Orla DE 49 Flute expander repair

MarsMusica

Award Winning Composer
Lid sinds
1 mei 2007
Berichten
4.802
Orla DE 49 Flute expander repair

hij deed het prima. beetje stof in knopjes en schuifjes.
wou hem weer gebruiken en, zeer helaas, ineens geen geluid meer! geen ruisje of plopje....

wel normale opstart waarbij alle ledjes/lampjes even een voor een aan gaan.
reset functie helpt ook niet en het heeft niets te maken met MIDI ontvangst op
verkeerd kanaal of iets dergelijks.

ik zou denken dat dan toch het orgel gedeelte het misschien nog doet maar dat het versterker-gedeelte kapot is.
ik heb met veel moeite een standaard op-ampje er uit gesoldeerd en een nieuwe in gezet, maar nog geen output.

heeft iemand een idee hoe ik dit beestje weer tot zingen kan brengen?
te mooi ding voor de vuilnisbelt!

zie ook fotooos
 

Attachments

  • Picture 1.jpg
    Picture 1.jpg
    53,2 KB · Bekeken: 96
  • Picture 3.jpg
    Picture 3.jpg
    56 KB · Bekeken: 77
  • Picture 4.jpg
    Picture 4.jpg
    64 KB · Bekeken: 67
sommige, dus niet alle IC's zitten in een IC-voetje

misschien met het idee dat ze dan gemakkelijk te vervangen zijn?
 
Schema's bestuderen en gericht doormeten.
Bij gebrek aan schema's, in ieder geval de voedigsspanningen doormeten.
Bij gebrek aan kennis: afblijven en naar een reparateur brengen.
Zomaar OpAmpjes gaan vervangen is meestal kansloos.
 
ik heb geen service manual/schema kunnen vinden en gericht doormeten heb ik nooit geleerd. mijn electronica-reparatie-kennis is nihil.
Een echte reparateur kost misschien iets van 4x het bedrag dat wat het apparaat waard is 2dehands dus dat wordt het ook niet.
ik hoop dat iemand hier het probleem herkend en er ook de oplossing voor heeft, anders houd het op helaas en rest mij een nieuwe te kopen !

het is het enige op-ampje en eenTL072. zo'n beetje de enige die ik ook thuis heb liggen....en komt na een DA-converter -IC en lijkt te gaan naar de mono output.
dus ik hoopte dat dat het was......baat het niet dan schaad het niet...maar helaas...i

voor de rest zijn de printplaten gevuld met gigantische IC's. veel ram rom enz...IC's......
 
Kan je zien of er nog patches in het geheugen zitten?

hoe zou je dat moeten zien dan? de sliders zijn niet gemotoriseerd

enige wat je wel kan zien dat de ROM en RAM knoppen reageren als je er op drukt. LEDjes gaat dan branden...maar dat zegt natuurlijk nog niks over de patches..of die er wel of niet zijn. dat kan je alleen weten als ik iets hoorde =(
 
En waarom weet je zeker dat het niet aan de midi kan liggen? Kabel al ergens anders ingeprikt en dat werkt? Midi kanaal op de module zelf goed?
 
En waarom weet je zeker dat het niet aan de midi kan liggen? Kabel al ergens anders ingeprikt en dat werkt? Midi kanaal op de module zelf goed?

ja, weet ik zeker..daar ligt het probleem niet.

enige wat ik nog kan bedenken is dat de interne batterij aan het leegraken is en dat ie daarom gaat tegensputteren...maar op zich werkt het geheugen gewoon, dus batterij is niet op/leeg
 
een week geleden stonden er meerdere te koop op marktplaats..nu geen een.
zo gaat dat in het leven!
 
Back
Top