M-audio Audiophile 2496 (PCI) latency/directx probleem.

jimmy

doubleplusgood
Lid sinds
20 april 2003
Berichten
185
Ik heb hier een systeem staan met de volgende onderdelen:

Athlon XP 1800+
ECS K7S5a (moederbord incl onboard geluidskaart en netwerkkaart)
M-audio Audiophile 2496 (PCI)
ATI Radeon 8500

Deze heb ik compleet geformat en hierop Windows XP pro geplaatst. Vervolgens DirectX 9(. nogwat) installed om mijn Radeon te laten ophouden met huilen. Hierna heb ik de Audiophile geinstalleerd met de nieuwste internet drivers (Delta_WDM_51000029.EXE).

Ik heb mijn onboardsoundcard in de BIOS uitgeschakelt, ondanks dit worden er toch (automatisch door XP) drivers installed, daarintegen kan ik die verder niet gebruiken. Ik betwijfel of dit iets met het probleem te maken heeft, maar misschien handig om te weten voor jullie.

Bijgevoegd is een plaatje van mijn apparaatbeheer.

Mijn probleem is, dat ik de latency niet laag krijg, lager dan +/- 50 en er komt gekraak. Nu heb ik alleen Rebirth installed en als ik naar Preferences ga om alles in te stellen kan ik 3 "audio drivers" kiezen:

- Primary Sound Driver
- M-Audio Delta AP Multichannel
- M-Audio Delta AP S/PDIF

Welke van deze 3 ik ook kies, er komt daaronder bij "driver type" directx te staan.

Sorry als dit probleem al vaker aan de orde is gekomen, maar met de search heb ik het niet kunnen vinden. Wat is er fout gegaan, verkeerde drivers, verkeerde volgorde? Alvast heel erg bedankt voor de hulp.
 

Attachments

  • apparaatbeheer.jpg
    apparaatbeheer.jpg
    46,5 KB · Bekeken: 88
Ik zie WDM staan, maar Steinberg en Propellerheads (redelijk 1 pot nat dacht ik) zijn van oudsher natuurlijk van de ASIO standaard. Wellicht ook de ASIO drivers installeren?
 
Ik heb sinds kort een Audiophile in mijn P800 zitten en merk ook weinig tot niets van verbetering.

Ik gebruik FL-studio en als ik die opstart staat mijn CPU op 2%
Als ik dan een track inlaad met 0 VST plugins maar wel met op enkele samples wat reverb etc. ingesteld via de mixer in FL-studio staat die zelfs zonder dat ik hem laat afspelen al op 40% CPU !! :confused:
Volgens mij is het ASIO gebeuren wel goed installed want dat heb ik bij FL-studio ook gewoon geselecteerd. Zie bijlage.

Is het ASIO gebeuren / latency alleen voor de VST of ook voor de effecten op de mixer? Ik denk er nu namelijk sterk aan om een nieuwe PC te kopen maar wil toch eerst kijken of het niet gewoon verkeerd ingesteld is.
 

Attachments

  • asio.gif
    asio.gif
    10,7 KB · Bekeken: 83
Euhh meerdere reverbs zelfs die uit Fruity kunnen zomaar een CPU belasting van 40% veroorzaken. Waarom denk je dat dat aan ASIO ligt?
 
Origineel geplaatst door omc
Ik heb sinds kort een Audiophile in mijn P800 zitten en merk ook weinig tot niets van verbetering.

Ik gebruik FL-studio en als ik die opstart staat mijn CPU op 2%
Als ik dan een track inlaad met 0 VST plugins maar wel met op enkele samples wat reverb etc. ingesteld via de mixer in FL-studio staat die zelfs zonder dat ik hem laat afspelen al op 40% CPU !! :confused:
Volgens mij is het ASIO gebeuren wel goed installed want dat heb ik bij FL-studio ook gewoon geselecteerd. Zie bijlage.

Is het ASIO gebeuren / latency alleen voor de VST of ook voor de effecten op de mixer? Ik denk er nu namelijk sterk aan om een nieuwe PC te kopen maar wil toch eerst kijken of het niet gewoon verkeerd ingesteld is.

zeker weten dat er iets verkeerd ingesteld staat. ik zou bij god niet weten wat, maar op mijn P3 450 behaal ik veel betere resultaten dan wat jij nu aangeeft.

reverbs vreten inderdaad wel cpu kracht aan de andere kant...
 
