Psybient/psychill/eichenschteil

Maar die rhodes zit tot op het bot in de mix.. is het alleen dat specifieke stukje waar het 'm zit wat jij bedoelt?

Het gaat natuurlijk niet om alles wat die Rhodes doet, maar om dat specifieke akkoord. Dat zit dus in het intro, maar ook bijvoorbeeld op 2:10. De bassline en die atmo dingetjes gaan niet met met de Rhodes mee. In het intro stoort het niet omdat je als luisteraar nog geen idee welke richting de track opgaat. De track staat in Cmin. Dat tweede Rhodes akkoord is een Fmaj (en nog iets) akkoord. Die gaan niet samen.

Dat soort dingen snap ik soms niet helemaal moet ik eerlijk toegeven.. hoor wel vaker dat er toonaarden en akkoorden niet kloppen. Maar die hoor ik dan in de hypnose van m'n eigen produceerprocessen dan ff niet meer zo goed. Wat dat betreft zou een producermaatje soms welkom zijn :P en muziekleer gaan bestuderen wellicht. Ik doe het allemaal maar op gevoel.

Ik doe het ook op gehoor/gevoel hoor. Ik probeer altijd de grondtoon van een akkoord te horen. Benoemen hoeft eigenlijk helemaal niet. Heeft alleen zin als je met anderen over muziek praat :). Dus muziekleer is heel mooi, maar niet noodzakelijk voor het bouwen van dit soort tracks.
 
Ik heb nog even geluisterd naar die rhodez en hoorde idd wat je bedoelde. Ik heb de tonen wat veranderd en hopelijk klinken ze nu wel goed in de toonsoort. :)
 
Back
Top