Workstation

The Man Machine

Gedeactiveerd account
Lid sinds
25 april 2017
Berichten
109
Hallo beste synth liefhebbers :halleluja

Mijn naam is Michel en ben op zoek naar een workstation rond de €1000.

Het belangrijkste vind ik de ergonomie rond de sequencer en iets minder de klanken.

Op dit moment twijfel ik tussen de Korg Krome 61 en Roland FA06.

Ik sta open voor andere suggesties (nieuw en gebruikt).

MVG Michel :doei:
 
Zelf heb al ruim 15 jaar een Yamaha Motif workstation en die ken ik echt door en door. Maar deze is wat moeilijker te bedienen en is, zeker in het begin, niet altijd eenvoudig om te doorgronden. Klank en functionaliteit zijn echter wel uitstekend. Vooral de sequencer en de sampler bevatten toch dingen die niet altijd onmiddellijk duidelijk zijn en/of logisch zijn.

Een tijdje geleden zocht ik een 'lichter' workstation om makkelijker mee te nemen naar oefensessies e.d. Een Motif XF8 is een zwaar bakbeest. Een logische keuze had een MOXF6 geweest want da's bekend terrein voor mij maar wel veel 'hetzelfde'. Dus heb ik bij andere merken gekeken. Zowel de Krome 61 als de FA-06 vond ik uitstekende kandidaten. Ik vind ze allebei evenwaardig. En zeker veel eenvoudiger te bedienen en te begrijpen. Ik heb uiteindelijk voor de FA-06 gekozen omdat ik die op mijn zoektocht als eerste tegenkwam en 2dehands kost die niet veel. (ik heb 450 euro betaald). De Krome 61 kost 2dehands wellicht hetzelfde).

In jouw budget zullen een nieuwe Korg Krome 61, Roland FA-06 of een Yamaha MOXF6 zeker passen. En zeker als je 2dehands koopt.
Allemaal goede workstations met een budgetvriendelijke prijs. De Krome 61 en FA-06 zijn echter veel makkelijker te gebruiken en te begrijpen dan de MOXF6.

Om de Motif te leren gebruiken heb ik toch echt vaak de handleiding nodig gehad (en soms nog) en het heeft toch zeker enkele maanden geduurd vooraleer ik me 'thuis' voelde en alles vlot kon terugvinden en instellen.
Bij de FA-06 heb ik nauwelijks de handleiding gelezen en op 1 avond had ik alles onder de knie om er vlot mee te werken.

Ik ben een echte Motif-aanhanger en kan je een MOXF6 ook zeker aanraden maar dan moet je wel bereid zijn om de nodige tijd te besteden om deze te doorgronden. De Krome 61 en FA-06 zijn zeker eenvoudiger te bedienen.

De Krome 61 ken ik niet in detail maar ik herinner me nog dat de sequencer heel makkelijk te gebruiken was. Bij de FA-06 vind ik o.a. de pads (sample, mute,...) erg handig en ook de uitbreidingsmogelijkheden (uitbreidingskaarten) kan je downloaden en per 2 installeren en je kan ook alle synthgeluiden van de Roland Integra downloaden en die zijn erg goed.

Als je belang hecht aan een gebruiksvriendelijk workstation dan zou ik ook kijken naar een Krome 61 of een FA-06. De MOXF6 is net wat minder makkelijker om te begrijpen.
 
Maar 2dehands zou ik zeker ook kijken naar een Korg M3, Roland X6, G6. En ja, natuurlijk ook een Yamaha XS6.
Dat zijn eigenlijk 'de grotere' broertjes van de Krome, FA en MOXF. En die hebben vaak veel uitgebreidere en/of beter uitgewerkte mogelijkheden.
Vaak ook iets stevigere behuizing en beter klavier. (met o.a. aftertouch)

Misschien toch nog even vermelden. Alle Motifs hebben naast een traditionele sequencer ook een pattern sequencer. Je kan hier gewoon een song 'in stukjes' opbouwen en vervolgens aan elkaar rijgen. Maar ik gebruik de pattern sequencer vooral live. Je kan deze ook als step sequencer gebruiken met 16 secties met telkens 16 sporen. Dat vind ik nog steeds een van die 'onmisbare' functies die ik nergens anders heb teruggevonden.
 
Bedankt voor jullie reacties.

Heb e.e.a. opgezocht en ook 2e hands eens gekeken wat er allemaal te koop is.

Ben verschillende te gekke synths tegengekomen o.a. Moog Sub Patty, Korg Monologue/ARIAS en ARP Odessey.

