Vraagje (bbd) chips uit Azië

Synthor

Ouwe rot
Lid sinds
15 oktober 2006
Berichten
502
Ik lees zo links en rechts dat er vanuit Azië regelmatig nagemaakte chips verkocht worden.
Hoe dat allemaal precies zit weet ik niet, maar ik vroeg me af of het überhaupt kwaad kan om ze te gebruiken.

Ik zoek 2 x MN3009IC om m'n extreme Juno 106 chorus-ruis te verhelpen en lees dat sommige mensen prima resultaten met eerdergenoemde Aziatische chips hebben behaald.

De prijsverschillen met echte NOS chips zijn enorm, dus ik zit te denken om m'n geluk te beproeven, behalve als het dus link kan zijn voor de Juno.

Iemand meningen of ervaringen ermee?
 
Voor BBD chips spelen twee soorten namaak: fakes en (legitieme) remakes.

Fakes zijn chips waar ze gewoon een ander label op zetten. Je denkt een MN3009 te kopen maar je krijgt een TL072 met een ander label erop, bij wijze van spreken. Daar heb je dus niks aan, en in het slechtste geval inderdaad potentieel schadelijk voor je circuit.

Van de BBD chips zijn er echter ook legitieme remakes, gemaakt door CoolAudio. Dit zijn chips waar CoolAudio een licentie voor neemt nadat ze bij de originele fabrikant uit productie gaan. CoolAudio bbd chips zijn herkenbaar aan dat alle artikelnummers beginnen met V. Die zouden 100% compatible moeten zijn met de originelen.
Echter, volgens mij maakt CoolAudio de 30xx bbd's niet, maar doen ze alleen de 32xx bbd's.

Er is nog een ander soort 'fakes' dat hier niet speelt, en dat zijn de afgekeurde exemplaren die ze uit het afval van de fabriek trekken en doorverkopen. Dat zijn wel de juiste onderdelen, alleen voldoen die niet aan de specs. Dat speelt hier echter niet (of minder) want Panasonic maakt al jaren geen BBD's meer.

Ruis is trouwens wel een beetje inherent aan een BBD-circuit. Ik weet niet of het vervangen van de BBD daar iets bij gaat helpen...
 
'polida' op ebay is de enige die ik vertrouw van 'ginder',maar hij zelf koopt ook van verdelers,maar hij let meer op als utsource bvb.

doch, wat Louis zegt is waar wat betreft afgekeurde exemplaren..
 
Cool, ga die chorus mod ook doen. Zag trouwens wel op die pagina van vintage synth dat hij een afgeschermde draad van de condensator naar die input en ground legt. Maar dan verbind hij aan de condensator kant alleen de center aan de condensator en aan de andere kant de center aan TP2 en de shield aan AG (Analog Ground). Moet hij ook aan de input kant de shield ergens aan verbinden?
 
Maar dan verbind hij aan de condensator kant alleen de center aan de condensator en aan de andere kant de center aan TP2 en de shield aan AG (Analog Ground).

Da's om een ground loop te voorkomen.
 
ok, en mag die 1uF ook 10uf zijn?
 
Dat heeft mogelijk iets invloed op je frequentiebereik. Maar belangrijkste lijkt me dat hij non polarized is, dus geen elco (waar jij vermoedelijk aan denkt)
 
En het is gelukt, hier ff 2 foto's. Heb ook meteen maar een eurostekker er in gezet omdat ik alweer zo'n Roland snoer kwijt ben.

20140401_171342.jpg 20140401_172554.jpg 20140401_170544.jpg
 
Back
Top