Help! Eurorack brom

Symbiose

Stamgast
Lid sinds
9 november 2006
Berichten
132
Beste forumleden!

Ik heb last van een brom in m'n eurorack-je.
Rechtstreeks van VCA naar mixer geeft al problemen (2 VCAs geprobeerd).
Ik heb de aarding gecheckt en andere channels op m'n mixer geprobeerd maar tevergeefs ;{
Misschien zie ik iets over het hoofd?

Observatie
Als ik een willekeurige module er tussenuit trek (power eraf) verdwijnt de brom vaak!
Kan zo'n brom ontstaan door een power probleem? Is het systeem misschien underpowered?

Ik gebruik 2 Doepfer a-100 bussboards...en bijhorende power-supply met aansluiting voor 3 bussboards.

Wie helpt mij uit de brand/brom?!
 
Welke voeding gebruik je?
Heb je een foto van de manier waarop het aangesloten zit?
 
Dank voor de hulp!

Ik heb nog even verder gezocht..
Met name m'n MacBeth Dual Osc heeft duidelijke brom.

Als ik er een module tussenuit haal wordt de brom minder..
Een extra module ertussen zetten maakt het erger!

Ik vermoed een power probleem. De koelribben op de voeding worden ook erg warm.
M'n voeding heb ik uit een Doepfer DIY kit: http://www.doepfer.de/a100_DIY_kits.htm

Power consumption volgens ModularGrid is 964 Ma..
Heb nu 20 modules en van 6 zijn er geen power requirements bekend.

Setup

http://drive.google.com/uc?export=view&id=0B5Y0d0s7SEhGUmlLY0NzN2h6NG8

http://drive.google.com/uc?export=view&id=0B5Y0d0s7SEhGOHdPd0hkMUVPblE

http://drive.google.com/uc?export=view&id=0B5Y0d0s7SEhGc0tpakhNRUhNd0U
 
Laatst gewijzigd:
to operate the kit an external transformer with 14-16V/2.4A AC is required, the current of the transformer has to be twice the value of the +/-12V DC current, the max. value is 2.4A (corresponding to 1200mA for +/-12V DC), even smaller current output is possible; the current output of the power supply is half the current of the external transformer as the currents for both voltages +/-12V are required (if e.g. the transformer outputs max. 1000mA the max. power supply current is 500mA for +/-12V)

Snap je wat hier staat?
 
Dus een zwadere trafo.
Er kan ook een ringkern in van 2x15V van 120 VA. Dan weet je zeker dat er voldoende overhead is en bijkomend voordeel is dat bij een ringkern trafo de secondaire spanning veel minder variƫert met de belasting dan een bloktrafo. Tevens heeft een ringkerntrafo veel minder brom-uitstraling.
Kosten ongeveer 50 EUR incl BTW.
 
@brz

Euhm... ik heb het een paar keer moeten lezen :D

Begrijp ik het nou goed?
De transformer/adapter die ik heb geeft 15V, 2,5 A.
Komt overeen met ~1.200mA voor +/-12V DC.
En het systeem trekt op/over de 1.200mA?

@marcmarc

Kan ik zonder problemen een zwaardere trafo op die DIY doepfer PSU zetten?

Vind het ergens wel apart dat de DIY kit wordt geleverd met deze trafo, met de intentie
dat je er zelfs 3 bussboards op kan zetten. Ik gebruik er nu 2, 20 van de 28 beschikbare aansluitingen en lopen tegen power problemen aan.. Ik moet beter opletten :P
 
Het lijkt erop dat je trafo zwaar genoeg is.
Dan is het waarschijnijk zo dat de modules bij elkaar geteld teveel stroom trekken.
Je zou met name eens een stroommeter in de pluslijn kunnen zetten en per module meten hoeveel stroom er getrokken wordt. Mooier is natuurlijk twee stroommeters: een voor de + en een voor de -.
 
Je trafo is 1200 mA, dus kijk wat je modules bij elkaar trekken....wat ik begreep is dat je bijna op de 1000mA zit en dan nog 6 modules hebt liggen waar je niet van weet wat ze trekken....welke modules zijn dat?
 
Hmmm...

Van deze 6 ken ik het verbruik niet...

ADDAC501 Complex Random V2 (versie 1 trekt ~150Ma! Best veel..)
ADDAC702 Dual VC Filter
MacBeth Dual Osc
STG Wavefolder
WMD buffered Mult
STG .Mix

Dit tilt het wel over 1200 mA denk ik.

Wat nu?
Ik zie bij Doepfer geen zwaardere PSUs?
Dus.. dat betekend een 2e (dezelfde) PSU in dezelfde 9U case, 1 PSU per bussboard?

Damn:P
 
Ik heb twee DIY kits die jij ook hebt verdeelt over 4 19 inch kasten en 4 busboards.
De kunst is om de modules zo te verdelen dat je maximaal gebruik maakt van je busboards en je voeding:)
 
Waarom niet, je kan wel alle zware modules in 1 kast stoppen en alle lichte modules in de andere, maar als je daardoor een extra voeding aan moet schaffen terwijl je net zo goed wat meer balans kan inbrengen ben je toch verkeerd bezig.
 
Freedom vs Efficiency
FIGHT!

Wil niet zoetsappig doen maare..
Jullie hebben beide een goed punt.
Voor mij is de vrijheid van het indelen het meest belangrijk.
Niet dat dat nu iets uit maakt, want ik heb toch een extra PSU nodig :erm:
 
Back
Top