Nu denk ik dat het het verstandigste is om met een workstation te beginnen en één van bovengenoemde toe te voegen in de loop van het jaar, misschien zelfs zomer.

Het enige wat me soms anders doet denken is dat ik geheel synthetische muziek wil maken.

De percussieve kwaliteiten van de mono synths zijn echt indrukwekkend en deze synths hebben echt een karakter.

Twijfel nu dus of ik niet met twee of drie mono synth te werk moet en dan via laptop moet gaan sequencen.
 
Na nog eens de uitleg van Ed Diaz op youtube te hebben bekeken kan ik niet anders dan voor de FA06 gaan.

Gebruikt blijft een optie maar de FA06 is wel een alles kunner.

De sounds die er standaard in zitten zijn van hoge kwaliteit, sequencer, sampler, vocoder maken het een heel sterke aanbieding.

De Krome 61 is ook een fantastische workstation maar de Roland biedt meer voor minder.

De definitieve beslissing valt volgende maand.
 
Vraag me nu af of ik een vocoder sample kan opslaan op één van de pads.

Tevens of een LFO sweep of een ander geluid vanuit de synth naar de sampler kan krijgen.

De FA06 zou helemaal af zijn wanneer dit mogelijk blijkt.

Denk dat de FA06 gezelschap krijft van een King Korg.

Dan ben je redelijk voorzien zo lijkt het.
 
Alles wat je speelt op het klavier, sequencer of via input kan je opnemen en kan je als sample onder een pad zetten. De sampler in de FA is geen multisampler maar meer iiets dat erg op de SP 404 lijkt van Roland. Het is een leuke en wellicht voor een heleboel gebruikers een nuttige toevoeging.
 
Alles wat je speelt op het klavier, sequencer of via input kan je opnemen en kan je als sample onder een pad zetten. De sampler in de FA is geen multisampler maar meer iiets dat erg op de SP 404 lijkt van Roland. Het is een leuke en wellicht voor een heleboel gebruikers een nuttige toevoeging.

Bedankt voor jouw reactie. :okdan:

Dat is helemaal te gek.

Op de pads zou ik wat vocoder willen sampelen en enkele FX.

Heb na een aantal mono synths the hebben bekeken op youtube besloten om eventueel de King Korg aan de workstation toe te voegen.

Zeer indrukwekkend die King Korg maar als stand alone heb ik meer aan een workstation. De Krome 61 is trouwens ook een dijk van een workstation maar de FA06 lijkt voor mij de betere keuze.
 
De krome en de FA hebben allebei zo hun voor en nadelen. De FA lijkt mij meer te bieden voor minder geld. Daar komt bij dat iedere track zijn eigen insert effect heeft, dus alle 16 tracks. Ik hebber FA 06 nu een maand en ik vind de sequencer heel intuïtief. Ik heb weinig de handleiding hoeven pakken.

Ik heb ook de MOXF gehad en dat was een wat ingewikkelder apparaat, maar voor mij was het goed te doen, maar dat komt omdat ik al wat synths versleten heb.

De FA is zeker een goede keus, met de King Korg er naast heb je een hele mooie setup.
 
De King Korg kan redelijk goed andere synth emuleren (Moog, Oberheim, TB303 etc) en klinkt ook als een analoge synth.

De FA06 heeft een intuitieve sequencer, heb de nodige youtube filmpjes bekeken.

Tevens lijkt het editen van sounds ook redelijk vlotjes te gaan door het grote display.

De belangrijke dingen zitten netjes geclusterd in een menu.

Ook de synth sounds van de FA06 vind ik erg overtuigend.

Wel las ik net dat de pad samples niet kunnen worden opgeslagen in een sequence en moet dan in de mixdown live bespeeld wrden, klopt dit?

FA+ King Korg is inderdaad een goede basis, al moet ik zeggen de FA op zichzelf is al een dijk van een synth/workstation.

Heb ooit een M1 gehad en heb er nooit veel aan gevonden, alles was heel veel werk met dat piep schermpje.

Als je nu kijkt wat je voor rond de €1000 is het echt fantastisch.

Ben nog een beetje aan het snuffelen op de gebruikt markt
 
"Wel las ik net dat de pad samples niet kunnen worden opgeslagen in een sequence en moet dan in de mixdown live bespeeld wrden, klopt dit?"

