Roland DS61 ?

Paulogic

Stamgast
Lid sinds
16 augustus 2014
Berichten
377
Locatie
Bambrugge (Erpe-Mere) België
Nu al mijn gear verkocht is om de reeds gemelde reden, hoop ik toch binnen afzienbare
tijd te kunnen herstarten, al is het maar heel basis.

Mijn Arturia V-collection en Cubase 8 heb ik behouden en werk nu soms met een mini-labje.
Echter zou ik terug wat willen sparen voor een betaalbaar keyboard met wat sounds en ik
dacht (ik had ooit een MOXF8 ) aan een DS van Roland, temeer daar deze qua budget al
sneller binnen mijn bereik zou komen.

Heeft iemand ervaring met een DS? Die lijken mij vrij deftig voor de prijsklasse.
Zijn de bread & butter sounds aanvaardbaar of ga ik het verschil met de MOXF te groot vinden.
Ik heb voorlopig geen tijd om tijdens de werkuren bij een dealer binnen te springen alsook
ik weet niet of TSF er wel eentje staan heeft.

Alvast bedankt voor enige feedback.

Ik kan al maar dromen, toch?
 
Zo blijkbaar niemand die een DS heeft?

Toch een extra vraag : DS vs FA.

Wat mij bij de DS, naast de B&B klanken, interesseert is de Sample Play via toetsenbord ipv enkel pads.
Op het WWW vind ik weinig info maar een DS kan dit blijkbaar en een FA niet(?).
Wel enkel chromatisch te bespelen over 2 oktaven maar bij de meeste klanken is dit al te veel om nog
mooi te klinken, tenzij er Slow of Fast effect gewenst is (cfr song met 'amai' of zoiets, in).

Iemand ervaring met de FA en jawel een Integra en een Midikeyb zou beter zijn maar is voorlopig wat
ver van mijn budget. Een DS is nu reeds binnen bereik...

Alweer dank u indien iemand wat advies heeft.
 
Ik heb een DS88. Gekocht omdat het een ideaal ding is voor optredens.
De DS kan inderdaad samples inladen, en je kan het toetsenbord indelen in zones dus je kan verschillende samples inladen en toewijzen aan telkens andere oktaven. Zo kan je toch het gehele toetsenbord gebruiken
De FA is (voor zover ik weet, nooit onder handen gehad) eerder een workstation. Geen samples idd daar. Wel een echte sequencer om tracks op te nemen. De Phrase sequencer op de DS kan 8 instrumenten een maximum van 8 maten laten weergeven, in lusvorm.
Op youtube heb ik een filmpje gezien waar de klankverschillen tussen de FA en de DS worden getoond. (al hebben ze niet echt dezelfde klanken tegenover mekaar gezet). Ik heb de indruk dat de FA net iets beter is qua klank, maar eigenlijk is er niks te klagen over de DS. Enkel de "analoge" synthsounds klinken ietsje te digitaal. Maar dan heb ik het over de presets, daar is wellicht zelf nog wel wat aan te sleutelen. De piano's, orgels, bassen en brass zijn zeer overtuigend. Zoals gezegd, ideaal voor een toetsenist in een coverband bvb.

Aangezien je toch met Cubase werkt heb je de workstation functies van een FA niet persé nodig denk ik en dan zal je geen spijt hebben van een DS61. Tenminste als je echt geen nood hebt aan de volle 88 toetsen, half gewogen. Want daar roemt het gehele internet wel over, dat toetsenbord van de DS88 is gewoon top. Het houdt perfect het midden tussen een echt piano- en een synth toetsenbord.
 
Thx Hermax,

Ik heb de TAL softw sampler en vind die heel aangenaam maar sample play in een keyboard
lijkt mij zo handig als je eens zonder computer wenst te spelen of snel iets wilt proberen.
Ik neem soms geluiden op met mijn Tascam recordertje en daar komen soms verrassende
resultaten uit.

De 300 euro verschil tussen 61 en 88 toetsen is niet zo heel veel verschil als je
alle positieve reacties leest ivm dit keybed. Wel tof dat je meldt dat het een gulden middenweg is tussen synth en piano action. Dat had ik nog nergens gelezen.

Ik ga hier nog even deftig over nadenken want 88 keys ben ik wel al lang aan gewend. Mijn
vorige masterkeyb was een MOXF8, daarvoor een Kawai CA75 en daarvoor een Korg Trinity
Xtreme 88.

