Apple laptop voor live gebruik + multitrack recording

In het geval van Apple is de mac mini de uitzondering die de regel bevestigt. Het vorige model ging maximaal tot 4 cores en is daarmee sneller dan het laatste model.
 
Ik denk dit dat model het randje is. Ik heb die toevallig ook, het 2,4 GHz model welke het snelse is uit die serie. Ik heb er voor gekozen omdat het de laatste Macbook Pro is met mat scherm. Ik hou namelijk niet van glossy.

Alles ouder dan deze lijkt mij vrijwel onbruikbaar, zeker als je ook nog gaat multitracken. RAM is maximaal uitbreidbaar tot 6GB wat ook echt nodig is vooral als je met El Captan draait. Een MacBook Air 2011 is overigens al een stuk sneller maar daar kan max 4GB RAM in. (RAM in de Macbook Air kan je niet uitbreiden omdat het op het moederbord zit vastgesoldeerd dus wil je dit model Mcbook Air zal je opzoek moeten naar eentje met 4GB).

Draai jij hiermee op El Capitan? Ik heb altijd met Snow Leopard erop gedraaid. Alle updates die daarna kwamen vertraagde enorm tot El Capitan.. die draait weer net zo soepel maar vraagt wel meer RAM dus (meer dan 2 GB voor het systeem alleen).

vanaf macOS Sierra is dit model niet meer ondersteund door Apple. Alle modellen Macbook Pro na 2010 wel.

Mijn exemplaar is 2,66GHz, en heeft ondersteuning voor 8GB RAM in plaats van 6 door een update, wellicht die van jou ook? Helaas waren de matte displays niet meer beschikbaar, dat glanzende geeft mij hoofdpijn.
Heb er heel lang Snow Leopard op gedraaid, maar ben toen overgegaan naar Mavericks vanwege bepaalde applicaties. Helaas was dat een slechte keuze, alleen maar problemen. Nu draai ik op Yosemite 10.10.4 en dat werkt prima.
 
Mijn exemplaar is 2,66GHz, en heeft ondersteuning voor 8GB RAM in plaats van 6 door een update, wellicht die van jou ook?


Ah ok, dan heb jij een 'late 2008' model, die van mij is 'early 2008' en kan helaas max 6GB RAM
De 'late 2008' is een unibody met zwarte toetjes en glossy scherm idd.
De 'early 2008' is een heel ander model met aluminium toetsen, mat scherm en geen unibody.
 
Voorlopig blijf ik bij Yosemite, dat bevalt goed en heb over problemen met Pro Tools gehoord in combinatie met El Capitan..
 
Ah ok, dan heb jij een 'late 2008' model, die van mij is 'early 2008' en kan helaas max 6GB RAM
De 'late 2008' is een unibody met zwarte toetjes en glossy scherm idd.
De 'early 2008' is een heel ander model met aluminium toetsen, mat scherm en geen unibody.

De Late 2008 is inderdaad een verkapte MB Pro (alleen het SD-card slot ontbreekt, zo ongeveer). Ik heb er daar ook nog eentje van, met inderdaad 8GB erin. Dat is van de oude MB's ook degene die het langst mee ging in de updates (valt er nu bij 10.12 wel vanaf).
 
De Late 2008 is inderdaad een verkapte MB Pro (alleen het SD-card slot ontbreekt, zo ongeveer).

verkapt? het is gewoon een Macbook Pro.

Protools draait hier voor alsnog probleemloos. PT12.5 op OSX 10.11.5

Voorlopig werkt Yosemite prima, dus ik zie voorlopig nog geen reden om naar El Capitan te upgraden.
 
Heb een early 2011 2 ghz i7 met 16gb. Draait super. Maar werk dan ook met UAD via thunderbold en geen vsti's. Allemaal hardware. Dus soort super harddiskrecorder met FX en sampler. Ideaal.

Met grote update bedoel ik idd next gen CPU's. Zon mooi OLED touchstrip is te gek. Typisch Apple om er weer iets van te maken dat je gewoon heel graag wilt hebben omdat het er zo lekker gelikt geil uit ziet.

Nogmaals ik zou wachten. Afhankelijk van je budget natuurlijk.
 
Back
Top