synth-albums van formaat

analogmaarten

ploink ploink blieb blieb
Lid sinds
31 december 2002
Berichten
39
Locatie
vlaardingen
hoi

ik wil graag van jullie weten welke synthesizer-albums/platen volgens jullie het beste/revolutionair/ etc. etc. zijn.
Voor mij zijn dat:

- oxygene en equinox (verdere inroductie overbodig)
- de platen van kraftwerk vanaf autobahn t/m computerworld
- schaltkreis/wassermann-psychotron
- yello-solid pleasure
- rick wakeman- the six wives of henry the viii
- O.R.D.U.C- pink and purple
- sommige platen van Klaus Schultze (Krautrock)
- Organisation- Tone float

Gooi eens wat in de groep
Vriendelijke Groet
Analogmaarten
 
Tim Blake - Blake's new jerusalem
Zorch - live at glastonbury
Ralph und Florian
Tonto's expanding headband - Tonto rides again
 
Mijn favoriete oldschool synth-albums zijn toch wel
Moondawn en Timewind van Klaus Schulze.
Phaedra van Tangerine Dream.

Moet er wel bij bekennen dat mijn kennis van de oude Synth-Ambient niet gigantisch groot is.
 
Als het echt om datgene gaat wat vroeger aangeduid werd als "Synthesizer muziek", nog voor er Synthpop en techno en zo was, dan zeg ik:

Kraftwerk - Autobahn
Kraftwerk - Radioactivity
Kraftwerk - Trans europa express
Kraftwerk - Die mensch maschine
Kraftwerk - Computerwelt
Kraftwerk - Electric cafe

De rest interesseert me eigenlijk niet, hoewel JMJ en Vangelis er nog wel eens een leuke deun uit konden persen her en der, maar dat haalde het bij lange na niet bij de Kraftwerk boys. Sterker nog: JMJ en Vangelis komen nu als camp en pauzemuziek op me over, terwijl Kraftwerk nog steeds fris en revolutionair blijft klinken.
 
Hé jullie vergeten Wendy/Walter Carlos te vernoemen op de "A Clockwork Orange" soundtrack (1971 of - '72 dacht ik ?). Pure modulaire MOOG...

En de "Bladerunner" soundtrack - Vangelis op die magische Yamaha CS-80...

Minder revolutionair - maar verdient ook wel een vermelding - is JMJ's Rendez-Vous; maar vaneigens enkel en alleen Rendez-Vous I, II en III (ik kijk nog steeds zo wanhopig uit naar een Elka Synthex). Heel jammer dat nummer IV dat hele album moet verpesten...
 
Origineel geplaatst door Arv
Nou, die plaat zoek ik al een tijd, is dat nog ergens te krijgen??

Moet niet al te moeilijk te vinden zijn. Bij Demonfuzz in Rotterdam hebben ze geregeld een kopie, en als je wat zuidelijker gaat (België, Frankrijk) dan vindt je hem wat makkelijker (en goedkoper). Ik geloof dat ik m'n dubbele kopie al geruild heb, zo niet dan laat ik je dat weten. Anders wil ik de plaat wel op CD zetten voor je, als je 'm niet persé op vinyl hoeft te hebben. Als je deze plaat leuk vind, moet je zeker ook luisteren naar Droids - Star Peace, Quartz - Beyond the Clouds, Automat - Automat, Laser - Laser / His Name is Charly ('Charly' is echter wat meer macho disco), en misschien ook Universal Soldier - Universal Soldier en Space Art - Space Art .

Verder, voor de synthesizer vinyl freaks: check deze link 's, voor de lol. http://www.viceversa.nl/vinyl/synthesizer/

EN om weer on topic te komen: herinnerd zich iemand nog de platen van 'the Rockets'?
on_the_1.jpg
 
Tangerine Dream - Pheadra, Rubycon, Ricochet, Stratosfear
beste tracks: Rubycon Part 1, Ricochet Part 2

Klaus Schulze - Timewind, Moondawn, Mirage, X
beste tracks: Crystal Lake, Floating

oneindig goed & oneindige 'replay value'.
 
Zijn/haar bekendste werk is "Switched on Bach" met klassieke stukjes uitgevoerd op een gepersonaliseerde MOOG Modular System 55 (dacht ik toch).

kijk eens op http://www.wendycarlos.com/ voor meer info
 
Back
Top