is kun je dat horen he :D

Nah, probeer eerst de baslijn heel simpel te houden en heel ritmisch, speel b.v. een noot op iedere tel van het ritme zodat het een onderdeel wordt van het ritme...en vandaaruit kun je meestal wel verder door er wat dingetjes aan toe te voegen of weg te halen slides toe te voegen, noten korter en langer maken etc. Modulatie op bepaalde noten (meestal de laatste voor een tel) is superbelangrijk als je een goede funky baslijn wil.

Errr, maar als je techno of trance maakt oid dan hoef je alleen maar een hele rij nootjes neer te zetten :D
 
Nee jakkie geen trance :D ook geen techno house, een geweldig nummer, vindt ik bijvoorbeeld Hardsoul - Back Together met Ron Carroll (al voordat ie zo grijs werd gedraaid op id&t) en kun je je wat verder uitwijdden over modulatie en dat tellen etc?

Als je niet vraagt leer je ook nooit wat, zo denk ik dan :D misschien klink ik wel als een mongool maar ik kan het beter aan de profs vragen :D

kom op meer tips !! meer advies :D

Grtz Mike!
 
Let wel er is niet echt een truuk voor een baslijn, het is net als met de rest (Naja dan niet met trance :D ) dat je het toch zelf moet bedenken. Maar een goeie baslijn 'draagt (in het algemeen)' het nummer op de lagere frequencies en zorgt samen met het ritme voor (als het goed gedaan is :D ) een onweerstaanbare drang om te dansen.

Err, om verder uit te weiden over het tellen...ermmm...nou err een 4/4 ritme bestaat toch gewoon uit 4 tellen...van je 1 2 3 4...bwau bwau bwau bwau....

Over de modulatie: Er zit op je synthesizer als het goed twee wieltjes, de ene is voor pitchbend en de andere voor modulatie (meestal want soms kun je daar ook het filter mee beturen etc.) enfin, speel een baslijn en draai die modulatie wiel op bepaalde momenten omhoog (niet te veer anders klinkt te wiebelig) en je hoort het wel dat kan soms verdomd funky klinken.
 
tja gewoon wat in me opkomt...

de ene keer is de bassline gewoon de grondnoot van het akkoord. andere keer gewoon daar een patroontje in ander ekeer wat meer solo etc. tja... improviseren
 
Naja, een paar hints dan.

Je hebt de overduidelijk trance pomp-bas die meestal 4 maten in dezelfde toon blijft.

Code:
[color=red]0123456789ABCDEF[/color]
X...X...X...X...
..C...C...C...C.

Dan is er de happy hardcore bas:

Code:
[color=red]0123456789ABCDEF[/color]
X...X...X...X...
C.CCC.CCC.CCC.CC

Dan is er nog een zogenaamde 'walking' bas.
Code:
[color=red]0123456789ABCDEF[/color]
X...X...X...X...
C.E.G.A.C.A.G.E

Die doet eigenlijk een soort arpeggiolijntjes en is te langzaam voor funky spul. Hij doet 't wel goed voor 'Rock around the clock".

Willen we een Tori Amos - Professional Widow (Armand van Helden remix) bas, dan kunnen we dit als basis gebruiken:
Code:
[color=red]0123456789ABCDEF[/color]
X...X...X...X...
A..A..A.A..A..A.

Maar wil je het spannender maken, dan moet er variatie bij:
Code:
[color=red]0123456789ABCDEF[/color]
X...X...X...X...
A..A..G.Y..A..A.


Een "Y", zul je zeggen? Die zit inderdaad niet op het toetsenbord, maar op de plaats van de "Y" gebruik je de pitch bender om van de G naar de A te gaan (2 semitones). Dan krijg je er een soort 'swing' in.

Verder kun je ook nog dit:

Code:
[color=red]0123456789ABCDEF[/color]
X...X...X...X...
C..J..C.Z..K..D.

Meer letters. Omdat er niet genoeg ruimte is voor oktaven aan te geven:

Code:
ABCDEFG
HIJKLMN

Dezelfde noot, maar dus een oktaaf hoger.
De "Z" doet hier hetzelfde als de Y in de eerdere versie. Nu heb je een soort combinatie van een 'walking' bas met een grote afstand en de Tori-lijn om 't maar zo te noemen. Hiermee kun je een soort 'aanjagen' simuleren - een akkoord (D-F#-A) met als basistoon D heeft er nu een C bij. Probeer maar eens hoe een C-E-G met een Bb klinkt, en ga dan 2 semitonen hoger (D-F#-A) met een C als basis. Er zit een soort 'spanning' tussen.

