Verschil tussen de Moog Sub Phatty en de Minimoog?

MeneerJansen

Ouwe rot
Lid sinds
6 januari 2017
Berichten
1.448
Locatie
Lokatie
Aangezien de Minimoog weer door Moog gemaakt wordt hoort deze vraag niet thuis in het subforum "Vintage Synths". :)

Voor mij als amateur lijken de specificaties en het controle paneel v/d Moog Sub Phatty (ong. 900 Euro) en de Minimoog (ong 3.800 Euro) heel veel op elkaar. De Mini heeft een derde oscillator, maar alleen als je die niet gebruikt als LFO. En de Mini heeft 44 toetsen waar de Sub er slechts 25 heeft. Maar die van de Sub zijn dan wel weer semi weighted. Ik heb het gevoel dat dat stukken lekkerder speelt. En klopt het dat de Sub een waveform mist (saw tooth up)?

Zou het Filter v/d Sub Phatty anders zijn? De Minimoog heeft een "24 dB per octaaf" filter en de Sub een "Moog Ladder Filter". Geen idee wat het verschil is, als er al een verschil is... Beide zijn in ieder geval low pass. Het Filter v/d Mini is befaamd en geweldig.

Kortom: als ik 900 Euro (die ik niet heb) neertel voor een Sub Phatty, ben ik dan bijna van mijn (onbereikbare) droom verlost om een Minimoog te bezitten? Kan bijna niet voor dat prijsverschil, toch?
 
Ik veronderstel dat er verschil zit op de VCO's (klank)
Hier niet helemaal een filmpje als antwoord op je vraag.

 
Misschien is de slim een beter plan - ik las ergens dat ie meer minimoog zou klinken dan de sub.
Anyway: menudiving needed, maar ik vond 'm altijd wel mooi klinken.

 
Sub phatty klinkt best goed
 
Laatst gewijzigd:
Totaal geen antw op je vraag, maar de kleine KARP (desktop) klinkt ook meters vet, ik begrijp nu ik 'm heb dat ie strijd met de moog...
En die Karp koop je voor minder :)
De sub phatty heb ik verkocht voor 650 euro - de dollar stond laag en je kocht een nieuwe toen voor 777 euro, niet lang geleden.
 
Kortom: als ik 900 Euro (die ik niet heb) neertel voor een Sub Phatty, ben ik dan bijna van mijn (onbereikbare) droom verlost om een Minimoog te bezitten? Kan bijna niet voor dat prijsverschil, toch?

Ik heb enkele keren geprobeerd minder geld uit te geven (SE1x, Voyager OS) om van mijn onbereikbare droom af te komen om een Minimoog te bezitten, en ik kwam er niet van af totdat ik een Minimoog kocht.

Ben blij dat je ze nu weer nieuw kunt aanschaffen voor 3500 piek in tegenstelling tot de 4000+ die een oude in een beetje leuke staat tegenwoordig kost.
 
3500? Dan zal bax n keer 10% korting moeten geven hoor...
 
Ik heb 2 oude Minimoogs gehad, Rogues, Prodigy's, een Multimoog, Sonic Six (vreemde eend), de Sub37 en heb de little / slim Phatty's gehoord.

Als je de sound van de Minimoog wilt, moet je naar mijn mening echt de Mini hebben. 100% analoog en man man man, wat klinkt filter fm fantastisch op dat ding :okdan:
 
Er zitten behoorlijk wat verschillen tussen zo'n Phatty en een Minimoog, maar het is ook maar net waar je op let en hoe belangrijk je die vindt.

Voor mij hoeft de klank bijvoorbeeld niet 100% overeen te komen in alle opzichten (bijvoorbeeld bij hoge resonance, bij LFO op hogere frequenties, etc.), maar ik heb wel een sterke voorkeur voor een Moogachtige sound, meer dan die van andere beroemde synths als de Odyssey of MS-20. Met een Little Phatty en ook de SE-1x kwam ik genoeg in de richting vond ik, al zijn er wel degelijk verschillen.

Wat ik wel mis aan bijvoorbeeld de Little Phatty of Sub Phatty zijn die drie oscillatoren! (Suboscillator is toch veel beperkter vind ik.) Ook de duidelijke layout met zijn grote knoppen is een groot deel van zijn aantrekkingskracht.

