Nightstorm
Ouwe rot
Wat deze opmerking betreft, dat is precies de reden dat ik dit topic open.Je kunt nu de vinger blijven wijzen naar die nare labelmanager of je kunt kijken, zelfs wanneer je vindt dat jou geen enkele blaam treft, welke de dingen zijn die je een volgende keer toch anders zou doen om zo'n situatie te vermijden.
Wat ik in ieder geval niet meer ga doen is spontaan een remix aanbieden, want mijn ideeën over wat een remix inhoudt zijn achterhaald of worden in ieder geval niet zo breed gedragen als ik had gedacht. Daarin ligt in ieder geval wat mij betreft ook de grootste irritatie en de grootste bron van het misverstand.
Het idee van een remix is volgens mij namelijk:
- een remix is een vriendendienst. Voornamelijk naar de artiest, maar ook wel richting het label. Het label hoeft namelijk maar één titel aan te kopen, maar heeft twee versies om op compilaties e.d. kwijt te kunnen, een extra kans op iets dat aanslaat, etc. De remixer krijgt geen royalties, de titel valt immers niet onder zijn auteursrecht. Kortom, de beweegredenen van de remixer zijn dat hij het leuk vindt om te doen, omdat de oorspronkelijke track hem inspireert, of het is een wederdienst omdat de andere artiest hem ook remixt.
- als een remixer toch geld wil hebben wordt er vooraf een vast bedrag afgesproken als beloning, maar dat komt eigenlijk alleen voor als je Tiesto heet en jouw remix een garantie is voor extra verkopen.
Ik beschouwde mijn remix dus als een spontaan aanbod, een leuk gebaar, een gunst, verder hoef ik niks met het label. Take it or leave it. Blijkbaar ziet de labelmanager het andersom, vandaar dat ik ook wel vrij verontwaardigd was toen hij vond dat ik er nog geld in moest steken ook. (En mijn verbazing dat 25% van de royalties naar de remixer gaat)
Dat is denk ik mijn grote fout geweest en dit ga ik dus ook niet meer zo doen. Mocht ik een remix aan willen bieden eerst maar eens duidelijk krijgen hoe het label daarover denkt.