Verder : http://members.aol.com/chordmaps/part1.htm. Lees en leer. Een beetje kennis van noten en akkoorden is essentieel. Andere variaties : laat niet elke bas op 't zelfde volume spelen. In je sequencer of waar dan ook - geef ze niet elke keer dezelfde velocity mee. Experimenteer er zelf mee, dan weet je gelijk of 't fonkie of groevie klinkt :).


* 0123456789ABCDEF is de hexadecimaalnotatie. Het cijfer "16" neemt a) 2 plaatsen in en 2) is niet uniek - de 1 en de 6 kwamen al eerder voor. Dus, 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10-11-12-13-14-15-16 == 0-1-2-3-4-5-6-7-8-9-A-B-C-D-E-F.
* de 'puntjes' zijn gewoon stilte.
* de hoofdletters zijn de noten zelf, tenzij anders aangegeven.
 
Wat je zou kunnen doen is de baslijn zien als extra drums. Begin eerst met het ritme, en maak er later verschillende tonen van.

Maar gewoon 'maar wat doen' is geen verkeerde manier hoor! Het gaat tenslotte om het gevoel in de muziek, toch?
 
Poeh Yoozer dat iseen hele boel info maar wel nuttig zeg dankje voor de moeite :) ik zal je tips ff uitproberen. Weet iemand trouwens een goeie plugin/vst om een acoustische bass uit te halen? misschien is dit wel handig ik zoek dus echt alleen acoustische bass :) bassgitaar achter (en nee dit heb ik zelf niet) en kan ik ook niet laten inspelen helaas pindakaas :(


Grtz Mike
 
Is toch niet zo moeilijk een baslijn.

Gewoon een beat laten lopen en net zolang op je toetsen spelen todat je iets leuks hebt.
Niks moeilijke theorien ofzo. Gewoon lekker klooien.
Hier een voorbeeld nummer van mij. Ik kreeg van veel mensen te horen dat het een hele
mooie/gave baslijn was. Maar die is toch echt ontstaan door een beetje op toetsen te gaan drukken.
Ok ik geef toe, deze heb best wel een aantal keren moeten oefenen voordat ik em 4 bars goed in kon spelen.
Das bij mij dus nog het moeilijkst, aangezien ik niet met stepedit werk maar het net zolang opnieuw inspeel totdat het goed is. http://www.smeyer.cistron.nl/music/sander_nieuw.mp3

Wat je wel hoort is een slide effect. (portamento) Dan lopen de tonen mooi inelkaar over.
 
Origineel geplaatst door sander
Is toch niet zo moeilijk een baslijn.

Gewoon een beat laten lopen en net zolang op je toetsen spelen todat je iets leuks hebt.
Niks moeilijke theorien ofzo. Gewoon lekker klooien.

Het nadeel is misschien dat je in het begin niet hoort of iets 'vals' is of niet. Je zou er ook nog eens van opkijken hoe lang mensen doen over "gewoon een beat laten lopen".

Ik heb 1 jaartje orgelles gehad. Dan krijg je werkelijk spul dat zo saai is dat de tranen je in de ogen springen. Dan was ik ook nog eens behept met het hele 'wacht 'ns even' - bij elk foutje gewoon stom stoppen en opnieuw beginnen.

Notenlezen kan ik niet meer, maar de theorie zou ik graag gehad hebben. Er komen dan zoveel mooie dingen bij van overgangen die je dan kunt toepassen, en echt, het drukt je niet in een oncreatief hoekje waarbij elk 'experiment' gelijk als 'bah, vals' wordt afgedaan.

Wat dat betreft is internet perfect - muziektheorie is zo 'open source' als het maar kan en er is vanalles voor niks te vinden. Javascript zwik maakt het nog makkelijker : zie hier http://www.looknohands.com/chordhouse/piano/ - de 'experimental' scales zijn een uitdaging.

En schrijf iets op! Pak een notitieblok, zet 3 schuine strepen neer en zet er 4 akkoorden tussen, of beter, 7 strepen en 8 akkoorden. Begin eenvoudig en "kruid" je noten een beetje met extra 7's, 9's of sus4whatevers.

Het is alleen maar een verrijking - ik ben ook een hele tijd wars geweest van theorie en ik doe alles op gehoor, maar het wordt er alleen maar beter op.
 
Back
Top