Quadraverb modificaties

AxiMaxi

Het is tijd voor muziek!
Lid sinds
25 juli 2004
Berichten
1.156
Locatie
Riederwaard
Omdat er op dit forum niets over te vinden was, dacht ik: kom, laat ik het delen:

1 - DISPLAY
Sinds enige tijd heb ik een nieuw studiodesk, waarin de rack-apparaten onder een hoek gemonteerd zijn. Nu blijkt dat het scherm van mijn Quadraverb helemaal niet leesbaar is onder die hoek en het apparaat heeft geen mogelijkheden om het contrast bij te stellen.
Nu is het beestje al op leeftijd, dus het scherm heeft sowieso niet veel contrast meer.

Na enig zoekwerk op het net blijkt dat het scherm eenvoudig vervangen kan worden door schermpjes die makkelijk verkrijgbaar zijn voor weinig geld (ca. 5 euro). Het betreft de HDD44780.

Op dit Wordpress blog vond ik de beschrijving hoe het scherm te vervangen is.

Mijn soldeerkunsten zijn niet meesterlijk, met wisselend succes heb ik dingen gemaakt en gerepareerd. Maar hier heb ik nog wel vertrouwen in.

Zijn er nog bijzonderheden waar ik op moet letten bij het vervangen van LCD schermpjes?

2 - RUIS VERMINDEREN
Dit is een echte modificatie, die ik elders tegenkwam in mijn zoektocht naar 'creatief met een QV': het vervangen van twee condensatoren om de ruis uit het apparaat te verminderen. Helemaal goed, want die ruis is de belangrijkste reden waarom ik vaak teruggrijp naar mijn eenvoudiger Lexicon Reflex, terwijl de QV op de ruis na gewoon beter klinkt.

Op dit forum vond ik informatie over de verbetering van het geluid.

Doe er je voordeel mee. Nu popt er tenminste wat op, als je naar de Quadraverb zoekt op Synthforum :-P
(Hopelijk blijven de betreffende sites nog even bestaan)
 
gaat dit om de eerste generatie Quadraverbs?
Ik heb een quadraverb plus uit 1989 :).

Heerlijke bak!

-C-
 
Ik heb ook de Plus maar gok erop dat het allemaal min-of-meer identiek zal zijn.
 
Als ik 'm toch open heb, die QV, dan vervang ik ook maar gelijk de batterij en zet ik er een batterijhoudertje in.

Is er trouwens een eenvoudige manier om van die enorme PLOP af te komen, als je het apparaat aan zet?
De meters op de mixer schieten in de stress van dat ding :-(
 
Eh, ff heel simpel over de plop gedacht. Misschien een condensator achter de 220 plaatsen?
 
Dat zou dan achter de 9V moeten, want er zit al een externe voeding voor.
Ik zal eens kijken wat er mogelijk is, dank voor de suggestie.
 
Bij nadere bestudering van het probleem, denk ik dat ik meer behoefte heb aan PA4401 click-pop suppression device.

Ik vraag me af af je hier minder ruis door gaat krijgen in het signaal.
Maar wel bedankt voor de tip, want ik denk dat ik hier nog wel eens wat aan kan hebben (sommige van mijn apparaten geven nogal een luide pop bij aan/uit zetten).
 
Mixer toch gewoon als laatste aan en als eerste uit...?

Ja dat is inderdaad een prima oplossing.
Maar ik zet niet standaard alles aan als ik in de studio ga werken.
Dus dan komt het regelmatig voor dat ik later nog wat apparaten aan wil zetten (of uitzet omdat ik ze niet meer nodig heb).
Dan moet ik eerst mijn monitors uitzetten, dan mijn mixer, dan het apparaat aanzetten, mixer aan en monitors weer aan...een hele procedure dus..
 
Back
Top