Labelmanager boos, release vd baan, omdat ik remix wil leveren op 24 bit ipv 16?

Je kunt nu de vinger blijven wijzen naar die nare labelmanager of je kunt kijken, zelfs wanneer je vindt dat jou geen enkele blaam treft, welke de dingen zijn die je een volgende keer toch anders zou doen om zo'n situatie te vermijden.
Wat deze opmerking betreft, dat is precies de reden dat ik dit topic open.

Wat ik in ieder geval niet meer ga doen is spontaan een remix aanbieden, want mijn ideeën over wat een remix inhoudt zijn achterhaald of worden in ieder geval niet zo breed gedragen als ik had gedacht. Daarin ligt in ieder geval wat mij betreft ook de grootste irritatie en de grootste bron van het misverstand.

Het idee van een remix is volgens mij namelijk:
- een remix is een vriendendienst. Voornamelijk naar de artiest, maar ook wel richting het label. Het label hoeft namelijk maar één titel aan te kopen, maar heeft twee versies om op compilaties e.d. kwijt te kunnen, een extra kans op iets dat aanslaat, etc. De remixer krijgt geen royalties, de titel valt immers niet onder zijn auteursrecht. Kortom, de beweegredenen van de remixer zijn dat hij het leuk vindt om te doen, omdat de oorspronkelijke track hem inspireert, of het is een wederdienst omdat de andere artiest hem ook remixt.
- als een remixer toch geld wil hebben wordt er vooraf een vast bedrag afgesproken als beloning, maar dat komt eigenlijk alleen voor als je Tiesto heet en jouw remix een garantie is voor extra verkopen.

Ik beschouwde mijn remix dus als een spontaan aanbod, een leuk gebaar, een gunst, verder hoef ik niks met het label. Take it or leave it. Blijkbaar ziet de labelmanager het andersom, vandaar dat ik ook wel vrij verontwaardigd was toen hij vond dat ik er nog geld in moest steken ook. (En mijn verbazing dat 25% van de royalties naar de remixer gaat)

Dat is denk ik mijn grote fout geweest en dit ga ik dus ook niet meer zo doen. Mocht ik een remix aan willen bieden eerst maar eens duidelijk krijgen hoe het label daarover denkt.
 
onzin, labels moeten dienstbaar zijn aan de artiest en graag willen, graag of niet werkt 2 kanten uit.
het label doet de artiest geen "gunst" label ziet kans om meer te verdienen dan hij gaat maken aan kosten. Alsof een release tegenwoordig nog iets bijzonders is. Labels hebben artiesten nodig, zo simpel is het. andersom niet.

jouw verhaal is meer als iemand je diensten inhuurt, dan ben je dienstbaar en is de klant koning. dus bijv een lump sum betaalde remix. of mastering diensten, u vraagt, wij draaien
maar niet voor een electronic release waarbij je de labelkosten ook nog eens zelf moet betalen (gaan af van je opbrengsten) te gek voor woorden deze houding.

Hi, hi, het zal duidelijk zijn dat ik inderdaad weinig direkt met labels te maken heb; ik word ingehuurd, doe mijn ding, ontvang het restant van mijn betaling en op naar de volgende, dus vergeef alvast mij onwetendheid in deze.
Maar toch vind ik dat een label niks 'moet'; het ligt er helemaal aan of er op een bepaald moment schaarste is aan artiesten danwel aan labels. Aangezien er momenteel net zoveel 'dertien in een dozijn' labels zijn als dat er artiesten zijn, is het, in mijn bescheiden mening, niet evident dat een label maar dienstbaar hoeft te zijn aan de artiest.
Bovendien is mijn vraag nog steeds; in hoeverre een remixer, die een remix heeft gedaan voor een vriend, kan pretenderen door de label van die vriend, waar hij zèlf niets mee te maken heeft, als artiest gezien, erkend en behandeld te moeten worden. Zo niet, dan had hij een dienende rol in deze kwestie, toch?

Ik geloof dat je niets kunt leren door maar te blijven roepen dat de andere dit of dat verkeerd heeft gedaan.
Alleen door je eigen rol in het geheel in te zien en te analyseren hoe je jouw eigen gedrag, handelen, etc., kunt aanpassen om dergelijke situaties beter te kunnen sturen, kun je lering trekken van een uit de hand gelopen geval als deze.
But that's just me :-).
 
Kijk als je gewoon graag een release wilt of mediocre tracks aflevert, dan zoek je gewoon een prutser die je wilt helpen je track online te krijgen. Je kruipt hem dan in z'n kont en bent nederig. Maar wat heb je dan? helemaal niks en wat heeft hij ? ook niks. loose / loose
hoeveel duizenden tracks denk je dat er per DAG door electronische labels naar aggregators gepushed worden? daar val jij zonder marketing of credible label echt niet in op hoor.

