Ombouw voor de Modal CRAFT synth

Artificial Soul

Stamgast
Lid sinds
19 Maart 2005
Berichten
225
Locatie
Gouda
CRAFTsynth-large.jpg


Ik ga deze synth bestellen. Omdat het bestaat uit een soort PCI-plaatjes die ik in elkaar moet schuiven, is het zo een nogal fragiel dingetje, dus ik gebruik o.a. hout om een ombouw te maken waardoor hij steviger wordt maar ook meer gaat lijken op een vintage synth.

Om dat laatste helemaal af te maken, zou ik het tof vinden als ik ook over de voorkant een metalen plaatje leg. Op de juiste plaatsen gaten zodat de knoppen en lampjes eroverheen kunnen.

Wel is metaal geleidend en ik wil niet de synth kapotmaken doordat deze dan kortsluiting krijgt.

Ik zou dus ipv metaal triplex kunnen gebruiken en dat met verf een metaalkleur kunnen geven. Maar dat is wel minder mooi en vooral is triplex minimaal een paar milimeter dik, waardoor de knopjes en lampjes te diep gaan liggen. Een kunststof plaatje is wat meer gelijkend op het idee wat ik in mijn hoofd heb, kan ook metaalkleurig gespoten worden. Maar wat ik allereerst in mijn hoofd had was door materiaal als een soort schuimrubber (hetzelfde wat aan een metalen lineaal zit, waardoor deze niet wegglijdt) aan de achterkant van het plaatje te lijmen.

Ik wil ook de letters en tekens erop krijgen. Het makkelijkst zou zijn door dat op schaal te tekenen op de computer. Je kan dat vervolgens op transparante kleeffolie uitprinten en dat op de front plakken. Maar zou het ook mogelijk zijn dat je die afdruk op de metalen plaat krijgt met verwarmen ofzo?

------

Excuus dit is nogal een warrig verhaal denk ik. Ik hoop dat jullie mij begrijpen.

Of anders is mijn vraagstelling: ik wil een ombouw maken voor deze synth, hoe kan ik dat het beste doen?
 
Ding zal niet heel snel stuk gaan van beetje kortsluiting lijkt me
 
Ik ben inmiddels wat wijzer geworden.

Metaal kan heel goed. Je hebt immers bij veel computers ook een metalen ombouw. Je moet alleen zorgen dat het metaal geen contact maakt met die elektrische onderdelen.

Op YouTube staan diverse tutorials hoe je een afdruk (van een laserprinter op metaal krijgt. Geschikte vernis eroverheen en het is klaar. Anders zou ik het nog kunnen etsen.

Dit zal wel geen actief topic worden. Maar als de ombouw klaar is, post ik wel foto's
 


In dit filmpje wordt uitgelegd hoe je een afdruk op metaal krijgt. Hou er rekening mee dat je de afbeelding horizontaal spiegelt aangezien deze afbeelding omgekeerd op het metaal verschijnt. Je moet er ook speciaal een laserprinter voor gebruiken en geen inktjet. Wanneer je niet over een laserprinter kan beschikken, kan je desnoods in de supermarkt een kopie maken.



Je zou ook met een inktjet op metaal kunnen afdrukken.



Je kan ook etsen. Is wat ingewikkelder, maar als dit irritante meisje dit kan, kan jij het ook ;)

En je kan op een ongeveer dezelfde manier een cirquit board etsen, wat bijvoorbeeld van pas kan komen bij het bouwen van je eigen synth

 
Aluminium plaat tot 1 mm dik is goed te bewerken voor dit soort dingen

Eerst juiste vorm uitzagen met decoupeerzaag voor aluminium. Vorm net als een kartonnen doos voor het een doos wordt bijvoorbeels, een soort kruis in het geval van een rechthoekig of vierkante kast. In een workmate ofzo klan je het vastklemmen en hoeken vouwen en het laatste stukje strak omkloppen met een hamer met een latje of plankje er tussen. hoeken kan je lijmen met secondelijm door aan de binnenzijde waar bv 2 stukken aluminium tegen elkaar aan komen te verbinden met een hoekprofiel van aluminium. Als je het een beetje strak doet kan je een hele nette kast krijgen. Hopelijk is het te begrijpen, ik heb een kater :P

Ik heb het weer gevonden, check deze link, inclusief plaatjes!
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=5&t=12405

Einde van die thread zie je een versterker behuizing die ik zo gemaakt heb. Even werk, maar wel goed te doen

Volgens mij kan je ook met een laserprinter op fotopapier printen en dan strijken met strijknouw op het aluminium voor tekst/andere afdrukken (in zwart)
 
Laatst gewijzigd:
Ziet er heel chiq uit hoor!

Ik ga dat nog eens rustig bestuderen

Ik zit wel een beetje te dubben over de coating die ik er achteraf op moet doen. Het zal vast lukken dat die print op het metaal komt. Maar die print moet erop blijven.

In het ene filmpje gebruikt hij een transparante vernis op waterbasis om het metaal te bestrijken, hij legt de afdruk er ondersteboven op, drukt het erop, laat het drogen en peelt dan het papier eraf.

Moet je dan achteraf ook vernis op waterbasis gebruiken? Of kan je ook iets met een andere samenstelling doen (wat beter beschermt)?

En hoe ziet het metaal er dan uit? Nog steeds als metaal of zit er dan een vieze lijmcoat op?
 
Back
Top