Logic Pro X kan niet sluiten.. grijze menus

DungBeatle

Ouwe rot
Lid sinds
5 april 2015
Berichten
929
Locatie
Grimbergen, Belgie
Hey,

Heb een irriterend probleem met LPX.. af en toe zijn bijna alle menu's gedisabled (greyed out).. inclusief het Quit commando. Dus kan LPX gewoon niet sluiten. Enige manier om uit dit moeras te geraken is een Force Quit te doen.

Dit gebeurd niet terwijl ik het programma gebruik, maar blijkbaar wel als ik het programma aan laat staan, de computer verlaat, etc.. Ik heb ook het gevoel dat het iets te maken heeft met MIDI .. want als ik dan weer de computer wil gebruiken, en LPX aanklik, dan zaagt ie dat het aantal poorten veranderd is.

Ergens anders werd er gezegd "Er zal wel een dialoog ergens vast zitten".. maar ik vind nergens nog een dialoog, of zelfs OS X notification..

???

Any help much appreciated.

D.
 
Check je energiebeheer settings eens. Macs zijn vrij agressief in het besparen van stroom, en als je audio-interface uitgaat vindt Logic dat meestal niet zo fijn...
 
Ik zou je aanraden alle vormen van Energy Saving uit te zetten in je settings. Niet alle rand-apparatuur kan er even goed tegen als de computer in de slaap-stand raakt. Ik heb met bepaalde Firewire interfaces hier ook last mee gehad. Als de computer terugkomt uit slaap is een interface dan verdwenen.
 
^ Ja

en zet nap app (show info bij een app en dan kan je dat daar aanpassen)uit bij elke applicatie die je gebruikt met je audio gebeuren.

Dus control panels van interfaces, logic, editors etc.
 
Hmm... word mss tijd dat Apple dit fundamenteel probleem (ttz sleep modes van randapparatuur) aanpakt. Met de nieuwe Europese regels rond One Watt etc.. zullen veel meer apparaten dit gedrag beginnen vertonen (en goed ook).

Maar effe terug naar LPX: is dan toch een klepper van een bug dat het programma geblokkeerd geraakt in een modus waarbij de gebruiker Apple-Q zelfs niet meer kan uitvoeren.
 
Herkenbaar. Als ik de energy save settings op "always on" zet, nooit meer probs (macpro 2009).
Ik had geen grijze menus, maar de audio was dan gewoon weg (fw).
 
en zet nap app (show info bij een app en dan kan je dat daar aanpassen)uit bij elke applicatie die je gebruikt met je audio gebeuren.

heb je daar een screenshot van? zie ik nergens staan
 
Logic heeft die optie er al uit gehaald.

Hieronder bijv MidiQuest XL
 

Attachments

  • NAPAPP.jpg
    NAPAPP.jpg
    26,3 KB · Bekeken: 86
Het zou kunnen dat je een dialoogboxje mist op het scherm. Als die namelijk actief zijn, worden alle menu's grijs. Als het nog eens gebeurt, haal de applicatie dan naar voren, en beweeg zichtbare vensters naar de zijkanten om te kijken of er ergens iets onder verstopt zit. Als je twee schermen hebt, kan het ook dat de dialoog op het andere scherm staat, natuurlijk.
 
Ik heb idd twee schermen, en heb alle technieken gebruikt om te zoeken naar een mogelijk verborgen dialoog - niets gevonden. Daarom geloof ik dat het toch echt een bug is, puur en simpel. Wel heel onaangenaam om Force Quit te moeten gebruiken op zo'n duur programma..... dan nog van Apple. Pff..
 
Het probleem zit hem uiteindelijk in de drivers van de hardware die er uitvliegt. In een ideale wereld zouden die correct omgaan met terugkomen uit sleep / energy saving. Helaas leven we niet in die wereld.

In een nog idealere wereld beschermde Logic zichzelf tegen dit soort hangs als de hardware tegenwerkt. Waarschijnlijk is dat lastiger dan het lijkt.
 
Als software engineer met bijna 30 jaar ervaring (met heel veel low level werk) weet ik dat dingen niet altijd zo simpel zijn... maar de verantwoordelijkheid ligt absoluut bij Apple managers om te realiseren dat zulk gedrag (in premium Apple-sponsored apps zoals LPX) niet aanvaardbaar is, en opgelost moet worden. Als een product manager zegt "Ons programma moet dit en dat kunnen", dan slagen de meeste software teams er in om dat gedrag ook te realiseren.

Ik vind het dus ook zielig dat LPX zich zo in de nesten kan werken dat een betalende klant een Force Quit als enige uitweg moet gebruiken. Als product manager zou ik me schamen...
 
Als software engineer met bijna 30 jaar ervaring (met heel veel low level werk) weet ik dat dingen niet altijd zo simpel zijn... maar de verantwoordelijkheid ligt absoluut bij Apple managers om te realiseren dat zulk gedrag (in premium Apple-sponsored apps zoals LPX) niet aanvaardbaar is, en opgelost moet worden. Als een product manager zegt "Ons programma moet dit en dat kunnen", dan slagen de meeste software teams er in om dat gedrag ook te realiseren.

Ik vind het dus ook zielig dat LPX zich zo in de nesten kan werken dat een betalende klant een Force Quit als enige uitweg moet gebruiken. Als product manager zou ik me schamen...



Maar die optie 'disable app nap' zou moeten werken? Al geprobeerd? Als dat zo is, dan heeft Apple toch een oplossing bedacht?
Ik ben het met je eens dat Apple zijn best moet doen om het op te lossen, maar als je het over software bug
support hebt van grote software boeren dan kunnen we nog wel een potje breken..
Daarnaast is het ook zo dat de plugin bouwers zelf wat meer moeite mogen doen om het niet te laten crashen...
 
Back
Top