Ik denk dat we hier 2 verchillende discussies voeren: De hobbyist met matige broddels die dolgraag zichtbaar wil zijn op een online store > aarzel niet langer, start je eigen label

De mensen met een goed product die dat aan de juiste partij uit handen geven, zij zijn kritisch in de keuze van label en zonder de juiste perks doen ze helemaal niks.

de naam label MANAGER geeft het ook aan he? hij managed jouw handel, niet andersom.
 
Ik denk dat we hier 2 verchillende discussies voeren: De hobbyist met matige broddels die dolgraag zichtbaar wil zijn op een online store > aarzel niet langer, start je eigen label

De mensen met een goed product die dat aan de juiste partij uit handen geven, zij zijn kritisch in de keuze van label en zonder de juiste perks doen ze helemaal niks.

Dat lijkt mij inderdaad ook. Maar mogen we voorzichtig de conclusie trekken dat dat de mensen zonder label dan te weinig kwaliteiten hebben?

de naam label MANAGER geeft het ook aan he? hij managed jouw handel, niet andersom.

Mwah, als label manager manage je volgens mij gewoon het label.
 
Dat lijkt mij inderdaad ook. Maar mogen we voorzichtig de conclusie trekken dat dat de mensen zonder label dan te weinig kwaliteiten hebben?
Dat mag IMHO i.d.d. of je komt uit bij prutslabels die jou net zo hard nodig hebben als jij hen.

Niemand doet jou een plezier met het uitgeven van jou track als hij er niets in hoort.
En grotere labels reageren vaak al geeneens als je wat instuurt, is dat het geval, dan hebben ze je niet gemist of zo, maar hebben ze gewoon geen interesse.

Dus als je tot de volgende fase komt, dan hebben beide partijen een belang, zo simpel is het.

Een label MOET toegevoegde waarde brengen voor de artiest, het zijn geen godenzonen waar je bij de gratie gods hun op je blote knieën moet bedanken dat je iets mag releasen.
Heb je die illusie wel, dan ben je een beetje wereldvreemd :D
 
we hadden toch net besproken wat de taken waren?

Haha, je lijkt m'n moeder wel joh! :D

Zeker, er horen bepaalde taken bij het managen van een label. Maar als een dergelijk type als primaire taak zou hebben om de (belangen van de) artiest te managen, dan had de functie gewoon artiesten manager geheten?

Ik ga afsluiten. Voetbal begint.
 
Wat deze opmerking betreft, dat is precies de reden dat ik dit topic open.

Wat ik in ieder geval niet meer ga doen is spontaan een remix aanbieden, want mijn ideeën over wat een remix inhoudt zijn achterhaald of worden in ieder geval niet zo breed gedragen als ik had gedacht. Daarin ligt in ieder geval wat mij betreft ook de grootste irritatie en de grootste bron van het misverstand.

Het idee van een remix is volgens mij namelijk:
- een remix is een vriendendienst. Voornamelijk naar de artiest, maar ook wel richting het label. Het label hoeft namelijk maar één titel aan te kopen, maar heeft twee versies om op compilaties e.d. kwijt te kunnen, een extra kans op iets dat aanslaat, etc. De remixer krijgt geen royalties, de titel valt immers niet onder zijn auteursrecht. Kortom, de beweegredenen van de remixer zijn dat hij het leuk vindt om te doen, omdat de oorspronkelijke track hem inspireert, of het is een wederdienst omdat de andere artiest hem ook remixt.
- als een remixer toch geld wil hebben wordt er vooraf een vast bedrag afgesproken als beloning, maar dat komt eigenlijk alleen voor als je Tiesto heet en jouw remix een garantie is voor extra verkopen.

Ik beschouwde mijn remix dus als een spontaan aanbod, een leuk gebaar, een gunst, verder hoef ik niks met het label. Take it or leave it. Blijkbaar ziet de labelmanager het andersom, vandaar dat ik ook wel vrij verontwaardigd was toen hij vond dat ik er nog geld in moest steken ook. (En mijn verbazing dat 25% van de royalties naar de remixer gaat)

Dat is denk ik mijn grote fout geweest en dit ga ik dus ook niet meer zo doen. Mocht ik een remix aan willen bieden eerst maar eens duidelijk krijgen hoe het label daarover denkt.

Ik vind dit een hele toffe reply.
Als je mij het toestaat om een suggestie te doen; een optie zou ook kunnen zijn om beide 16bits èn 24bits aan te bieden (extra toegevoegde waarde).

