Eigen tracks

Xypes

Stamgast
Lid sinds
3 juni 2012
Berichten
479
Hey jongens

Ik maak allerlei dingen en share deze op soundcloud, maar nu weet ik niet of dit goed is of gwn heel slecht.
Ikzelf hou nogal van 'duistere' house muziek.

Hier een voorbeeld: zonder intro etc.
(Is nog lang niet af maar een eerste keer geshared)

https://soundcloud.com/djbonka/house-bassslines-deeptech

https://soundcloud.com/djbonka/house-bassslines-deeptech

Graag wat tips,kritiek etc. wat je ervan denkt!

Gr en bedankt

Xypes
 
Last edited by a moderator:
Cool, spannend om voor het eerst een stuk muziek te sharen!

Het klinkt inderdaad duister en er zit een housebeat onder, dus wat dat betreft is je opzet geslaagd. Alleen persoonlijk is dit muziekje voor mij niet heel prettig om naar te luisteren. Maar dat kan zijn omdat ik meestal gewoon meer van vrolijke muziek hou, alhoewel ik sommige ongezellige maar dikke techno tracks ook goed kan waarderen.

Technisch gezien vind ik de beat te zacht vergeleken met het orgelgeluid. Ook zit er nog weinig progressie of ontwikkeling in het muziekstuk. Naar mijn eigen mening uiteraard. Desondanks zou ik -in de spirit van Barry Stevens-willen zeggen: vooral doorgaan...
 
Een paar dingen:
- De bas en synth staan erg hard en werken in het geheel niet samen met de kick. Dat kan je verbeteren met (sidechain) compressie.
- De mix klinkt heel dof, er mag in de synth en in de percussie best wat hoog bij.
- Zet de boel eerst eens een stuk zachter, dat maakt het mixen wat makkelijker.
- De synth en de bas staan niet in de juiste toonhoogte ten opzichte van elkaar. Zoals op 3:12, dat doet bijna pijn aan mijn oren... :)

Misschien maak je je muziek op een wat minder geschikte set speakers of een matige hoofdtelefoon? Je muziek op veel verschillende systemen luisteren helpt ook om de zwakke punten van je set te herkennen en te omzeilen.
 
Op 3:20 is gwn 2 toonaarden hoger, maar kan wel dat dat door de sounds vh geluid ofzo is?
En heb best goede speakers maar gebruik FL & heb het altijd heel hard staan^^

Als ik het zachter zet, bedoel je dan de geluiden etc of mijn speakers?

Hoe zou ik dit via (sidechain) compressie kunnen verstellen dat de kick beter samengaat met de bas & synth? Ken hier namenlijk niet veel van!

Heel erg bedankt voor de commentaren, vind ik echt fijn ;)

EDIT: ik heb eens gelezen dat je beter je mixer uit kunt zitten die standaard bij FL Studio opstaat? Is dit waar of?

EDIt 2: Dit is bv een rustigere track
https://soundcloud.com/djbonka/rustic-house-loving-it

Gr
Xypes
 
Laatst gewijzigd:
Eerste track: Eerlijk? Het klinkt echt niet goed. Vrij vervelend, irriterend en vooral heel saai. Het is gewoon echt niet goed.

Tweede track: lijkt iets beter, maar helaas wordt het terug super saai. Sorry dat ik zo negatief oordeel over deze 2 tracks. Het is echt niet goed.
 
Laatst gewijzigd:
Wow Nick, ik heb de tracks nog niet beluisterd maar ik vind je post ronduit slecht. Dat je je mening geeft is prima, daar is een forum immers voor. Maar zo reageren is gewoon ronduit onbeleefd.
Geef dan op zn minst feedback waarom het niet goed is en wat er beter kan.
 
@Chielos: Xypes vraagt natuurlijk wel ook heel duidelijk of wij kunnen aangeven of het goed of slecht is. En die vraag heeft Nick iig wel eerlijk beantwoord. Ik ben het overigens wel met je eens dat het bij het geven van een negatieve mening ('de muziek is kut) wel netjes is om wat tips te geven om het beter te krijgen.
 
Beetje feedback zou nice zijn. Wat vind je er dan zo slecht aan?
Te eentonig? Is house niet je ding of ligt het ad muziek?

En ik kan er wel tegen hoor, wil het gewoon weten ;)
Iedereen mag zijn mening hier neerschrijven!

