Elka Concorde 802

Raf Vanreppelen

Nieuwkomer
Lid sinds
22 januari 2016
Berichten
4
Locatie
Genk
Ik ben Raf
Op mijn 6e had ik al mijn eerste accordeon waar ik niet van af te krijgen was.
Later groeide dat dan door naar accordeon, harmonica, synthesizers, ....
Ik denk dat ik rond de 12 jaar was toen ik mijn Elka Concorde 802 kreeg.
Diegene van wie mijn ouders hem toen gekocht hadden, had er zelfs een MIDI interface ingebouwd.
Elke dag hing ik hier uren en uren op.
Toen ik trouwde ... ging dat ding uiteraard mee.
Toen mijn zoontje kwam ... was er nog plaats.
Maar toen mijn dochtertje op komst was .... moest deze plaats gaan maken voor een nieuwe kinderkamer.
Toen hebben wij dat ding, samen met nog een echte leslie box :{ , al mijn midimodules, pianoklavier, synthesizer, ROSS audio systems ... noem maar op, verhuisd .... naar mijn ouders wegens plaatsgebrek.
Nu zijn wij 11 jaar verder ... wonen in ons nieuwe huis waar wel plaats is :) ... hebben wij vorig weekend alles terug naar hier verhuisd.
11 jaar hebben die toestellen daar stil gelegen.
Nu is dat mooie vintage geworden :-)
Alleen ... nu ben ik op zoek naar schema's van die Elka Concorde 802.
De MIDI interface werkt nog, maar de rest ....
Ik vermoed de voeding. Ik weet dat als ik daar vroeger urenlang op bezig was de klank begonnen te vervormen. Mijn oplossing toen als 12 jarige .. ventilatorke ingebouwd ... en die bleef werken.
Als er nu al een toon uit komt ... is deze al sterk vervormd.

Dus om nu gaan op te zoeken waar het zit, en hopelijk nog te herstellen valt, ben ik op zoek naar o.a. schema's van deze.

mvg
Raf Vanreppelen
 
hallo
misschien kan ik je wel helpen voor zover ik mij herinner zijn de soloinstrumenten gelijk aan de elka solist 505,hiervan heb ik
indertijd de serviceschemas van aangekocht, op iedere print staat een nummer mocht het nu zijn dat deze overeenkomen is er veel kans dat u kan geholpen worden. Ik hoop die boeken nog ergens terug te kunnen vinden maar dat is toch van de jaren 70
Anderzijds is het zo dat de voedingen vrij conventioneel waren voor die tijd en is dus een schema niet echt nodig indien je een beetje thuis bent in electronica .
Alvast succes
grtjs riske
 
Even afwezig geweest.
Bedankt voor de reacties.
Ik heb ondertussen een boek met de schema's. Blijkbaar lag dat toch nog bij mijn ouders thuis.
Dus als iemand ze kan gebruiken, scan ik ze graag in!
Ik heb de LM317 van de 3 voedingen vervangen en ... de orgel doet het weer.
Alleen, is de basisprint serieus versleten. Alle connectoren waar de printjes inzitten staan bol. print (410CST0948 op pagina 5-58) Vermoed dat dat de oorzaak gaat zijn van het probleem met de Drawbars. 1e gaat tot aan der eerste C, de 1 1/3 en de 1 3/5 gaan tot de E (dus de 2e E eigenlijk op het klavier). De percusie gaat wel over heel het klavier. Voor de rest doet hij het vrij goed.
Maar de orgel heeft wel een midi out interface waarmee ik de rest van mijn vintage materiaal kan aansturen.
Als iemand tips heeft voor het probleem met de drawbars ... alle hints zijn goed om het wat sneller te vinden. Moet er eens achter gaan zoeken, maar ja .. via de midi werkt de rest .... Maar wil wel die echte orgelklanken toch ook hebben.
Daarom ben ik ook nog op zoek naar een orgel van het merk Wersi, Geen chromatisch, maar een met 2 gewone klavieren.
Eigenlijk die klanken van de toch oude toestellen, het heeft toch iets. Ben nu bezig met het theme van Games of Thrones op vintage music te maken :-) en jawel, nog met een Roland MC-300 micro composer om alle stemmen te kunnen doen :-)
Oud, maar ... precies nog niet versleten.
 
Hallo Raf

Blij dat ik iemand gevonden heb die er precies iets van kent.
Ik heb een orgel zoals op de foto afgebeeld. Rond mijn 10de speelde ik er op.
Maar dan beginnen puberen en geen zin meer. Ondertussen meer dan 20 jaar later staat hij nog steeds bij mijn ouders.
Helaas ben ik de opstartprocedure en nog veel meer vergeten.
Ik herinner me dat ik heb nog eens een jaar of 10 geleden heb proberen op te starten en dat ik er wel iets geluid uitkreeg maar niet uit de bas.
Ik vermoed dat er wel dingen mee schelen.
Ik ben absoluut niet technisch aangelegd, maar zou hem eigenlijk graag terug aan de praat krijgen en wie weet wordt de zin om erop te spelen terug aangewakkerd. Ik vind het zo zonde, hij staat daar maar bij mijn ouders terwijl ze daar destijds toch veel geld voor betaalden.
Ken jij er genoeg van om hem aan de praat te krijgen? Of heb je een opstartschema?
Ik denk niet dat je er nog veel voor krijgt als je hem verkoopt?

Groeten
Ellen
 
Back
Top