feedbackgeluid With or Without you uit een synth halen?

dumdumdadumdum

Scheelt niet veel
Lid sinds
24 februari 2004
Berichten
1.535
Locatie
Helmond
Met mijn coverband doen we With or Without You van U2, en omdat we maar 1 gitarist hebben is het aan mij om al die feedback bijgeluiden uit mijn synths te halen (die hoge eindeloos doormodulerende geluiden die je steeds hoort.) Ik probeer daar een geluid voor te programmeren maaar alles wat ik eruit krijg klinkt te statisch. Bovendien moet ik dan weer lange, dan weer langzame attack gebruiken.
Momenteel gebruik ik alleen een Krome in de band, maar ik ga straks een Motif ES ophalen. Mijn plan is om in die laatste een lead te programmeren die deze klus op zich neemt.
Met velocitygemoduleerde attack, en een filter wat ik met aftertouch kan moduleren. Ik heb namelijk geen handen vrij om het geluid steeds in realtime te veranderen (met rechts speel ik het marimbaritme wat meeloopt met de drums). Ik hoop dat dit me een stukje verder helpt, maar heeft iemand nog andere tips die ik mee kan nemen bij het programmeren?
 
Je hebt iets nodig met galm en delay zodat het kan gaan oscileren, ik zou een MRX of EHX pedaal op je synth zetten en daar gewoon een gitaar patch op spelen
 
Klinkt als een sustainer en een processed gitaar geluid.

Voor dit soort sounds gebruik ik zelf een combi van resonator en reverb of delay. De Eventide Space heeft zo'n algoritme genaamd "Blackhole", resonance op 100 en feedback op 99 of infinite et voila, iedere sound veranderd in een sound met feedback. Alternatief is een EHX freeze pedaaltje gebruiken maar voorwaarde is dan wel dat je je "feedback sound" als input gebruikt.

Ander alternatief is je resonance van je synth flink opschroeven tot max of bijna max, een delay er achter zetten met delay tijd van < 350 ms, hoge feedback en indien mogelijk de filter settings aanpassen voor de analoge feel, donkerder maken en kijken of je de delay in self oscilation mode kunt krijgen. Reverb met het laag er uit gefilterd er achter voor het "U2" effect
 
dank voor de tips! :okdan: Ik ga eens wat proberen, eerst maar eens in the box, voordat ik allerlei fratsen aan de setup ga toevoegen die ik verder niet gebruik ;)
Ik vraag me alleen af of ik mijn synthjes zover kan krijgen. Ik hou jullie op de hoogte ;)
 
Het gitaarwerk van U2 hangt van de fx aan elkaar. Ik denk dat je het daar moet zoeken.
 
Ik zou gewoon een sampler gebruiken.

Dan zou ik de gehele partij moeten samplen (en op een of andere manier moeten isoleren) vanwege het constant modulerende geluid. En het ook nog een beetje leuk spelen zij he :D
 
Ik zou kiezen voor een Dave Smith Poly Evolver - of een andere synth met een 'licht' overdrive effect ertussen - een langzame attack en een lange sustain, een delay en een laaaaaaaange reverb. Als je toetsen inslaat die in het simpele akkoordenschema passen en tussendoor moduleert, maakt het volgens mij niet uit wat je doet en klinkt het altijd goed.

Ik moet erbij vermelden dat ik van de school ben 'ik heb een hekel een coverbands, tenzij ze iets "anders" doen met het gecoverde nummer'. Het hoeft niet 100% hetzelfde te klinken, volgens mijn bescheiden mening. Misschien kun je zelfs de overdrive weglaten.
 
is midi delay niet wat? of is dat niet mogenlijk
 
Een gitaar gaat feedbacken (oftewel sustainen) als je em via een met een flinke portie overdrive voor de speakers hangt... net zoiets als een mic bv die gaat piepen...
Da's heel anders dan de feedback van een delay of echo. maar een flinke dosis delay is wel noodzakelijk als je het effect wilt benaderen.. Hier een link met de fx chain van em.
Ik weet bijna zeker dat een Motif ES wel een delay aan boord moet hebben waarvan je feedback en het delay level flink kunt openschroeven.. zodat het een gezellige samenklank gaat worden van alle daarvoor gespeelde nootjes.
Ook is overdrive vast en zeker vertegenwoordigd binnen de fx keuze in de Motif, dus ik zou sowieso nog ff wachten met allemaal stompboxen te halen alvorens de Motif te hebben ontdekt :)

Wat betreft het aanzwellen van de noten.. gitaristen meestal hun pink om het volume te bedienen op de gitaar en zo de noten op te laten komen.. soort van attack dus. Dat truukje zou je ook kunnen doen met een breathcontroller.
Weet niet of de Motif die aansluting ook heeft maar de meeste (oudere) Yamaha's wel.. dat zou misschien ook een mogelijkheid zijn aangezien je handen tekort komt.. maar lastig gaat het zeker worden om te schakelen tussen staccato en aanzwellende nootjes.. succes iig.
 
Laatst gewijzigd:
Ik zou kiezen voor een Dave Smith Poly Evolver - of een andere synth met een 'licht' overdrive effect ertussen - een langzame attack en een lange sustain, een delay en een laaaaaaaange reverb. Als je toetsen inslaat die in het simpele akkoordenschema passen en tussendoor moduleert, maakt het volgens mij niet uit wat je doet en klinkt het altijd goed.

Ik moet erbij vermelden dat ik van de school ben 'ik heb een hekel een coverbands, tenzij ze iets "anders" doen met het gecoverde nummer'. Het hoeft niet 100% hetzelfde te klinken, volgens mijn bescheiden mening. Misschien kun je zelfs de overdrive weglaten.

Ik ga sowieso niet een complete synth kopen voor 1 nummer :D
Mee eens dat het niet 100% hetzelfde moet klinken, maar ik wil graag de sfeer benaderen. Die vind ik in dat nummer, samen met de opbouw toch wel erg geniaal.

Ik ben er nog niet aan toegekomen. Voorlopig maar even met een layer van verschillende padsounds met verschillende attack tijden. Volgende week zie ik wel verder.
 
Het klinkt alsof het met een Ebow gespeeld is, dus misschien ebow gitaar samples met wat delay en reverb gebruiken?
 
Ik ga sowieso niet een complete synth kopen voor 1 nummer :D

De Poly Evolver is anders wel een erg fijne synth… ;)

Nee… ik snap natuurlijk dat je voor één nummer geen nieuwe synth gaat aanschaffen. Het was meer bedoeld als opstapje naar de feedback of overdrive waar ik het over had.

Succes met je experiment!
 
Je kunt natuurlijk dat nummer ook gewoon uit je repertoire schrappen. Dat is uiteindelijk beter voor iedereen... :P
 
Back
Top