Behringer Nano B-Control vraag over voeding

emsaks

Stamgast
Lid sinds
26 mei 2009
Berichten
159
Locatie
Noordbrabant
Dag allemaal,

ik heb een vraag over de voeding-adapter van een Behringer B-control Nano.

Uit een verzameldoos met vele voedingen,
weet ik niet meer welke precies bij deze Nano hoort.

Het lijkt om een kleine 9 V AC/AC adapter te gaan,
en achterop de Nano staat 9 V~ boven de aansluitbus aangegeven.
Onder diezelfde aansluitbus echter, wordt de polariteit +/- aangegeven.

Dat is verwarrend,
en een ac/ac adapter proberen op een ac/dc aansluiting is niet slim.


Wie kan bij zijn eigen Behringer Nano Control kijken welke type voeding er bij zit?
 
Laatst gewijzigd:
Jaja, een bekend probleem. Ik heb ook een berg voedingen en bij sommigen vergeten te schrijven voor
welk apparaat het was/is. Helaas staat niet op elke voeding waar hij bij hoort.. :D

succes.
 
Met het antwoord van Hilltree ben ik een stukje geruster.

De kwestie is, dat op de mogelijk juiste voeding, duidelijk ac/ac vermeld staat.
En ook op het apparaatje zelf zie ik het symbool 9 V~, dus met een golfje wat op wisselspanning moet slaan.

Maar Behringer vermeld (geprint op het kastje) ook met een polariteitschemaatje, waar de plus en de min op staan. Dat spreekt elkaar tegen, want dat zou weer duiden op gelijkstroom.

Nu kan je vrij veilig een ac/dc voeding abusievelijk op een ac/ac aansluiting zetten, mits de spanning niet enorm verschilt. Alleen werkt dan het apparaat niet optimaal.

Maar andersom schijnt sowieso niet zo goed te zijn voor de delicate inwendige onderdeeltjes.
Een servicemanual kon ik niet vinden, en de gewone handleiding is er niet duidelijk over.

Gisteren nog heb ik een Phonic Firefly 302 (firewire-versie) opgeblazen, door ipv de adapter hem via de bus-schakeling voeding te geven via de firewirekabel. Staat gewoon in de handleiding dat het kan, en er is zelfs een schakelaartje achterop voor die modus. Maar dat ging meteen verkeerd, de computer viel stil en uit de Phonic kwam een vieze lucht en een gemene knettertik. Duidelijk geroosterde electronica. Die lucht hangt nu nog in m'n studiootje. Of de Phonic was brak, of er was iets mis met de firewire-kabel zelf. Punt is dat signaal samen met voeding in één snoer verwerkt zit. Bij firewire-aansluitingen heb ik wel vaker gekke reacties meegemaakt, maar nog niet zo dramatisch als hier. Ben wel opgelucht dat de computer nog heel is. De Phonic Firefly is inmiddels naar de milieustraat gegaan.

Dat allemaal maakt mij weer opnieuw voorzichtig, met zomaar even aansluiten van spullen.
 
Back
Top