Het is zeker moeilijk om je geesteskindjes los te laten, maar je moet er niet te lang de controle op proberen te houden. Nadat de commerciele fase intreedt na de muzikale fase, is het een ordinair product geworden en dan doe je jezelf èn jouw handelsobject verworden creatie tekort als je die transformatie/ontwikkeling uit sentiment gaat belemmeren.

Ik hoop dat wat ik probeer uit te leggen goed overkomt (het is in ieder geval positief bedoeld, mocht dat niet duidelijk zijn).
 
Ik vind dit een hele toffe reply.
Als je mij het toestaat om een suggestie te doen; een optie zou ook kunnen zijn om beide 16bits èn 24bits aan te bieden (extra toegevoegde waarde).

Het is zeker moeilijk om je geesteskindjes los te laten, maar je moet er niet te lang de controle op proberen te houden. Nadat de commerciele fase intreedt na de muzikale fase, is het een ordinair product geworden en dan doe je jezelf èn jouw handelsobject verworden creatie tekort als je die transformatie/ontwikkeling uit sentiment gaat belemmeren.

Ik hoop dat wat ik probeer uit te leggen goed overkomt (het is in ieder geval positief bedoeld, mocht dat niet duidelijk zijn).
De volgende keer vraag ik niks, stuur ik gewoon de 24 op en als ze moeilijk doen zeg ik gewoon: "oh, sorry, ik dacht dat je met 16 bit de minimale bitrate bedoelde" :P

Zit verder wel wat in hoor, het is soms gewoon erg lastig om dingen uit handen te geven, zeker als je een beetje een control freak bent. Maar ja, ik geloof inderdaad ook absoluut niet in God op je blote knietjes danken dat een label je de zeldzame gunst verleent iets uit te mogen brengen. Ik vind nog steeds dat je samen verantwoordelijk bent voor het eindproduct en dat je ook niet moet schromen iets te zeggen als je denkt dat het niet de juiste kant op gaat. Maar goed, daar zit een balans tussen en die is soms wel moeilijk te vinden.

Ik heb in ieder geval wat ik eerder postte over de remix, dat het mijn fout is dat ik ervan uit ben gegaan dat hij dezelfde visie had als ik, inmiddels ook naar de meneer in kwestie gestuurd en hem daar mijn excuses voor aangeboden. Red ik de release niet mee, maar kan ik het hopelijk met een wat minder rot gevoel afsluiten.

Vind het in ieder geval wel een leerzame thread geworden dus iedereen sowieso bedankt voor de bijdragen.
 
Ik vind het zo'n gezellig draadje dat ik hem nog eens helemaal gelezen heb. En ik begin je steeds beter te begrijpen. Er viel me wel iets op:

(En mijn verbazing dat 25% van de royalties naar de remixer gaat)

Ik las het anders. Volgens mij zegt de labelman dat een remix 25% van de totale opbrengsten voor z'n rekening neemt. Onbelangrijk in dit geval, maar dan is het maar gezegd :).
 
dat een remix 25% van de totale opbrengsten voor z'n rekening neemt. Onbelangrijk in dit geval, maar dan is het maar gezegd :).
Ik kan met alle goede wil in de wereld niet begrijpen wat jij hier neerpent. :D

1. een remix is een product en kan niks voor z'n rekening nemen, personen doen dat, producten niet :D
2. alle versies worden electronisch los verkocht de de remix zou dan exact 25% van de totale verkoop moeten zijn, knap als jij dat nu al weet :D
 
Laat ik vooropstellen dat ik schreef wat de labelman heeft gecommuniceerd. Zoals bekend weet ik niets van releasen en opbrengsten. Ik denk dat deze heer bedoelt te zeggen dat als er 4 exemplaren van de originele track worden verkocht, er gemiddeld 1 remix van dezelfde track wordt verkocht.

Ik hoop dat dit iets duidelijker is zo. ;)
 
ja :)

alles is wel gezegd in dit topic. als slot noot wil ik toch nog even aandragen dat het mij verbaast hoe nederig en in de kont kruipering mensen zijn op het moment dat ze iets kunnen uitbengen.

begrijp me niet verkeerd: omgangsnormen en professionaliteit zijn vanzelfsprekend, maar dit geldt voor beide partijen. Dat is iets anders als over je heen laten lopen.

Het perspectief zoals eerder geschetst is alleen relevant als je betaald wordt. dus jij vraag mij wat, gunt mij een opdracht en dan is er mij alles aangelegen om het jou naar de zin te maken.

Maar daarvan is hier geen sprake. Nightstorm gaat hier geen cent van terugzien "doneert" min of meer zijn remix en wordt afgeblaft door een EGO die denkt dat die SONY zelf is. :D
Dat gaat niet werken, mischien werkt het wel met wat schuchtere brugklassers die release geil ziin en nog niet zo wereldwijs, maar normale volwassen mensen gaan zo niet met elkaar om.

