Studio time

Arv

Robot
Lid sinds
18 oktober 2001
Berichten
13.098
Locatie
Zuid Holland
Ik zat wat te lezen over electronische producties en zo las ik ergens dat sommige artiesten hun tracks of hele albums in een goed geoutilleerde studio room hebben afgemixed. Neem bv het album van Orbital, “in sides”, van toch alweer bijna 22 jaar geleden. Ik las dat die in de Strong Room in Londen is gemaakt. Dwz, de gebroeders Hartnoll hebben alle liedjes en arrangementen eerst in hun eigen toko gemaakt, daarna het zwikkie allemaal op een apple gegooid, onder de arm meegenomen naar de studio en de rest is history zeg maar. Ik noem speciaal dit album aangezien (imo) deze lekkere oldskool sound quality nog steeds modern prutwerk wegblaast.
Zodoende vroeg ik mij af of er mensen zijn die op dergelijke wijze vandaag de dag hun productie doen? Zo ja, kunnen deze personen wat tipjes geven over waar je moet zijn en wat je ongeveer aan budget moet hebben. Ik denk dan ook aan een extra engineer, want volgens mij is dit vaak essentieel of zelfs verplicht. Voor de goede orde, ik wil niet uit de hoogte klinken maar wil misschien is het experiment aan om alles naar een hoger niveau te tillen. We kunnen niet ontkennen dat er nog steeds een gigantisch verschil bestaat tussen home/itb producties en in prof studio werk. :)
 
Wij hebben met Diouff op eenzelfde wijze ons album gemaakt. Eerst thuis alles gemaakt/opgenomen/ingespeeld etc en daarna alles meegenomen naar Reyn Ouwehand in zijn Church Studio.

Daar hebben we deels dingen opnieuw opgenomen en een deel is ge-reampt ook vanaf de controlroom naar zijn inmense opnameruimte en vervolgens is de hele boel afgemixt op zijn ProTools-setup waarbij hij veel gebruik maakte van externe, al dan niet analoge gekke apparaatjes.

Dan omschrijf ik het vrij kort want vrijwel elk geluid is opnieuw door de mangel genomen en het eindresultaat was verbluffend!

Denk alleen niet dat dat het juiste adres is voor je producties, aangezien wij meer een electronische band zijn, maar de manier van werken zoals je dus zei is zeker een dikke winst!
 
Thanks voor de tips, ik hoor inderdaad in jullie tracks een prof sound die je thuis niet voor elkaar krijgt, toch? Misschien ga ik die studio eens benaderen voor een gesprekje om te orienteren.
Jullie hebben uiteraard echt een doel gehad (releasen), waar ik niet per se op zoek naar ben. Maar, als je de lol in het produceren hervindt, doordat je eindprod beter klinkt, dan ben ik al zeer tevreden.
Misschien kan je een sluier oplichten van de gemiddelde kosten waar ik aan moet denken? Je mag dat ook best via pb doen als je je prive zaken niet op het inet wil plempen. :)
 
Heel wat van die 'ouwe' house gasten deden hetzelfde. In de eigen studio de tracks maken, en later alles (drumcomputers / synths ed.) verhuizen naar 'studio le roy' om het daar samen af te mixen.
 
Heel wat van die 'ouwe' house gasten deden hetzelfde. In de eigen studio de tracks maken, en later alles (drumcomputers / synths ed.) verhuizen naar 'studio le roy' om het daar samen af te mixen.

Klopt!
Daarom klinken ze nog steeds beter dan het gros van de latere techno / house tunes. Er zijn helaas nog steeds mensen die denken dat ze de eerste house plaatjes op een cassettedeck hebben gemaakt.. uitzonderingen daargelaten.. Maar de rete goed klinkende tunes van welleer komen uit de stal waar ook de eerdere disco werd gemaakt, en we weten allemaal hoe dik die waren.
 
