Diffuser willekeurig of in patroon

skies

Klats, Boink, Klets
Lid sinds
20 januari 2006
Berichten
1.208
Locatie
randstad
Ik heb een enorme partij balken laten zagen in 4 lengtes waar ik diffusers van ga maken.
Voor het patroon heb ik geen speciale berekeningen gemaakt, dit gaat teveel tijd kosten en heb ik geen verstand van :D
In eerste instantie wilde ik het at random doen (rechts op de foto), maar een patroon (links) ziet er eigenlijk leuker uit. Alleen dat zie je nooit.
Weet iemand hoeveel verschil het zal hebben of ik ze willekeurig plaats of in een patroon?
Of toch volgens een specifiek sjabloon?

Op het internet vind je zo enorm veel verschillende modellen diffusers dat ik de indruk krijg dat het niet bijster veel uit maakt.
Het resultaat zal in ieder geval vast niet slechter zijn dan de kant-en-klare paneeltjes van bijvoorbeeld auralex, en voor een fractie van de prijs.. Bovendien gaat deze tot 30cm diepte en heeft daarmee invloed op frequenties vanaf 575 Hz naar het schijnt...

Het worden 8 diffusors van 45x45cm met balken van 45x45mm (10x10 dus), die ik op verschillende dieptes (voor groter frequentiebereik) tegen de achterwand van de studio 4 breed 2 hoog wil plaatsen :)
 

Attachments

  • diffusor-variaties.jpg
    diffusor-variaties.jpg
    123,4 KB · Bekeken: 89
Ik heb deze lengte ook gemaakt zelf nog iets langer van 35 , Het verschil in een goei ruimte is nihil te noemen. Ze wegen perstuk 30 kilo als ze klaar zijn. Wellicht puntje om rekening mee te houden
 

Attachments

  • image.jpeg
    image.jpeg
    49,3 KB · Bekeken: 77
Laatst gewijzigd:
Thanks Arv voor de link :)
Ik heb nog diffusors voor het plafond en de zijmuren nodig dus wie weet ;)
Het plafond zal denk ik wel iets kant-en-klaars worden ivm. het gewicht.

Het verschil in een goei ruimte is nihil te noemen.
Goed om te weten. Dan gaan we denk ik maar voor de looks ;)
Maar wat is goede ruimte? Asymmetrisch? Dat heb ik dus niet.. Maar hij's wel mooi rechthoekig. En aan de andere kant staat een groot TV scherm dus daar kan niks.
 
Hoi skies, ook daar zijn echt heeeeeel erg veel dingen over geschreven. Akoestiek is een veel besproken onderwerp hier en ook overal op het net..

Dit is echt een heel leerzame page.
 
Ik hoor allemaal mooie verhalen maar als ik iets pver zou moeten doen zou ik alles op freq hinderpalen zetten . Zo noem ik het maar voor het gemak, dit zijn de freq die in de lenghte en in de breedte en misschien hoogte (afhankelijk van matriaal van je dak) meeste hinder geven . Ik heb het al eerder genoemd in een andere draad, als je die hinderpalenfreq weet te tacalen ben je al meer dan 90 % dus ook je diffusers op deze freq aanpassen. Het werkt kort zo , een kamer heeft een lengthe en een breedte van steen of beton. Deze lenghte en breedte hebben een freq. Freq is een toon , de lenghte en breedte van deze toon zijn max. Oververtegenwoordigd in je kamer. On afhankelijk of je nu 40 50 of zelf 60 cm basstraps hebt . Zeer lage freq zijn of ongelooflijk zwaar dat alleen betonnen muren deze tegen kunnen houden. We hebben het dan over 20 tot 30 hz . In deze freq valt hier eigelijk niets aan te doen (ze zien de isolatie niet eens) Als je in andere octaaf deze freq kan verminderen woorden ze weer glad gestreken met de andere freq. Natuurlijk vanaf 83 db


Edit: het enige wat werkt in lage freq in de beroemde helmholz resonaters . Dit is een gesloten kubus met een rond gat, die gaat rondzingen op een bepaalde freq (denk daarbij zoals je over een bierflesje blaast dit heeft afhankelijk van hoe groot de kubus en het gat een freq.) als de druk langs het gat gaat. Maken ze een bepaalde sound . Door in de kubus isolatie te leggen op een bepaalde manier dooft de freq juist uit .
 
Laatst gewijzigd:
Ik ben recent ook aan het lezen gegaan over akoestiek en vind dit zeer interessant; maar opgelet er staat echter veel zever op het internet.

Wat heb je voor de rest al gedaan in je studio dat je besloten hebt om diffusers te gaan maken?
Niet dat je veel tips van mij mag verwachten want ik zit momenteel zelf in de bouwfase van mijn studio en ben dus ook lerende.
Ik hoop echter dat diffusers niet je eerste akoestische aanpassing gaan zijn want het lijkt me niet logisch om met diffusers te gaan beginnen.
 
Wederom thanks Arv voor de andere link :)

Ik had in den beginne mijn studio dimensies hier ingevoerd maar in de praktijk zegt het oor toch meer. Vooral rond 138Hz zit een enorme piek en daaronder een groot dal. Dit hoop ik met bass traps te kunnen aanpakken. Maar die ga ik rond de diffusers bouwen. Al die blokjes zien er ook wel stoer uit en het oog wil ook wat :D

Ik had ook nog gekeken of ik 'polycylindrical' diffusers kon maken, maar das nog best een uitdaging en dat gaat er voorlopig niet van komen daardoor. Misschien voor de zijmuren alsnog.
 
Wederom thanks Arv voor de andere link :)

Ik had in den beginne mijn studio dimensies hier ingevoerd maar in de praktijk zegt het oor toch meer. Vooral rond 138Hz zit een enorme piek en daaronder een groot dal. Dit hoop ik met bass traps te kunnen aanpakken. Maar die ga ik rond de diffusers bouwen. Al die blokjes zien er ook wel stoer uit en het oog wil ook wat :D

Ik had ook nog gekeken of ik 'polycylindrical' diffusers kon maken, maar das nog best een uitdaging en dat gaat er voorlopig niet van komen daardoor. Misschien voor de zijmuren alsnog.


Herkenbaar, die dip en piek rond die waarde. Wat je kunt doen is spelen met de plaatsing van de monitors, das de el-cheapo oplossing voor als je geen zin hebt om je hele ruimte vol te douwen met bass traps. :)
Ik heb dat ook pas recent gedaan en het maakt een enorm verschil. Dus: veel meten en je monitors en afluisterplek/sweetspot perfect plaatsen op de goed gekozen en gemeten posities..

Wil je meer in de academische sfeer lezen over akoestiek, dan is dit ook een hele interessante, doch misschien wat zware kost.
 
Back
Top