Maar goed, dat is slechts mijn mening. :D
 
ja :)

alles is wel gezegd in dit topic. als slot noot wil ik toch nog even aandragen dat het mij verbaast hoe nederig en in de kont kruipering mensen zijn op het moment dat ze iets kunnen uitbengen.

begrijp me niet verkeerd: omgangsnormen en professionaliteit zijn vanzelfsprekend, maar dit geldt voor beide partijen. Dat is iets anders als over je heen laten lopen.

Het perspectief zoals eerder geschetst is alleen relevant als je betaald wordt. dus jij vraag mij wat, gunt mij een opdracht en dan is er mij alles aangelegen om het jou naar de zin te maken.

Maar daarvan is hier geen sprake. Nightstorm gaat hier geen cent van terugzien "doneert" min of meer zijn remix en wordt afgeblaft door een EGO die denkt dat die SONY zelf is. :D
Dat gaat niet werken, mischien werkt het wel met wat schuchtere brugklassers die release geil ziin en nog niet zo wereldwijs, maar normale volwassen mensen gaan zo niet met elkaar om.

Maar goed, dat is slechts mijn mening. :D


Mja, ik wil niet weer vanaf 0 de hele discussie oplaaien maar ik zie nergens iets dat lijkt op afblaffen door die labelfiguur. Maar een interessante opmerking is wel "To tell a label you have no interest in spending money yourself to promote yourself is a bad look".
Daar zit em de frictie denk ik..
 
ja :)

alles is wel gezegd in dit topic. als slot noot wil ik toch nog even aandragen dat het mij verbaast hoe nederig en in de kont kruipering mensen zijn op het moment dat ze iets kunnen uitbengen.

begrijp me niet verkeerd: omgangsnormen en professionaliteit zijn vanzelfsprekend, maar dit geldt voor beide partijen. Dat is iets anders als over je heen laten lopen.

Het perspectief zoals eerder geschetst is alleen relevant als je betaald wordt. dus jij vraag mij wat, gunt mij een opdracht en dan is er mij alles aangelegen om het jou naar de zin te maken.

Maar daarvan is hier geen sprake. Nightstorm gaat hier geen cent van terugzien "doneert" min of meer zijn remix en wordt afgeblaft door een EGO die denkt dat die SONY zelf is. :D
Dat gaat niet werken, mischien werkt het wel met wat schuchtere brugklassers die release geil ziin en nog niet zo wereldwijs, maar normale volwassen mensen gaan zo niet met elkaar om.

Maar goed, dat is slechts mijn mening. :D

Ik begrijp jou volkomen, maar begrijp jij ook dat de grens tussen omgangsnormen en professionaliteit enerzijds en over zich heen laten lopen anderzijds niet bij iedereen hetzelfde hoeft te zijn als de jouwe?

Ik, in ieder geval, hoop wel dat Nightstorm hier iets van terug ziet.
Hoe dan ook heeft hij geleerd dat je niets kunt veranderen aan het slechte gedrag, onvolwassenheid of ego van anderen, maar hoe hij zèlf er op een volwassen manier mee moet omgaan.
Accepteren van welke realiteit dan ook en 'deal with it' i.p.v. te gaan lopen bitchen hoe het volgens jou zou moeten; dåt is wereldwijsheid en volwassenheid.

Weer een andere stink mening 8o)

@Nightstorm: VEEL SUCCES!!
 
Eens hoor, als er echt upside voor je is te behalen dan deal je with it :D
en anders tell je hem professioneel to stick it where the sun doesn't shine en daar stinkt het i.d.d. ook :D
 
Ik, in ieder geval, hoop wel dat Nightstorm hier iets van terug ziet.
Hoe dan ook heeft hij geleerd dat je niets kunt veranderen aan het slechte gedrag, onvolwassenheid of ego van anderen, maar hoe hij zèlf er op een volwassen manier mee moet omgaan.
Accepteren van welke realiteit dan ook en 'deal with it' i.p.v. te gaan lopen bitchen hoe het volgens jou zou moeten; dåt is wereldwijsheid en volwassenheid.

Weer een andere stink mening 8o)

@Nightstorm: VEEL SUCCES!!
Dank.

Valt verder geen eer meer aan dit verhaal te behalen geloof ik, hij heeft m'n uitgebreide excuses gezien maar reageert er niet op. Daarna herhaalt 'ie tegenover m'n maat weer z'n Herbalife-riedeltje dat ik niet in mezelf wil investeren. Ik heb erg de behoefte om 'm te vertellen wat ik van 'm vind, maar laat ik dat maar 'professioneel' voor mezelf houden :bekdicht:
 
Back
Top