M'n eerste Mixer, ik kom er niet uit..

htf99

Paulie
Lid sinds
28 september 2003
Berichten
85
Locatie
Santpoort Noord
Er zijn hier al wat aardig wat topics over geweest in het verleden, heb ze allemaal gelezen maar ben er toch nog niet helemaal uit.

Tot nu toe werk ik zonder mixer, ik heb alleen een keyboard wat aan m'n audio-in van m'n audiophile hangt. Nu wil ik voorzichtig aan wat meer rand apparatuur gaan kopen en wordt een mixer dus wel noodzakelijk.

Echt veel zal ik niet kopen dus 6 a 8 mono en 2 a 4 stereo kanalen moet voldoende zijn. Microfoons zal ik niet aansluiten dus de kwaliteit van de microfoonvoorversterkers vind ik ook niet echt belangrijk.

Ik heb eeb aantal mixers bekeken, alle mixers kosten rond de € 300,-

Van Behringer was mijn keuze gevallen op de UB 2222 FX (FX is voor mij geen vereiste) Valt veel over te vinden. Wat je altijd hoort is dat de mixers van Behringer veel waar voor je geld zijn.

Van Yamaha de MG 16/4. Over Yamaha mixers lees ik erg weinig. Hoe verhoudt deze mixer zich nou eigenlijk tot de ander mixers die ik hier heb opgesomt?

Van Spirit de Folio F1 14/2 of 16/2. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar deze mixer maar het is een ouder model van Spirit. Betekend dit dat deze mixer ook belangrijke recente feature's mist?

Verder heeft Phonic in deze prijs klasse ook aardig wat te bieden, bijv. de MM 2005.

Advies is welkom, ook over mogelijke mixers die ik nog niet nader bekeken hebt.

Ik weet dat een wijs advies zelf gaan luisteren is maar aangezien ik nog een aardige leek ben op dit gebeid ben ik bang een mixer te keizen die misschien naar mijn mening wel aardig klinkt maar misschien toch niet helemaal geschikt is.
 
De keuze van een mixer is natuurlijk persoonlijk!
Koop zeker 'op de groei', zodat je binnen 3 jaar
niet verplicht bent een nieuwe mixer te kopen.
Je kan nooit genoeg sporen hebben, neem dat maar van me aan.

Behringer heeft prijs/kwaliteit een zeer goede verhouding.
De bouwkwaliteit is meestal wel iets minder.
Na een vijftal jaren, willen sommige sporen het wel eens opgeven
en beginnen anderen fervent te ruisen.
Behringer klinkt ook iets rauwer,
geen probleem echter als je voor hardcore gaat, natuurlijk.

Soundcraft Spirit is wel iets duurder,
maar klnkt volgens mij ook iets warmer. De EQ zijn ook wel iets beter.
Mijn Foliootje gaat al meer dan 10 jaar mee en
heeft al verschillende optredens, verhuizen en rokerige kamers overleefd.
Kijk zeker ook eens naar de SX en naar de nieuwe E-series.

Yamaha MG
Deze is vrij nieuw, volgens mij.
Ik heb er nog niet veel over gehoord, maar ben er ook wel in geinteresseerd.
Wil wel een grotere mixer kopen (24 sporen of meer).
Een review vind je hier.

Iets hoger in de markt (en dus ook duurder)
heb je ook de Mackies en de Allen&Heaths.

In ieder geval,
echt slechte mixers worden tegenwoordig
niet meer gemaakt hoor en
zeker niet als je er een kiest uit
bovenstaande merken.
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb zelf nu sinds kort de YAMAHA MG 24/14 nou ik moet zeggen tot nu toe bevalt die me perfect...
Goed geluid en veel sub routes keuzes en vooral ok hele goede effecten.
de mg 16/... is zover ik wet aan de zlefde kwaliteits eisen gestelt als de 24/14 dus dat is gewoon goed..
als ik jouw as had k wel ff door gespaart tot de mg 16/.. FX want dan heb je er effecten bij en dat is voor in de toekomst misschien wel heel erg handig.