Heb overigens zelf ook totaal geen geld (of ruimte) voor een Minimoog, maar heb er een paar keer op gespeeld en heb tijdenlang zo'n Minimax ASB gehad, met vergelijkbare layout.
 
ik vond met name sub phatty niet best klinken, ongedefinieerd, mul geluid. de little phatty vond ik ongemeen hard en direct klinken, veel meer een machine dan een muziekinstrument.

in ieder geval zijn ze qua geluid niet te vergelijken, nog niet in de verste verte met een oude model D. (de nieuwe heb ik in het echt nog niet gehoord.)

de sub37 is op papier een erg leuke, interessante synth, maar ik heb nooit de moeite gedaan er echt naar te luisteren, omdat ik ervan uitging, dat de basis van het geluid gelijk is aan de sub phatty.

misschien ten onrechte.

er zijn heel veel leuke synths, ook van Moog en alle waar naar zijn geld en ieder zijn smaak, maar een phatty, welke dan ook, komt niet in de buurt van een model D. onbegonnen werk.
 
Ik heb enkele keren geprobeerd minder geld uit te geven (SE1x, Voyager OS) om van mijn onbereikbare droom af te komen om een Minimoog te bezitten, en ik kwam er niet van af totdat ik een Minimoog kocht.

Ben blij dat je ze nu weer nieuw kunt aanschaffen voor 3500 piek in tegenstelling tot de 4000+ die een oude in een beetje leuke staat tegenwoordig kost.

Helemaal mee eens, ik heb ze nu beide en het is echt een enorm verschil, de Sub komt in de buurt maar is mog mijlen ver van de levendige klant van een mini!! Heb zelfs sinds ik de Mini weer heb de Sub 37 niet meer aangehad!!
 
Ik zie dit trouwens als iets dat meer over mezelf zegt dan over de merites van de apparaten. Een Source vond ik ook heel erg gaaf, maar de persoon die je uiteindelijk niet om de tuin kunt leiden is jezelf.
 
Bedankt voor de antwoorden allemaal.

Wat mij betreft begrijpelijk dat een synth van ong. 900 Euro niet zo goed klinkt als een van 3.500 Euro. Vreemd vind ik dat op papier ze uit dezelfde Moog onderdelen bestaan. Kijk, dat de Mini een oscillator extra heeft en daardoor iets kan dat de Sub Phatty niet kan, dat begrijp ik nog. Maar wat zou er dan verschillen tussen de Sub Ph. en de Mini? Scheelt het echt veel geld om een "minder goede" oscillator te maken waardoor de de Sub P. minder/anders klinkt?

Van het Filter kan ik het me voorstellen: het ene filter is het andere niet. Een filter van 24 bB/oct (4 polig?) zie je niet vaak. Eerder 12 bB/oct. Ik neem aan dat dat voor een belangrijk deel de sound v/e Mini bepaalt. Maar is dat echt zo duur of moeilijk om te maken? En waarin verschilt het Sub Phatty filter van die v/d Mini?

Enfin, ik moet natuurlijk in de winkel een Sub P. en een moderne Minimoog met elkaar vergelijken op dezelfde versterker/speaker en dan in een van mijn mijn favoriete instellingen (attack v/h filter hoog om een 'Blow Your Head' achtig geluid te krijgen).

Wat ik ook vreemd vind is dat een paar van Moog's recente "al new and improved" apparatuur al niet meer in productie is (bijv. de Little Phatty, zie website Moog en de rack versie ervan, Slim Phatty, kan ik nergens meer te koop vinden). Zaten ze er naast? Slechte reviews? Is het bedrijf in nood zoals sommigen zeggen? Jammer.



Fred Wesly die vertelt dat het een Moog was (waarschijnlijk zonder effectpedalen of wat dan ook aan extra's): http://daily.redbullmusicacademy.com/2013/03/fred-wesley-interview
 
Het is zo n klein bedrijf dat ze batch gewijs bouwen. Dus alle hens aan dek voo de nieuwe.
 
Maar de prijs van die reissue is die bepaald door te kijken naar de vintage. Zo veel stelt zn ding toch ook weer niet voor. Houten kastje, paar prints, toetsen, knopjes. Ben wel benieuwd hoeveel ze er gaan maken. Zag ook dat ze die system 55 ook opnieuw ging maken.

Voor die prijs hadden ze er een flightcase bij mogen leveren.

Zijn wel 'veel' problemen met de nieuwe mini. Kromme klavieren. Knoppen schijnen ook minder van kwaliteit te zijn van zn oude. Bijna bij alle nieuwe synths zijn de knoppen van bagger kwaliteid. Snap er echt niets van..

https://www.gearslutz.com/board/ele...roduction/1086408-new-moog-minimoog-d-66.html
 
De laatste keer dat ik een zogezegde Minimoog clone hoorde klonk die nog minder als een Minimoog dan een goed gepatchte MS20. :) Benieuwd of deze beter zal zijn...

Wat betreft het benaderen van de Minimoog met een andere synth: hangt van de persoon af. Ik vond de Source een dijk van een synth en een topper op zich, maar ik kreeg toch pas de Minimoog vibe met een Minimoog.
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top