Hardware sampler 19" met SCSI2SD en max Geheugen

Status
Please reply by conversation.

electricman

Stamgast
Lid sinds
30 Maart 2003
Berichten
329
Ik ben op zoek naar goedekope 19" hardware sampler.
Ik zit zelf te denken aan de Yamaha A4000/A5000, EMU 6400 Ultra, Roland S760 etc

Ik ben zelf niet thuis op het gebied van hardware samplers, het enige wat ik er mee wil doen is One Shot samples opnemen en gebruiken en de dampler als Synth gebruiken en eventueel voor Drum geluiden.

En voorkeur een sampler met max Geheugen en SCSI /Smat Media card (SCSI2SD)

Ik heb een Kurzweil K2000R(S) maar die heeft maar 2 MB sample geheugen en geen SCSI harddisk.

Graag jullie advies wat een goede keus is.

Bedankt.

Arthur
 
Last edited by a moderator:
Mijn voorkeur is:

Roland S-750 (met Video/Muis uitbreiding met beelscherm en muis)
Roland S-760

Dus nog steeds opzoek
 
Hou er rekening mee dat de S750 geen interne scsi-aabsluiting heeft, dus de scsi2sd oplossing ligt daar niet helemaal voor de hand (wel mogelijk, maar prik je niet zomaar even in).
 
In ieder geval een die Compact Flash heeft Interne of externe SCSI is prima.
Floppy Emulator (USB) is volgens mij geen optie voor een Roland sampler S7XX?
 
In ieder geval een die Compact Flash heeft Interne of externe SCSI is prima.
Floppy Emulator (USB) is volgens mij geen optie voor een Roland sampler S7XX?

Ik denk dat Etaoin bedoelt te zeggen dat de S7xx geen interne SCSI aansluiting heeft en dat deze wel noodzakelijk is voor een interne SCSI2SD oplossing.
Oftewel: je zal geen S7xx vinden met een compact flash aan boord.

(zeg ik dat goed Etaoin?).

Een floppy emulator kan je in een S7xx zetten en dat zal prima werken.
Je moet er alleen rekening mee houden dat een floppy emulator nooit meer dan 1.44 mb in één keer kan wegschrijven of lezen.
Dat kan onhandig zijn als je veel geheugen gebruikt.
Maar dat betekent niet dat het een onzinnige werkwijze is.

Als je er bijvoorbeeld voor kiest de sampler te gebruiken met 1 sample over het hele klavier om zo de artefacten/klankkleur van de sampler zo veel mogelijk te benutten, dan heb je misschien ook weinig geheugen in gebruik en is een floppy emulator dus een prima oplossing (die ook nog eens goedkoper kan zijn dan een scsi2sd oplossing).
 
Ik denk dat Etaoin bedoelt te zeggen dat de S7xx geen interne SCSI aansluiting heeft en dat deze wel noodzakelijk is voor een interne SCSI2SD oplossing.
Oftewel: je zal geen S7xx vinden met een compact flash aan boord.

(zeg ik dat goed Etaoin?).

Klopt. Het is niet onmogelijk, maar intern ontbreekt de connector, dus het ligt niet helemaal voor de hand. De print lijkt wel voorbereid op een connector, maar het is wel even meer werk dan even inprikken. Ik ben er toevallig met eentje bezig.

Ik had al wel gezien dat er een scsi2sd variant bestaat met een db25 connector. Die is uiteraard wel direct (extern) in te prikken. Maar ik heb verder niet gekeken of dat een persoonlijk projectje van iemand was of dat die echt makkelijk verkrijgbaar is.
 

Attachments

  • IMG_8628.jpg
    IMG_8628.jpg
    49,3 KB · Bekeken: 114
Oja, en het is er eentje met 2mm spacing ipv 2,54mm, dus even een standaard header erin prikken gaat helaas niet.
 
Handig ook dat ik niet kan editten.

Correctie op bovenstaande: dit geldt voor de S750. De S760 heeft wél een interne aansluiting.
 
