Time stretching in Cubase

Dr van Lansberg

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
18 februari 2011
Berichten
11.028
Locatie
Amsterdam
Waarde lezer,

Sinds ik 4 jaar geleden met Cubase ben gaan werken vraag ik me iets af. Als ik bijvoorbeeld een acapella gebruik die ik om welke reden dan ook op punten moet stretchen, kom ik wel eens in de problemen aan het eind van de sample. In de gevallen waar ik het over heb, is het aantal BPM's niet duidelijk of varieert het. Sommige stukken lopen perfect, andere niet. Wat ik graag zou willen doen is aan het eind van de acapella extra stilte toevoegen om ruimte te creëren voor het stretchen. Dus een sample van 1 minuut, zou dan 1 minuut 10 moeten worden met de laatste 10 seconden stilte. Of simpeler gezegd, ik wil de sample zelf verlengen.

Nu is de vraag: Kan dat? En zo ja, hoe doe ik dat dan?

Ik wil de sample liever niet bij voorbaat in een lager aantal BPM's zetten om ruimte te creëren, omdat dat vaak teveel kwaliteitsverlies oplevert.

Ik werk met CB 7.5.

Weesch gegroet!
 
Wellicht is het een oplossing om met het tekentooltje een leeg stukje te tekenen achter de gewenste file en die te bouncen in combo met de acapella? Dan heb je een stuk met "niets" achter de vocal.

Geen idee of dit wel is wat je zoekt overigens. Beetje een "wild guess"
 
Wellicht is het een oplossing om met het tekentooltje een leeg stukje te tekenen achter de gewenste file en die te bouncen in combo met de acapella? Dan heb je een stuk met "niets" achter de vocal.

Geen idee of dit wel is wat je zoekt overigens. Beetje een "wild guess"

Haha, zo simpel kan het soms zjn inderdaad! Dit is volgens mij de eenvoudigste oplossing, nieuw event maken, vastplakken, bouncen en klaar :okdan:

Thanks man!
 
Back
Top