Van de andere mengtafels heb ik geen verstand maar ik ziu eerder voor yamaha en spirit gaan dan Behringer...
 
Ik ben sinds kort ook bezig met een mixer (Phonic MM1705a)
Is dus een "kleine", maar voor mij nu meer dan genoeg, ik heb er een Korg Electribe MX een Oxygen 8 midi board een een Yamahay keyboard aanhangen werkt prima.
Natuurlijk niet super veel instrumenten maar ik heb nog wat ruimte vrij voor groei (5x mic., verschillende stereo in's/out's).
En dat op de groei kopen is niet makkelijk, overigens gaat volgens mij een mixer van dit caliber waarschijnlijk niet langer dan 3 jaar mee bij intensief gebruik.
Kwalitatief gezien zullen de verschillen ook niet erg groot zijn in deze klasse (nieuw).
Tweede hands zou ik niet zo snel doen, ik heb er verschillende bekeken en er is (bijna) altijd wat mee, was voor mij dus geen optie.
En je wilt natuurlijk zelf ook graag nieuw spul zonder ruis, kraakjes en lamme knopje's/fader's.

Mijn advies, heb je niet te veel apparaten koop dan een Phonic of Behringer in die prijsklasse, heb je er echt veel meer voor over kijk dan bij Mackie
 
Origineel geplaatst door Equo
En dat op de groei kopen is niet makkelijk, overigens gaat volgens mij een mixer van dit caliber waarschijnlijk niet langer dan 3 jaar mee bij intensief gebruik. Kwalitatief gezien zullen de verschillen ook niet erg groot zijn in deze klasse (nieuw).
Idd, ofwel koop je een 'voorlopige' goedkopere mixer op maat en vervang je hem binnen een paar jaar,
ofwel koop je een iets grotere waardoor je er je de eerste 10 jaar er niets meer van hoeft aan te trekken.

Origineel geplaatst door Equo
Tweede hands zou ik niet zo snel doen, ik heb er verschillende bekeken en
er is (bijna) altijd wat mee, was voor mij dus geen optie.
En je wilt natuurlijk zelf ook graag nieuw spul zonder ruis, kraakjes en lamme knopje's/fader's.
Dit geld zeker in die lagere prijsklasse. Top mengpanelen gaan nog altijd vlot van de hand op de 2de hands markt.

Origineel geplaatst door Equo
Mijn advies, heb je niet te veel apparaten koop dan een Phonic of Behringer in die prijsklasse,
heb je er echt veel meer voor over kijk dan bij Mackie
Ik die lager prijsklasse zou ik zeker ook de Alesis en de Yamaha mengpanelen niet vergeten.
Persoonlijk vind ik (voor dezelfde prijs) Allen&Heath nog iets beter dan Mackie.

Voor 300€ zou mijn voorkeur natuurlijk uitgaan naar een Spirit bordje,
gezien mijn ervaring ermee, maar ja smaken verschillen.
Behringer heeft meer features maar minder kwaliteit (zowel qua bouw als qua geluid).
Yamaha zit (volgens mij) perfect tussen deze twee in.
 
Bedankt voor jullie reacties.

Ik vind kwaliteit belangrijker dan extra features.

Ik ga de Spirit en de Yamaha nog maar eens nader bekijken.
 
heeft er hier iemand ervaring met de Ub 1832FX van Behringer ?

Zit er namelijk aan te denken om deze aan te schaffen. Hij zal (op dit moment) alleen gebruikt worden voor een Access Virus KC (6 outs), dus er is nog een mogelijkheid om het een en ander in de toekomst eraan te hangen.

Het is de bedoeling dat ik met Cubase SX ga werken
 
je zou ook kunnen kijken naar de soundcraft ES, deze heeft 10 stereo ingangen, zeker mooi als je toch je mono ingangen niet wilt gebruiken. Ik ben zelf ook aan het denken die te halen want ik zit met hetzelfde probleem :)
 
Back
Top