beginnende modder vraagjes

jes303

DIY brain mods
Lid sinds
30 augustus 2002
Berichten
802
Locatie
Transistorbasstraat 303
hello, ik ben van plan m'n boss dr-110 te gaan modden, en nu moet ik op een leeg printplaatje een aantal componentjes plaatsen en verbinden, die vervolgens weer verbonden wordt met de bestaande (cpu en analoge) boards. nu loop ik op dil.nl en conrad.nl te kijken naar lege printplaatjes, maar door de hoeveelheid keuze en types weet ik niet hoe hetgeen ik zoek nu precies heet...

- ik moet gewoon zo'n los 'perf-board' zoals het in het engels noemen, hebben, zeg maar die bruinkleurige plaatjes met al die losse perforaties erin. hoe heet dit in het nederlands?? volgens mij euro-printplaten maar ben ik niet zeker van.
- hoe maak je zo'n plaatje op maat? is dit een kwestie van zagen of knippen (ik lees dat ze van karton gemaakt zijn)...
- wat voor een dikte soldeertin kan ik het beste nemen voor dit soort werk, wat voor draad, wat voor soldeerpunt?

bij voorbaat dank.
 
volgens mij euro-printplaten maar ben ik niet zeker van.
Euro heeft met de maat te maken. De bedoelde printplaten zijn er en allerlei maten. Gewoon even naar de electronica boer, en kijken welke maat het beste bij jou ontwerp past. De plaatjes zijn makkelijk zelf op maat te zagen met een ijzerzaagje, of even diep insnijden met een scherp Stanley-mes en dan breken. Let wel op dat je ruimte houdt om het plaatje vast te schroeven o.i.d.
Er zijn twee uitvoeringen, met eilandjes, dus onder elk gat een klein stukje koper, en met stroken koper. Die met strookjes zijn vaak erg handig, je hoeft dan minder draadverbindingen te maken. Die strookjes kun je makkelijk onderbreken door er met het Stanley-mes een stukje uit te snijden.
Er zijn ook plaatjes welke aan een zijde wat smaller zijn, zodat ze in een printconnector passen, kan erg handig zijn (zijn dit niet die euro dingen?).

Tin heeft de electronica boer ook wel, met vloeimiddel erin, dus gebruik geen S39 of zoiets!. Voor de soldeerbout neem een niet te zware, 15 tot 20 Watt is voldoende. Neem er een met een klein smal puntje.

Voordat je je project begint, zou ik wel even oefenen met wat weerstandjes e.d. De tin moet nl. mooi uitvloeien, zonder dat de boel te warm wordt. Vooral transistoren en IC's kunnen slecht tegen die warmte. Goed solderen is niet moeilijk, maar je moet het wel even in de vingers hebben.
 
eurokaart is 10 x16 cm, je kan ook 10 x 10 en 10 x 5cm krijgen. Jij bedoelt pertinax experimenteerprinten met losse eilandjes.( Bij dil zoeken op pertinax). Perinax is erg bros, bij het zagen of snijden breekt het erg snel en uiteraard niet waar jij gepland had. Zagen gaat wel het best.
Tin kun je het best in 0,8 mm of 1mm dikte kopen, gewoon bij de elektroboer vragen wat je moet hebben, is standaard spul. Voor het verbinden van de componenten op de printplaat kun je het beste massieve draad met een doorsnede van ongeveer 0,5 mm kopen. Dit is stugge draad die je in vorm kan buigen. Voor de draden tussen je modprint en je dr110 kun je het beste soepele draad nemen of afgeschermde kabel voor signalen.
 
Back
Top