LFO met random rate?

De uitgang van de s/h ( met pink noise als input) in een env follower+trigger detector ( bv de ext sign processer van de ms20) geeft toch een random trigger waarmee je vanalles ( env of vclfo) kan aansturen ?
stuur eventueel de vco aan met de output van de env follower of zo en zet die op een hele lage frequentie bij gebrek aan een vclfo bij de ms20
 
Ja, maar dat is geen random modulatie, dan zal de snelheid altijd op een zelfde manier versnellen en vertragen.

Tenzij je een Noise LFO pakt. Ik doe dat eigenlijk best vaak, beetje noise naar LFO om hem wat minder vierkant te maken.

De uitgang van de s/h ( met pink noise als input) in een env follower+trigger detector ( bv de ext sign processer van de ms20) geeft toch een random trigger waarmee je vanalles ( env of vclfo) kan aansturen ?
stuur eventueel de vco aan met de output van de env follower of zo en zet die op een hele lage frequentie bij gebrek aan een vclfo bij de ms20

Wat ik merk aan de MS-20 is dat hij noise als modulatie alleen optelt bij de VCO en niet +/- doet. Dus als je meer modulatie er in draait dan gaat je toon ook omhoog.
 
Tenzij je een Noise LFO pakt. Ik doe dat eigenlijk best vaak, beetje noise naar LFO om hem wat minder vierkant te maken.
Da's inderdaad waar, maar niet alle synths hebben die optie. Veelal blijft het toch beperkt tot de standaard waveforms voor de LFO.
 
"Wat ik merk aan de MS-20 is dat hij noise als modulatie alleen optelt bij de VCO en niet +/- doet. Dus als je meer modulatie er in draait dan gaat je toon ook omhoog."

klopt , dan moet je de frequentie van de vco omlaag draaien ( de offset zogezegd) dat heeft wel hetzelfde effect ( of combineren met een negatieve voltage van een omlaaggedraaid pitch/modulatie wheel , je hebt twee freqmod pots op de ms20 )
de output van de pinknoise->s/h->extsignalprocessor is een 0-5volt in random stappen en een random trigger, de eerste verbind je met de ( omlaaggedraaide ) vco frequentie in , de tweede eventueel voor een enveloppe te triggeren. zou je alleen de vco out moeten kunnen nemen om als modulatiebron te dienen. weet niet of dat kan door de stekker in de bovenste rij er half in te steken ?
 
Dat zijn inderdaad veel manieren om te bereiken wat mij moeilijk lukt. Die truc met pink noise naar ESP probeerde ik al, maar dan moet je de treshold en volumes zo nauwkeurig zitten afstellen... en een trage random LFO kan je daar niet mee maken, die is altijd te snel.

Ik heb vaak een geluidje dat ik random wil triggeren, en dan kom je er niet met een s&h maar moet je blijkbaar een VA synth hebben waar je idd LFO2 naar LFO1 kan sturen. In analoog wereldje lijkt me dit iets bijna enkel weggelegd voor modulair met random trigger-units, die de fun compleet uit dit idee halen (omdat ze het oplossen). :-)
 
Ik gebruikte die truc voor het maken van een clap. Je krijgt een soort random prrrrt geluid van triggers.
 
In een JD990 kan je de LFO waveform op Random of Chaos zetten en rate via modulatie vertragen of versnellen.
 
Laatst gewijzigd:
Is random speed niet hetzelfde, muzikaal gezien, als een s&h of random waveform kiezen op je lfo?

[edit]

Dat zal inderdaad anders klinken, mits je de rate op je stuur lfo langzaam zet.

[/edit]
 
Neen hé, sample en hold/random lfo is normaal met een standaard rate maar afwisselende amplitude, maar dat vind ik niet random genoeg :-)
 
Back
Top