Mr. Fingers:



Die is op cassette opgenomen. Er is bij Trax echt een hoop zooi uitgebracht wat zo van cassette op plaat ging. Door persen maar :-)

Maar Orbital, FSOL, das toch wel andere koek. Dat stompt menig Traxx plaatje toch wel effe weg.
 
Neem bv het album van Orbital, “in sides”, van toch alweer bijna 22 jaar geleden. ... Dwz, de gebroeders Hartnoll hebben alle liedjes en arrangementen eerst in hun eigen toko gemaakt, daarna het zwikkie allemaal op een apple gegooid, onder de arm meegenomen naar de studio...


Anachronisme? 22 jaar geleden maakte Apple nog op PowerPC’s en was er nog geen sprake van de terugkeer van Steve Jobs... Met een beetje planning en geluk kon je destijds het zwikkie met een kruiwagen of twee transporteren... want het was ongeveer in diezelfde periode dat Steinberg de specs van VST publiceerde...
 
Denk dat je wat experimenten uit 85-86 niet mag/kan vergelijken met de latere tracks van orbital, fsol ea.
House bestond toen nog niet (echt) en geld om iets te doen was er nog minder. Daarom is er bij trax ook een hoop tracks niet uitgekomen die wel echt goed waren, zoals Virgo Four. Gelukkig heeft RH ze een paar jaar geleden herontdekt en een hoop nummers van 4-track tape (als ik het goed heb) kunnen redden. :D
 
Anachronisme? 22 jaar geleden maakte Apple nog op PowerPC’s en was er nog geen sprake van de terugkeer van Steve Jobs... Met een beetje planning en geluk kon je destijds het zwikkie met een kruiwagen of twee transporteren... want het was ongeveer in diezelfde periode dat Steinberg de specs van VST publiceerde...


Je hebt een punt, het zat iets anders. Op wiki staat:

The album was recorded at Orbital's rented studio space at The Strongroom in central London. It was mostly programmed and recorded on Apple Mac computers using Logic Audio software and an E-mu Emax 2 E64 sampler. Various analogue synthesizers were also used to create the album, such as the ARP 2600, Roland SH-101, Oberheim Xpander and Roland Jupiter-6. A Roland TR-808 drum machine was used, but many tracks sampled the Hartnolls' friend Clune drumming live instead: Phil Hartnoll told Music Week, "We recorded him with about 15 mics [microphones] playing along to click tracks and doing things on his own".[1]

https://en.m.wikipedia.org/wiki/In_Sides#Recording

Maw, de Emu sampler had de sounds, niet de mac.
 
Mr. Fingers:
Die is op cassette opgenomen. Er is bij Trax echt een hoop zooi uitgebracht wat zo van cassette op plaat ging. Door persen maar :-)

Maar Orbital, FSOL, das toch wel andere koek. Dat stompt menig Traxx plaatje toch wel effe weg.

Ja maar die plaat heeft meer nostalgische waarde. De soundquality is gewoon kut..
 
Je hebt een punt, het zat iets anders. Op wiki staat:



https://en.m.wikipedia.org/wiki/In_Sides#Recording

Maw, de Emu sampler had de sounds, niet de mac.

Computers werden destijds voornamelijk gebruikt als MIDI sequencer (Notator/Logic, Cubase, Cakewalk...) of als audio-recorder (beetje digitale bandrecorder). Beetje knippen en plakken ging nog vlot maar virtuele synths of FX bestonden nauwelijks of waren onbetaalbaar... Voor een beetje geluidskwaliteit moest je toch wel hardware gebruiken...
 
Computers werden destijds voornamelijk gebruikt als MIDI sequencer (Notator/Logic, Cubase, Cakewalk...) of als audio-recorder (beetje digitale bandrecorder). Beetje knippen en plakken ging nog vlot maar virtuele synths of FX bestonden nauwelijks of waren onbetaalbaar... Voor een beetje geluidskwaliteit moest je toch wel hardware gebruiken...

