Lekkage door mic on stage

Krek

Jungle of Wires
Lid sinds
13 oktober 2007
Berichten
2.442
Locatie
Randstad
Hallo medeforummers,

Afgelopen weekend had ik een live looping gig in een bandjesbunker (voor het eerst indoor) er waren zo'n 50 tot 75 man, beregezellig. Ik had thuis een gig van 3 kwartier gerepeteerd en ik had er alle vertrouwen in, totdat ik daar ging staan en mijn in ears in deed. Wat een lekkage door de mic zeg... Het ging helemaal de mist in want ik stapelde loop op loop met veel publiek geroezemoes en geschreeuw. Het beatboxgedeelte kon ik nauwelijks hard insturen want dan kreeg ik ook heel luid het publiek mee in de loop. Heel irritant dus, want ik kon zelf nauwelijks meer wat onderscheiden. Heb het geheel ingekort naar 25 minuten en ging teleurgesteld het podium af. Wat een sof... Nu kreeg ik als tip van een zanger van een metalband misschien een noisesupressor peNdaal te gebruiken van boss (ik werk alleen met gitaarpeNdalen als effecten) maar is zoiets afdoende of zijn er betere alternatieven. Wil dit vaker ook on stage gaan doen.
Dit is waar ik live mee speel: 4 stomboxen ( waaronder een VE-20), een rc-505 loopstation en een sm-58 mic. Thats it...

Iemand ideeën hierover? Alvast bedankt!
 
een sm58 is ook geen geschikte microfoon daarvoor, ik zou eerder een goede hypercardiode headsetmicrofoon gebruiken (b.v. dpa) ,die zitten vlakbij je mond en vangen nauwelijks bijgeluiden op.Een noise supressor lijkt me geen oplossing doordat die alleen werkt bij stilte,niet als je beatboxt..
 
Thnx Red voor het meedenken. is zo'n headset de beste oplossing? Want die dingen zijn niet echt mijn favo mics, ziet er niet uit zeg en erg practisch is het ook niet in mijn geval met dat beatboxen en bepaalde bassgeluiden. Ik zie veel loopers en beatboxer gewoon met een mic op het podium staan op joetjoep dus het moet kunnen, overigens ben ik naar dubfx geweest in de melkweg en die heeft ook een gewone mic.

Wat die noise supressor betreft, ik lees ook idd dat het alleen werkt bij stiltes dus dat is hem inderdaad niet. Na wat googlen kwam ik een noisegate tegen... Is dat misschien iets? Ze gebruiken het om koptelefoonlekkage in de studio te reduceren...
 
Oke thanks... hmm. Het moet mogelijk zijn, check dit filmpje van dubfx.. Het is een interview maar vanaf 5:23 zie je een live performance waarbij het publiek gilt en schreeuwt dwars door zijn beats e.d. heen en je hoort niets in zijn loops ervan terug... https://www.youtube.com/watch?v=xQluhUSlEc4
Ergens rond 8:00 zie je dat hij wat apparaten on stage heeft staan in een 19" flightcase (onder de mixer)

Bedankt overigens voor het meedenken
 
Ik heb onlangs speciaal voor dit soort gevallen een audix om6 aangeschaft, die zijn hypercardio en hebben dus minder last van omgevingsgeluid. Om7 schijnt er nog beter mee om te gaan , maar hebben een lagere output, waardoor je preamp beter moet zijn.
 
Ah thanks daar kan ik iets mee. Dus eigenlijk moet ik het meer zoeken in de mics en de preamps. Ik ga me er eens in verdiepen. Goeie Tip!
Dus een hypercardio of supercardio is dus beter geschikt voor stage doeleinden...
 
Laatst gewijzigd:
Hoi,
ja dat is wat ik bedoelde, ik zou het eerst in de karikteristiek van de microfoon zoeken. Je krijgt waarschijnlijk al betere resultaten met een shure beta 87a, al is dat wel een condensator.
Er zijn ook goede hypercardiode dynamische microfoons b.v. van ElectroVoice en Beyerdynamic.
En je gain afregeling is ook erg belangerijk, hoe minder gain hoe minder bijgeluiden..
Gewoon even proberen in een ruimte met veel bijgeluiden (harde TV etc..) dan merk je vanzelf wat het beste werkt.
Succes!!:okdan:
 
Een SM58 is juist een heel ongevoelige mic en uitstekend geschikt voor wat jij doet. Een andere microfoon gaat je probleem niet oplossen. Al bestaan er natuurlijk altijd betere mics. En zijn de suggesties in deze draad ook prima

Ik werk zelf ook veel met live looping dus ik ken het probleem. Ik vermoed dat je veel effecten als distortion en compressie gebruikt. Die krikken ook al het omgevingsgeluid op en vlakken je dynamisch bereik af. Ook echo en reverb maken het gevoeliger voor feedback en dergelijke problemen.

Belangrijk is om de mic zo dicht mogelijk bij de bron te hebben. Ook belangrijk is hoe je de mic vast houd. Een mic is meestal open aan zowel de voorkant en de achterkant. De open achterkant zorgt er juist voor dat het geluid dat van achteren komt onderdrukt wordt. Als je dit afsluit (de stoere manier van een mic vasthouden bij de kop) wordt de mic minder gevoelig voor richting en zal hij meer omgevingsgeluiden oppikken.

Ook de ruimte maakt natuurlijk een hoop uit. In een betonnen bunker zonder enige demping zal het geluid uit het publiek ook harder zijn dan op een ruimte die akoestisch ontworpen/behandeld is voor optredens.
 
Sorry red, las gewoon helemaal over het woordje hypercardiode in jou reactie, duh!

Dank voor je antwoord shiftr, ik had mijn mic dicht bij mijn mond en hem op deze 'stoere' manier vast. Inderdaad bij het beatboxgedeelte gebruik ik aardig wat compressie om het punchy te laten klinken, maar toch denk ik dat het probleem een klein beetje opgelost kan worden door een andere mic als ik zo lees her en der op het net. Ben best gesteld op mijn robuuste SM58 (niet kapot te krijgen die krengen) Ik ga gewoon eens expirimenteren ermee, kan nooit kwaad.
 
Over compressie: ik sprak de beatboxer van de band Heymoonshaker, die echt een super punchy, clean geluid wist te produceren. Hij vertelde me dat hij juist met weinig tot geen compressie werkte om z'n sound zo te krijgen.
Niet dat ik zeg dat je hetzelfde moet doen, maar probeer wel eens te experimenteren met minder compressie, en houd inderdaad nooit je hand over de onderkant van het bolletje, de onderkant zorgt juist voor minder feedback en meer focus van je stem.
 
Back
Top