Live-set, hoe zou jij het aanpakken?

Een paar jaar geleden een liveset gedaan, was ook een soort eenmalig. Gezocht en gezocht, maar de goedkoopste oplossing was uiteindelijk een APC met mijn krakkemikkige laptopje met Ableton live lite en een oude audio midi interface (van Line6 geloof ik) die alleen midi en wat drumsamples uitspuugde (meer kon hij niet aan), daar 2 synths aan (MikroKorg en MC-303) en drukken en draaien maar! Ik had een hoop lol en het koste niet veel. Ableton is ook echt super daarin. Had mijn laptop buiten beeld gezet. Niemand zag dat ik met een computertje op het podium stond. Instant fun. Wel goed je set voorbereiden en het niet te moeilijk maken qua opbouw.
 
Ik neig nu wel erg naar de MPC, maar de 128 MB is wel een beperking.
Dat is 128MB RAM geheugen, daarboven heb je ook nog de Compact Flash kaart (tot 2GB) en kan je een standaard 2.5" IDE harde schijf installeren.

Als je een beetje efficient omgaat met het geheugen is 128MB best wel veel hoor. Een individuele drumhit neemt echt niet veel geheugen in. Er zijn ontelbare albums opgenomen met bvb een MPC2000 met maar 32MB. Als je van plan bent om volledige tracks te samplen en vervolgens af te spelen zoek je best iets anders.

Laptop met Ableton Live is natturlijk ook een optie maar daar zal je ook efficient mee moeten omgaan...
 
Ik zal eens wat loopjes knippen en kijken hoe groot ze zijn. Sommigen kunnen ook mono en de beats kunnen sowieso als one-shot.

Gisteren heb ik ook de demo van Live 9 op mijn mini-laptop gezet en de demo-track speelde hij wonderwel af. Dat had ik niet verwacht en misschien koop ik in eerste instantie een usb-geluidskaart en een launchpad. Daar krijg je Live Lite bij zag ik en met de MC-505 erbij kan ik dan een paar keer optreden. Als dat bevalt en aanslaat koop ik alsnog de MPC met alles erop en eraan. En als iedereen gillend weg loopt heeft het me niet meer dan 250 euro gekost :dubbel:

@brz

Over die Akai zag ik ook zeer slechte reacties op YouTube. Akai zou zijn naam 'Professional' te grabbel gooien. Dan spaar ik liever even door en doe ik het meteen goed.

En wat betreft vastlopers: ik hou mijn set zo kaal mogelijk en stop zo weinig mogelijk VST-effecten in Ableton. Ik vind het ook wel een uitdaging om tracks onder de 8 sporen te houden en lekker live te jammen, dan dubbel ik de synthlijntjes met de 505 en draai ik daarop aan de knopjes. Heb er nu al zin in :W
 
Back
Top