Ps: mss vind je zoiets leuker qua house maar is mijn ding nou niet echt:
https://soundcloud.com/djbonka/summerish-deep-house


gr
Xypes
 
Vaak merk ik dat mensen wel leuk apparatuur tot hun beschikking hebben en leuke ideeën, maar hun creativiteit laten beperken door hun beperkte speelvaardigheid.
Dit hoeft niet.

Als je een leuke beat hebt en je gaat, met een gelimiteerde speeltechniek, achter een toetsenbord zitten, kun je natuurlijk op een leuk baslijntje, melodietje of akkoordenprogressie komen.
Dit is dan wel goed voor een basis track, maar om de boel verder in te vullen en interessanter te maken, zul je merken dat je gebrek aan speeltechniek je in de weg gaat zitten.
Wat je op dat punt moet doen, is weg te stappen van die toetsenbord en gewoon met de mond een riedel verzinnen, die je bij de muziek vindt passen, te zingen, onhouden en daarna gaan proberen in te spelen.
Al zou dit niet 100% lukken, dan kom je toch veel verder dan wanneer je iets op de keyboard probeert te verzinnen, terwijl je niet zo goed kunt spelen.
Zo gaat jouw creativiteit dingen bedenken i.p.v. dat de toch-al-stijve vingertjes het creatieve proces gaan aansturen en zal je speeltechniek zich ook gaan ontwikkelen om je creativiteit bij te benen.

Na verloop van tijd zal de afstand tussen je bedenksels en je speeltechniek kleiner worden en zal je speeltechniek niet meer de bottleneck zijn van jouw creativiteit en kun je gemakkelijker van achter de synth allerlei ideeën bedenken.

Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is, maar hier een praktische tip, uitgaande van jouw tweede track, die toch wel goed als basis:
-1. Laat de muziek afspelen en ga ver van jouw toetsenbord staan/zitten en luister.
-2. Al luisterend zul je al gauw leuke melodieën in jouw hoofd horen om de track mee te completeren.
-3. Doe die melodieën na met jouw mond (zal altijd wel knoppen qua toon, etc.) en neem het op op jouw mobiel, dictafoon, etc.
-4. Met die opgenomen melodieën ga je nu pas achter de toetsenbord zitten om het uit te zoeken en proberen te spelen.

Je zult zien dat er in jouw hoofd een heleboel leuke, afwisselende ideeën zitten, die nooit de kans zouden krijgen wanneer je, met een beperkte speeltechniek, meteen achter je instrument gaat zitten, want dan ga je alleen verzinnen wat je (denk dat je) kunt spelen.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Succes.
 
Ja heb ik ook al gemerkt! Daarom was ik aan het denk een piano te kopen,
dan kan ik deze spelen. Want vaak kom ik er niet uit dit deuntje met het keyboard etc te maken
en is het te veel hetzelfde...

Erg bedankt voor deze tip!

Gr
Xypes
 
Yannick, ff een luisterdingetje gedaan.

Of ik het "mooi" vindt of niet laat ik in het midden en is ook een persoonlijk iets (zoveel personen = zoveel meningen).
Wat mij opviel is dat sommige dingen echt veel te veel naar de voorgrond staan (te hard) en het soms een wat sompig geheel gaat worden in mijn opinie.

Iedereen heeft zijn eigen methode (ben zelf autodidact) maar ik denk dat je in het mix process nog een en ander zou kunnen winnen.

Tweede track was je betere.
Succes :okdan:
 
Op 3:20 is gwn 2 toonaarden hoger, maar kan wel dat dat door de sounds vh geluid ofzo is?
De toonhoogtes passen niet bij elkaar, de sound is daarbij aanzienlijk minder van belang.

En heb best goede speakers maar gebruik FL & heb het altijd heel hard staan^^
Welke dan?

Als ik het zachter zet, bedoel je dan de geluiden etc of mijn speakers?
Allebei. Ook beter voor je oren. Zeker op langere termijn.

Hoe zou ik dit via (sidechain) compressie kunnen verstellen dat de kick beter samengaat met de bas & synth? Ken hier namenlijk niet veel van!
Zomaar een greep (ik heb ze niet uitgebreid bestudeerd maar internet staat vol met tutorials etc.):
http://music.tutsplus.com/tutorials/the-beginners-guide-to-compression--audio-953
https://www.youtube.com/watch?v=WFXYoab-kAg
https://www.youtube.com/watch?v=YA_lfcnHMp8
 
Bedankt mensen voor de hulp ;)
Hier kan ik wat mee!

Superforum ook btw!

EDIT:

Wat zijn goede compressors vinden jullie?
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top