Introductie + eerste vraagje

dotf

Nieuwkomer
Lid sinds
22 september 2003
Berichten
16
Hallo,

Ik zal me eerst even voorstellen, mijn naam is Marc .. via Niel ben ik terecht gekomen
op dit forum. Muziek heeft al zo lang ik mij kan herinneren de grootste rol in mijn leven
gespeeld, dit vind je terug in de organisatie DOTF die ik heb opgezet, en tegenwoordig
met een stel gemotiveerde gasten draaiende hou, met veel succes. Naast de werkzaamheden
mbt DOTF (Defenders of the Faith) ben ik DJ, eentje van de oude stempel die nostalgie hoog
heeft zitten, om die reden draai ik eigenlijk alleen maar oldskool en oude club classics. DOTF is
volledige gebaseerd op de oudere styles welke vaak het ondergeschoven kindje blijken, opzich niets
mis mee want zo weten wij iig waar we het voor doen, en geven mensen de kans eens rustig kennis
te maken met styles die ze misschien weinig hoorde, of opnieuw willen herbeleven.

Jullie mogen mij alles vragen over het "draaien", echter denk ik dat hier de produce-pro's zitten zoals Niel dat zo
mooi omschreef, ik ben VERRE van dat ... wat niet is kan nog komen. Ik heb in het verleden enkel gewerkt met
tracker-programma's, een aantal tracks zijn op plaat verschenen, vage whitelabels waar verder ook nooit iets uit
is gegroeid, was puur als geintje bedoeld terwijl die plaatjes nu aardig wat kosten gezien de oplage en achteraf
toch goede tracks die er op staan. Vanuit dit perspectief heb ik pas besloten eens echt te willen producen, oftewel ..
time for some hardware. Je mag best weten dat ik iemand ben die slecht is in begrijpend lezen als het gaat om handleidingen, ik heb daar erg veel moeite mee... mits de handleiding echt richting jip&janneke taal gaat, zo kun je immers
zelf bepalen wat je wilt overslaan. Oftewel, ik ben iemand van try ... and fail, and try, and fail, en uiteindelijk kom ik er ook wel weer.

Afgelopen week heb ik samen met Niel een RS7000 gekocht, goede deal ... nu we een eigen studio hebben voor ons radio station, heb ik weer ruimte in me'n huiskamer voor spulletjes en zo ... staat het hier nu weer gezellig vol. 2 monitorspeakers, prima dingen van Phonic, een RS7000, midi-keyboard en een U-control. Het meeste stond er al voor wat
gekloot met Reason, de RS en monitors zijn nieuw binnen het gezelschap.

Ik heb nu aardig wat bladzijdes gelezen van de RS7000 manual, ik mis nog het totale idee achter het ding. Kan prima eea in elkaar zetten binnen een pattern maar zou zo graag even wat duidelijke facts op een rijtje hebben, een no-no als ik heeft dat nodig om vervolgens na een goede start alles zelf redelijk snel onder de knie te krijgen. Wat dingen die me nu ff 123 te binnen schieten,

- Phrases ... wat zijn dat nu precies?
- Styles ... wat willen ze daar precies mee?
- Hoe kan ik op simpele wijze mijn eigen sounds maken zonder gebruik te maken van templates enzo, ik wil graag
kicks uitkiezen en lekker met de tracker-mind in gedachte me'n geluiden samenstellen.


Zou iemand hier de moeite willen nemen om me op relatief simpele wijze uit te leggen wat nu precies de achterliggende gedachte is van de RS7000, t'gaat me voornamelijk om zaken als die patterns, tracks, phrases, styles etc etc .. ik ben de draad een beetje kwijt, of kan hem misschien gewoon niet vinden.

Bedankt voor het lezen, en als je antwoord.... alvast bedankt voor die moeite!

groetjes
Marc.
 
BTW. Ik heb het apparaat vanmiddag voorzien van 64 mb RAM, alsmede de laataste OS-update, misschien dat dat handig is om te weten.
 
Welkom,Als ik jouw was zou ik niet te lang achter elkaar lezen in de manual.
 
Thx for the tip,

Excuses overigens voor het verkeerd plaatsen van dit topic, had bij samplers moeten staan ... sowwy. :)
 
Welkom bij deze verslaving!

Uit het blote hoofd:

- Phrases ... wat zijn dat nu precies?

Stemmen

- Styles ... wat willen ze daar precies mee?