Dat de synthklanken wat minder zijn is gn probleem, met V-collection kom ik al heel ver.

En dan nu tijd voor :koffie: en nadenken en... vrouw overtuigen ;)
 
Niet multitimbraal?

Zesstemmig met 128 polyfonie, das dik hoor.

Misschien niet voor jou maar zou hem toch even googlen.

N.m.m. de dikste synth onder €1000.
 
Zonet even gegoogled.

Ik zie 4 parts op de ene site en bij een review spreken ze inderdaad van 6 parts.
Dat is natuurlijk al wel wat, zeker omdat die JP50 heel goed klinkt.

Nieuw kost die rond de 1500, zie ik dus zou ik er een 2ehands moeten vinden.
Maar ik heb een BTWnr en dan is de aankoop van een nieuwe DS heel interessant naar
mogelijkheden toe/prijs.
 
Het wordt vaak erg verwarrend gebracht wat Roland doet (mijn D20 was ook een raadsel in den beginne).

Een klank (timbre) kan uit max 4 parts bestaan, zes klanken max. tegelijk en deze putten weer hun voices (stemmen) uit de 128 voudige polifonie voor de note stealing begint.
 
Ah zo bedoelen ze dit bij de JP dan.

Onder multitimbraal versta ik : meerdere klanken tegelijk bruikbaar en aanstuurbaar
op verschillende midi-kanalen. Zeg maar 16 tracks waarbij de totale polyfonie niet hoger
kan zijn dan... in geval van de DS 128 stemmen.

Dit is toch de correcte interpretatie?
 
Dat met die stemmen klopt inderdaad Paulogic. Heb je inmiddels al een DS gekocht en bevalt deze goed?

De Roland DS lijkt me best een mooi ding! Ik was aan het twijfelen tussen een Roland DS88 of een Casio PX5S maar ik denk dat ik het een DS88 gaat worden. Ik weet niet welke synth met 88 keys onder de 1000 euro dezelfde mogelijkheden heeft als een Roland DS?
 
Dank u voor het bevestigen van mijn interpretatie.

Nope, nog geen DS gekocht.

Ik twijfel nog te veel want ik wil mijn beperkt budget maximaal besteden.

Ik twijfel niet aan de kwaliteit en klankmogelijkheden van de DS, doch zoek
naast een klavier vooral een pak bruikbare klanken zowel klassieke instrumenten
gelijk strijkers, blazers, kerkorgel(s), koor enz.

Enkele dagen terug kwam ik, via een forum, uit op Komplete en Komplete control.
De Control 61 (met fatar) komt geleverd met de Select versie van Komplete.
De upgrade naar de volledige versie + kostprijs van de C 61 komt dan vrij dicht
in de buurt van de prijs van de DS88.

Moeilijke keuze want die Komplete heeft wel wat (45 instrumenten) met Kontakt 5
inbegrepen. Niet slecht zo, vind ik.
 
Ik heb vandaag de DS88 gekocht). Ben erg benieuwd wat ik er allemaal mee kan doen.

Ik vind het wel opvallend dat er niet veel promotie is voor de Juno DS. Je leest er maar weinig over op de bekende (internationale) forums.
 
Dag Anton,

Proficiat en veel plezier met uw DS.

Graag, als je wat eerste indrukken hebt, even laten weten hier?
Of complete ervaringen mag ook natuurlijk.

Ik probeer alvast eens ergens bij iemand een Komplete te zien/horen.

DS = Dikke Synth ?:D
 
Ik heb nu de DS 2 weken in huis. Leuke synth met fijn klavier. Heeft de bekende Roland synth engine. Ben ik goed bekend mee dus werkt prima voor mij. Sounds zijn een verzameling uit de JV/XP/Fantom serie, aangevuld met wat nieuwe DS sounds (betere pianosamples etc). Heel herkenbaar voor wie al eens een Roland heeft gehad. Wel enigzins gedateerd maar lekkere sounds.

Sterk punt is het toetsenbord. Speelt heel fijn, vind ik. Piano/keyboard sounds zijn best goed. Het keybed in combinatie met goede keyboardsounds en sampling mogelijkheid was voor mij het belangrijkste (een soort stagepiano met extra's) Alle andere functies zijn voor mij 'leuk voor erbij'. Deze is trouwens erg goed te programmeren voor bv live sets met externe apparatuur.

Kortom: leuk instrument voor weinig, ik heb hem nieuw gekocht voor 749 incl btw. Mooie prijs voor al deze mogelijkheden.
 
Back
Top