Ja maar ik heb de nieuwste drivers:

Release Notes: Release Version includes:

- ACID 4.0 ASIO Fix
- Phase Inversion Toggle in the Control Panel
- GSIF interface improved
- ASIO exit bug in Reason fixed
- MME support independant of selected DMA buffer size
- ASIO/EASI Multicard sync improved
- VIA support improved
- Minimal latency in SONAR reduced
- Improved MIDI Support
- XP style Control Panel
- Invert sub phase switch added

Maar ik kan verder nergens ASIO kiezen... Of ligt dit gewoon aan Rebirth?

edit: http://www.m-audio.net/support/driversearch.php
 
Origineel geplaatst door bikkel
Euhh meerdere reverbs zelfs die uit Fruity kunnen zomaar een CPU belasting van 40% veroorzaken. Waarom denk je dat dat aan ASIO ligt?
Dat vraag ik me dus af, of dat ook iets met ASIO te maken heeft. Ik weet dat die geluidskaarten 'iets' hebben waardoor ze berekeningen op de kaart zelf doen waardoor de CPU een stuk minder belast wordt, ik heb me er verder niet echt inverdiept wat ze precies doen, ik heb gezocht naar waar veel mensen positief over waren, en dat waren de M-audio kaarten. Daarom vroeg ik me dus ook af of er iets verkeerd ingesteld staat of dat mijn CPU zowiezo niet sterk genoeg is.

Volgens cyan_circle zou het niet aan de CPU moeten liggen aangezien hij met een 450 werkt.

Alleen de vraag is dan wat in godsnaam. Ik heb toen ik de kaart erin deed de PC helemaal opnieuw installed met Win XP. Installeren van de geluidskaart ging ook zonder problemen. Hieronder kun je zien wat ik in FL-studio kan selecteren. De ASIO keus leek mij het meest logisch, wat de rest in godsnaam is. :confused:
 

Attachments

  • asio2.gif
    asio2.gif
    12 KB · Bekeken: 112
Ik heb net even met mijn Pro-53 plugin zitten testen en dat werkt nu wel perfect dankzij de Audiophile. Geen gekraak en getik meer. De CPU blijft op 6% steken. De conclusie lijkt dus dat ik om mijn geluiden goed te kunnen afmixen in FL-studio toch echt naar een nieuwe PC moet overstappen. Tenzij iemand nu met een geniale oplossing komt ...
 
Origineel geplaatst door omc
Ik heb net even met mijn Pro-53 plugin zitten testen en dat werkt nu wel perfect dankzij de Audiophile. Geen gekraak en getik meer. De CPU blijft op 6% steken. De conclusie lijkt dus dat ik om mijn geluiden goed te kunnen afmixen in FL-studio toch echt naar een nieuwe PC moet overstappen. Tenzij iemand nu met een geniale oplossing komt ...

Tja ik weet het niet maar met 1 'moeilijke' en 1 'simpele' reverb ben je er toch wel hoor.....ik kan me niet voorstellen dat je 800 MHzje dat niet trekt.
 
Mijn "probleem" is "opgelost", schijnbaar heeft Rebirth geen ASIO ondersteuning of iets dergelijks, want binnen Reason kan ik wel gewoon voor de ASIO driver kiezen.
 
Mjah, ik heb nu ook een weekje deze kaart in m'n pc (AMD Athlon 1ghz) zitten en ik ben er erg tevreden mee... Ik kan ongeveer 4 à 5 softsynths en 2 of 3 effecten tegelijkertijd draaien...

(inderdaad met de ASIO drivers en in Cubase SX)
 
Origineel geplaatst door Musiquence
Mjah, ik heb nu ook een weekje deze kaart in m'n pc (AMD Athlon 1ghz) zitten en ik ben er erg tevreden mee... Ik kan ongeveer 4 à 5 softsynths en 2 of 3 effecten tegelijkertijd draaien...

(inderdaad met de ASIO drivers en in Cubase SX)

vind ik ook niet veel... op mijn P3 450 kan ik ook 3 a 4 VSTi's draaien plus nog een reverb plus nog 2 a 3 (lichte) effecten
*D
 
Het hangt idd van je plugs af. Maar ook van je CPU
je hebt meerdere pIII 450 bijv. de coppermine is de beste. (cache loopt op zelfde snelheid als cpu mee)

Je kunt ook eens meerdere galmpies gaan testen. en dan 1 gebruiken die de beste prestaties levert (zowel CPU-gebruik als klank)
 
Hoe hebben jullie je DMA Buffer Size staan???

Bij mij gaat 512 wel redelijk... maar dan is m'n cpu belasting vrij hoog en heb ik ook nog een latency van 11ms. Maar als ik m'n buffer lager zet, dan gaat m'n geluid reutelen...
 
Back
Top