Combinatie van phrases die onder de zelfde muziekale nummer kunnen vallen

- Hoe kan ik op simpele wijze mijn eigen sounds maken zonder gebruik te maken van templates enzo, ik wil graag
kicks uitkiezen en lekker met de tracker-mind in gedachte me'n geluiden samenstellen

RS7000 heeft (zover ik weet) geen synthese mogelijkheden. Verbeter me svp als ik het fout heb.
 
Thx voor de antwoorden! Ik hoop stiekem op iemand die zelf een RS7000 heeft en een klein
beetje kan uitleggen welke zaken nu primair belangrijk zijn, maar ondertussen zit ik me ook gek
te lezen op dit forum ... thumbs up for you guys!! (and girls?)
 
pulp.fiction.jpg

Welcome here...!
 
Ik heb wel geen RS maar zn voorloper, de rm1x.. werkt volgense hetzelfde idee

*Phrases:

als je iets record in een track staat die data niet in de eigenlijke track zelf, maar in een phrase.
Dus, je neemt iets op in track 10, in phrase 001 dus.
Maar je bent toch niet echt helemaal tevreden over het resultaat maar je wilt je net ingespeelde data niet weggooien.
Wat je nu doet is naar track 10 gaan, je phrase voor track 10 veranderen van 001 naar een lege, 002 en je speelt weer wat in.

Het handige is nu dat je voor track 10 elke phrase kan selecteren.. je kan dus heel snel wisselen.

Ook handig is dus dat als je een pattern van zeg maar 8 maten maakt (je lead melodie is bv 8 maten) je andere phrases in dat pattern (dus die in de andere tracks staan) niet per se 8 maten hoeven te zijn. Je baslijn kun je zo bv 2 maten maken. Je RS blijft dat gewoon 4 keer herhalen.... zodoende speelt je baslijntje toch lekker 8 maten.

En komt die baslijn in track 9 je je keel uit, dan verander je die phrase voor track 9 gewoon in een andere phrase, en voila, nieuwe baslijn.....



Cool ey?


*Styles

Dit zijn gewoon patterns.. style 1 heet mischien 'techno'

Deze style bestaat uit 16 sections, elke section bestaat uit 16 tracks, elke track bevat een phase.

Je sections zijn verschillende gedeeltes van je uiteindelijke nummer,,

dus section A is bv 4 maten en is je intro
section B is 8 maten en is je refr.1
section C is 8 maten en is je couplet 1
etc.

Als je nu live optreed kun je makkelijk improviseren en sections on the fly willekeurig achter elkaar afspelen...


Nou.. 'k hoop dat het wat meer helder is nu....
 
Furious, Dank je!!! Je hebt me'n vraag helemaal begrepen, TOP! : respect :

Ik begrijp nu dus dat styles je patterns zijn, ik vond dat zo onlogisch klinken maar
snap het principe dus. Ik denk trackerbased, en idd zijn tracks dus tracks, phrases verwisselbare
track-invullingen en zo komen we er wel :) Is het relatief simpel om vervolgens ergens aan te geven
hoe de RS je tracks moet afspelen in song mode?

:) (i'am a happy man already, thx again)
 
right on!

Het is supersimpel om van je verschillende sections een song te maken....

je hebt bv:

Style 1 'techno' : je zelfgmaakte techno nummer
section A :intro
section B: refr1
section C: couplet 1

style 2 'drum&bass' je drum&bass nummer
section A :intro
section B: refr1
section C: couplet 1


In pattern chain mode zeg je wat je RS moet afspelen in welke volgorde.. dus
1. techno / section a
5. techno / section b
9. drum&bass / section b
etc.

Deze pattern volgorde kan je ook weer in een song om laten zetten.. dan staat het lineair achter elkaar.....
Op deze manier hoor je natuurlijk gewoon je song net als in pattern mode, maar nu kun je bv filtersweeps aanbrengen die normaal langer zouden zijn als een pattern..... of je kan nu subtiele variaties aanbrengen.


Je kan later je hele song weer in stukken (sections) hakken zodat je live lekker kan improviseren...

Zo.. en na deze handige uitleg verwacht ik wel een ruil van je als dank.. je RS voor mn rm1x..
pb me even ove rhoe en wat :)
 
Welkom..... :mega:


Origineel geplaatst door Niel
hey gozerrrrrrrrr, welkom idd 8o)

Kan iemand die jongen even helpen? Dan kan hij wat uitbrengen op m'n label namelijk .... hehe }:|

haha 8o)
 
Back
Top