Nee, sequencer spoor 16 is standaard het pads spoor, je kunt dus de pad samples sequencen op dat spoor. :)

Ik twijfelde ook tussen een Krome en de FA en ben voor de FA gegaan omdat ik een goede deal tegen kwam. Nog geen moment spijt van gehad, heel tof ding is t. Uiteraard wel n paar minpuntjes, grootste tegenvaller is het toetsenbord...voelt beetje cheap en speelt niet echt fijn...maar is ook weer niet slecht te noemen hoor, en is best mee te werken verder. (ik heb de 06, die op de 08 schijnt stuk beter te zijn)
 
Wel las ik net dat de pad samples niet kunnen worden opgeslagen in een sequence en moet dan in de mixdown live bespeeld wrden, klopt dit?

De samples zitten gewoon in je sequence en is standaard spoor 16. In dat spoor kun je de samples ook met de toetsen bespelen en zijn dan ook gevoelig voor hoe hard je de toetsen aanslaat.

Alleen als je de song als geheel wil afmixen heb je wel een externe bron nodig om de samples er in te krijgen. Je zou de hele song kunnen afspelen terwijl je de FA koppelt aan een DAW en dan heb je de samples ook als mixdown opgenomen ( dit kan ook track voor track )

De FA is inderdaad een dijk van een synth, daar koop je je echt geen buil aan. Ik heb hem nieuw voor €855 gekocht bij de bax shop. Daar kost ie standaard €950 en ze hebben geregeld 10% korting acties. Je kunt ook tijdens dat soort actie periodes reaeeveren dat je hem daadwerkelijk twee weken later of o ophaalt, daar doen ze niet moielijk over.

Maar als je liever je eigen leverancier gebruikt is dat natuurlijk helemaal prima, het was gewoon een tip die wellicht je wat geld kan besparen.
 
Heb 'em ook voor €855 nieuw gezien, mooie prijs. Echt waanzin wat je krijgt voor dit geld.
In de jaren 80 kostte een brakke synth al snel hetzelfde om over de jaren 70 maar te zwijgen.

De Korg zou mij ook goed bevallen maar de Roland heeft die sample functie en de geluiden klinken erg overtuigend. De Korg heeft dan wel weer een touchscreen, die lever ik toch graag in voor de sampler!

Dat je die samples op spoor 16 kunt zetten is gewelding.

Die filmpjes van Ed Diaz op youtube zijn echt goed, heb je misschien zelf ook al eens naar gekeken.

Je kunt via de website downloaden en in de FA laden.



Over vier weken gaan we shoppen :)
 
MIDI FA06

MIDI FA06

Heb ergens gelezen dat de INTERNE sequencer geen EXTERN MIDI apparaat kan aansturen.

Dit kan toch niet waar zijn?

Met een sequencer moet je toch gewoon kunnen sequencen =(
 
Thanks,

Dat maakt wel een hoop uit in de uiteindelijke keuze van de hardware...zucht.
 
De FA staat er om bekend niet echt makkelijk te werken als master klavier, maar het is dus wel mogelijk. Misschien voor jou wel handig om je er in te verdiepen voor je de twee synths aanschaft. Ik gebruik de FA als standalone dus heb ik daar geen last van. Maar ik heb gelezen dat er mensen zijn die de FA en de integra naast elkaar gebruiken, dus dan moet de FA aan kunnen sturen aangezien de integra geen toetsen heeft.
 
Qua master keyboard functies moet ik wel weten waar ik aan toe ben. De FA06 zal er komen alleen even kijken waar de prio ligt.

Een King Korg met multitrack recorder is ook een start alleen alles live inspelen :)

Wat de FA06 een topper maakt is de sampler, simpele sampler maar toch...

Heb ook nog even naar Kurzweil PC3 en MOXF06 gekeken, Kurzweil klinkt goed maar een klein scherm, geen sampler, geen vocoder en hopeloze GUI.

DE MOFX klinkt fantastisch maar ook verouderde GUI en onergonomisch. De vocoder op de Yamaha was trouwens wel de beste die ik in de demos op youtube gehoord heb tot nu toe.
 
Update.

Net een Roland SP808 op de kop getikt.

Leuk ding om met effecten te spelen op instrumenten als vocals als beat.

Net een 808 drumpattern door een 8-bit of zoiets FX gehaald en klinkt echt zeer inspirerend.

Het idee is om de vocoder van FA06 door de filters te halen en dit mogelijk weer te sampleren op FA06 naar de pads.

Nu ik even gespeeld heb met de SP808 heeft deze denk ik nog wel wat leuke dingen te bieden zoals timestretching.
 
Back
Top