Maar als ik eindelijk een sampler (Roland S750/S760) vindt, wie kan voor deze voor mij installeren?
Volgens veel producers klinkt een Roland S750/S760 het beste of heb ik het mis?
Het gaat me vooral om het karakter van een hardware sampler.

Een Floppy Emulator lijkt mij ook interessant:
http://www.ipcas.com/products/usb-floppy-emulator-fdd-to-udd.html
Is deze geschikt?
Ik zal de sampler vooral gebruiken met one shot samples gaan en niet zo zeer loops.

En is een Kurzweil K2000R(S) uit te breiden ?
Raadzaam om ook het geheugen uit te breiden?
Ik heb nu met maar 2MB geheugen met een (werkende) Floppy Disk drive.

Een desktop versie lijkt me ook interessant zoals de AKAI MPC 2000 of 2000 XL maar die kost rond de minimaal 450 euro

MPC3000 of 3000LE minimaal 1000 eur?
MPC zou beter klinken dan een MPC2000 (XL)
 
Een Kurzweil K2000RS kan uitgebreid worden naar 64MB toch? (4x 16). Ik heb zelf sinds kort ook een K2000RS. Ik heb er nog niet mee gesampled, maar wel alvast een scsi2sd in gezet. Was goed te doen (had mazzel en hoefde geen invoerrechten uit Australië te betalen) met als enige instinker dat Kurzweil de IDC-connector voor interne SCSI op de kop heeft. Dus ik moest een nieuw stekkertje op de lintkabel zetten, andersom dan normaal.


Heeft dankzij invoerheffing mazzel ong. €150 gekost.

Geheugen voor de K2000RS is te vinden op Ebay; richtlijnen zijn na te lezen bij Kurzweil.
 

Attachments

  • k2000-scsi2sd.JPG
    k2000-scsi2sd.JPG
    66,9 KB · Bekeken: 107

Een nadeel van een floppy emulator is dat deze waarheidsgetrouw ook de snelheid van floppies emuleert. Laden en opslaan is net zo langzaam als met echte floppies. Dat is anders met scsi2sd, dat gaat een stuk sneller.

Dit vind ik ook fijn aan de K2000RS: je kunt de (trage) floppy eruit halen en hem vervangen door een scsi2sd zonder er op achteruit te gaan. Dit kan niet bij oudere samplers die hun OS bij het opstarten van floppy moeten lezen; daar zal altijd een (langzame!) floppy drive of floppy emulator in moeten zitten.
 
Voor de Roland S750 / S760 zou ik gewoon op zoek gaan naar een externe harddisk of magneto optical drive.
Ik heb sinds kort een Fujitsu DynaMO 640 drive en die werkt ook als harde schijf en is veel stiller van geluid.
Waar je wel erg in moet hebben is dat deze Fujitsu drive een special HD50 aansluiting heeft en je hem dus co pleet moet kopen met de originele meegeleverde naar DB25 verloop kabel.
Ook moet je er erg in hebben dat de oude samplers alleen met 512bites/sector werken en dat je daarom dus alleen 128MB / 230MB of maximaal 530MB disks kunt formatteren en gebruiken.

Ik had een mazzeltje met deze drive want ik kocht een andere MO drive en kreeg later een mailtje dat de verkopen bij het opruimen voor de verhuizing nog een MO drive gevonden had en deze er gratis bij zou doen.
Als je een keer je OS systeem startup software op de MO disk heb staan is het gelijk de boot disk en heb je de floppy niet meer nodig
 
Ik zou die k2000rs uitbreiden. Hij is al helemaal scsi ready binnen en buiten. Kan geloof ik tot 4 GB in maar meot je effe checken. Scsi disks zijn volgens mij 2de hands goed te krijgen. En geheugen kost ook niet veel. SCsi naar compact flash is misschien het handigst ivm backup.
 
Status
Please reply by conversation.
Back
Top