Unbalanced gear en balanced gear - wat doen jullie ?

Led

Stamgast
Lid sinds
20 juli 2007
Berichten
297
Locatie
Amsterdam
Veel van mijn (oude) synths hebben unbalanced outputs. (Drumstation, Yamaha R7000, Roland MDC1 etc)
Veel van mijn effectunits en mijn mixer hebben balanced inputs.
In principe kan ik ze gewoon unbalanced aansluiten, maar voor zover ik begrijp krijg je dan een 6db loss een moet ik het volume dus verderop in de chain meer opengooien.

De bijbel schijnt te zijn : http://www.rane.com/note110.html

Waar #14 aangeeft hoe je een unbalanced->balanced cable maakt waarmee die 6db verlies dus niet optreedt. (eventueel aangevuld met een condensator en een 200ohm weerstand als je het echt helemaal goed wilt doen schijnbaar ?)

Ik ben benieuwd hoe andere mensen hiermee omgaan (inderdaad de gain omhoog gooien ? of zelf dat soort kabels solderen ?), of dat ik misschien iets verkeerd begrepen heb :)
 
Interessant, ik had nog nooit van dit soort units gehoord!
Maar doet dit hetzelfde als mijn zelfgesoldeerde "pseudo-balanced" kabel (#14 uit de Rane handleiding), of is dit gewoon een 6db amplifier ?
(Of werkt het op nog een andere manier die ik niet ken ?)
 
Passief level omhoog kan alleen met een trafo, en dat is dus ook wat deze EB Tech doosjes gebruiken. Het is dus wel degelijk wat anders dan een pseudo-balanced kabel. Meer vergelijkbaar met een passieve DI.
 
Vooral oude FX units kunnen nog wel eens raar gaan doen bij ongebalanceerd. SPXen bijvoorbeeld, vaak feest. Als ik dan licht ga dimmen en er ontstaat een brom (in Doornroosje) dan is dat vaak de boosdoener.
 
Ik steek gewoon overal TRS kabels in, NOOIT problemen

maar dan verlies je op gear met unbalanced output wel 6db die je dus op je mixer weer extra omhoog moet draaien, toch ?
 
van de pagina van RME

niet helemaal het zelfde.
 

Attachments

  • RMESOUND.jpg
    RMESOUND.jpg
    34,2 KB · Bekeken: 55
Voor je effect apparatuur op je mixtafel zijnn die trs outputs ... fx sends , aux , fx return , group send ?
Indien ja dan sluit je trs gebalanceerde kabels tussen mixtafel en fx apparatuur ....
Je synths die unbalanced zijn gewoon met monojack naar ungebalced inputs ....
Dan worden die na de regeling van de gain [ voor de inserts o.a.] gebalaceerd verwerkt in je mixtafel ...
Koppie koppie ? War die 6db betreft t is eigenlijk een marge van 6db kwa headroom die je meer hebt ...[ maar eerlijk gezegd normale personen horen een versvhil van niveau niet onder 3 db [ dat is nochtans de helft of het dubbele van het niveau ] voor hun ongetrainde oren ] ....

Indien [ en enkel voor dar allen $ je liveoptredens doet dat zou het een goed idee zijn om een di-box voor elke synth [ remark : links en rechts = 2 di boxes ] ... dan vertrekken alle signaal van je apparatuur na de di box naar xlr balanced naar de stagebox die zelf aangesloten is met zijn SNAKE [ gebalanceerde multikabel ] naar de regie .... en wat heb je dan niet : RAdio moscow op je synth bevoorbeeld .... taxi cbisten op een andere ....

Eigenlijk is gebalanceerd maar in de praktijk een obligatie als je meer dan 10 meter jacks moet trekken .... Vooral als die oud een de bescherming in de kabel versleten is .....

en voor die X db , y dbv , XXX khz ,.... tip van een professioneel [ trust your ears .... if it sounds ok it's ok ] ...
 
bijsluitsel :

wat wel interessant zou zijn indien je een hifi [ -10dbv [ unbalanced] ] versterker zou gaan of een digitale opnemer met rca cinch connecties = Female Xlr balaced naar unbalanced cinch of jack of ....

[ in de praktijk betekent het gewoon dat je je xlr connector open en de negative kabel op de massa soudeert ] ... Check maar gerust na indien je onzeker bent of niet zeker bent van dit informatie en de vorige ....
 
Back
Top