Yup, ik stam ook uit die tijd hoor.. ben 45. :)
Harddisk recorden was trouwens al een begrip in die tijd.
 
Ja maar die plaat heeft meer nostalgische waarde. De soundquality is gewoon kut..

Dat kan je van Collected Ambient Works van Aphex ook zeggen. En toch is dat een meesterwerk. M.a.w., staat de geluidskwaliteit los van de content die je maakt. Een goede song blijft een goede song, zelfs als die slecht afgemixt is. Iets dat nergens op lijkt en toch wordt afgemixt onder de beste omstandigheden, blijft nergens op lijken...maw, afmixen met de beste outboard staat niet garant voor het resultaat.
 
Kijk, daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ik heb platen in mijn collectie die echt wel supertof zijn maar zo slecht afgemixed/gemasterd dat ze in een club totaal onbruikbaar zijn. Daarnaast heb ik platen die minder goed zijn mbt originaliteit of creativiteit of hoe je het wilt noemen maar die wel dik op vinyl gezet zijn. Als de energie dan vervolgens uit de speakers knalt, zal het toch beter werken...
 
Dat kan je van Collected Ambient Works van Aphex ook zeggen. En toch is dat een meesterwerk. M.a.w., staat de geluidskwaliteit los van de content die je maakt. Een goede song blijft een goede song, zelfs als die slecht afgemixt is. Iets dat nergens op lijkt en toch wordt afgemixt onder de beste omstandigheden, blijft nergens op lijken...maw, afmixen met de beste outboard staat niet garant voor het resultaat.


Mee eens, en ik heb wat jij zegt dan ook nergens gezegd eh? ;)

Ik heb thuis ook genoeg werk dat klinkt alsof het onder een steen vandaan komt. Zo heb ik heel fijne Africaanse polyritmiek wat simpel van een aftands cassettebandje komt, maar gewoon wel erg goed is.
Maw, emotie heeft niets met geluidskwaliteit te maken, per definitie.
Maaaaaaaaaar.. het gaat erom dat de geluidskwaliteit de muziek wel net effe wat prettiger om naar te luisteren maakt, eens toch?

Verder lees ik tussen je regels door de melding “je muziek is gewoon shit, dus verdoe je tijd niet”...... fijn.
 
Ik ben van mening dat je een heel eind kan komen met een eenvoudige setup. Het gaat er vooral om dat je weet hoe je iets beter kan laten klinken en dat begint al bij het begin. Als je er voor kan zorgen dat in elke fase van het proces (van idee tot eindproduct) er steeds aandacht is voor de sound die je zoekt, dan komt het zeker goed. Je moet dan natuurlijk wel weten hoe je dat het beste kan doen.

Het is ook logisch dat het resultaat beter wordt als nagenoeg alles opnieuw moet in de studio, dan was het oorspronkelijke materiaal vast niet zo best.
 
Inderdaad Roonan, goed bronmateriaal is essentieel. Toch ben ik niet van mening dat alleen maar door goodwill en veel tijd je tot hetzelfde resultaat komt tov een prof studio MET een getrainde engineer (wanneer het bronmatriaal gelijk is). Ik zie het ook als een manier om eens met een frisse blik/oor naar je materiaal te kijken in een andere afluisterruimte, met andere gear, met andere eq, etc tc..

Ik wil hier trouwens geen discussie losweken over of en hoe het thuis ook best kan, dat is niet de kern van mn OP vraag.
 
Ik ben van mening dat je een heel eind kan komen met een eenvoudige setup. Het gaat er vooral om dat je weet hoe je iets beter kan laten klinken en dat begint al bij het begin. Als je er voor kan zorgen dat in elke fase van het proces (van idee tot eindproduct) er steeds aandacht is voor de sound die je zoekt, dan komt het zeker goed. Je moet dan natuurlijk wel weten hoe je dat het beste kan doen.

Het is ook logisch dat het resultaat beter wordt als nagenoeg alles opnieuw moet in de studio, dan was het oorspronkelijke materiaal vast niet zo best.



Die mening deel ik heel erg, goed voorbeeld daarvan is de eerste Opgezwolle, Spuugdingen op de mic.

Gemaakt op normale huiskamerspeakers op een ouwe pc met enkel Emagic Logic 4 of 5....dat was voor die tijd qua thuisproductie een baas.
Bij de opvolger had de beste man iets meer tot zijn beschikking maar alles klinkt vooral als een klok omdat hij precies wist wat hij wilde en net zolang doorging tot hij precies dat voor elkaar gekregen had _0_
 
Ik zat wat te lezen over electronische producties en zo las ik ergens dat sommige artiesten hun tracks of hele albums in een goed geoutilleerde studio room hebben afgemixed. Neem bv het album van Orbital, “in sides”, van toch alweer bijna 22 jaar geleden. Ik las dat die in de Strong Room in Londen is gemaakt. Dwz, de gebroeders Hartnoll hebben alle liedjes en arrangementen eerst in hun eigen toko gemaakt, daarna het zwikkie allemaal op een apple gegooid, onder de arm meegenomen naar de studio en de rest is history zeg maar. Ik noem speciaal dit album aangezien (imo) deze lekkere oldskool sound quality nog steeds modern prutwerk wegblaast.
Zodoende vroeg ik mij af of er mensen zijn die op dergelijke wijze vandaag de dag hun productie doen? Zo ja, kunnen deze personen wat tipjes geven over waar je moet zijn en wat je ongeveer aan budget moet hebben. Ik denk dan ook aan een extra engineer, want volgens mij is dit vaak essentieel of zelfs verplicht. Voor de goede orde, ik wil niet uit de hoogte klinken maar wil misschien is het experiment aan om alles naar een hoger niveau te tillen. We kunnen niet ontkennen dat er nog steeds een gigantisch verschil bestaat tussen home/itb producties en in prof studio werk. :)

Dus gewoon n ghost producer die je track even mixt? Dat is heel gewoon in de dance wereld. Het is heel simpel: je moet iemand zoeken met ervaring in je muziekstijl, en goede kennis van het mixen.

Wat je bijvoorbeeld zou kunnen doen is eens zoeken op stem-mastering. Dan neem je de sporen van je track in groepen gebust mee naar n mastering engineer, en die mixen dan samen met jou de track af.

Het is trouwens soms beter om je mix door n ander te laten doen, zeker als je er helemaal in gezogen bent. Dan ben je namelijk niet meer objectief, en iemand die je track nog nooit gehoord heeft kan dat veel beter beoordelen. Ik doe dat zelf ook wel eens voor anderen. Gewoon van de losse sporen een mix maken. 70% van het optimaliseren bestaat dan uit het weglaten van dingen, en het strakker editen van sporen...
 
Dus gewoon n ghost producer die je track even mixt? Dat is heel gewoon in de dance wereld. Het is heel simpel: je moet iemand zoeken met ervaring in je muziekstijl, en goede kennis van het mixen.

Wat je bijvoorbeeld zou kunnen doen is eens zoeken op stem-mastering. Dan neem je de sporen van je track in groepen gebust mee naar n mastering engineer, en die mixen dan samen met jou de track af.

Het is trouwens soms beter om je mix door n ander te laten doen, zeker als je er helemaal in gezogen bent. Dan ben je namelijk niet meer objectief, en iemand die je track nog nooit gehoord heeft kan dat veel beter beoordelen. Ik doe dat zelf ook wel eens voor anderen. Gewoon van de losse sporen een mix maken. 70% van het optimaliseren bestaat dan uit het weglaten van dingen, en het strakker editen van sporen...


Ja, zoiets zit in de mogelijkheden. Ik maak niet per se dancefloor gericht werk, maar dat verandert niets aan je idee. Dank voor je tip!
 
Back
Top