Synthese met fase verschuiving

Nogmaals (dezelfde link als boven):
http://www.clavia.se/main.asp?tm=Products&clpm=Nord_Modular_G2

Hier kun je de NMG2Demo downloaden. Aan de rechterkant zie je:
demo_animation.gif
The demo software is designed to run a limited monophonic modular system on your computer. No additional hardware is needed. More details in the enclosed documentation. Nord Modular G2 Demo

Version 1.40

Dit is gratis EN een perfect programma
om synthese uit te leggen.
De hardware hebbende is natuurlijk NOG leuker ;)

Behalve de plaatjes heb ik ook hierboven zgn. Patch-files (pch2.) gezet.
Die kun je zowel met de hardware als met de DEMO openen, luisteren, tweaken en experimenteren. Veel plezier!

Er komt een e-Boek over het fenomeen FASE uit binnenkort.
Een aantal maanden geleden, op een ander forum, heb ik het een en ander besproken.
 
Nord Modular G2 Demo gedownload, lijkt mij een erg interesant programma. Echter snap ik nog niet waar ik nou alles mee moet verbinden. Maar ik neem aan dat je daar de youtube totorials voor hebt
 
Ik heb echt geen ervaring met patchen etc, logic en trigger zegt mij eigenlijk ook niet veel.
Ik zal een deze dagen even de discipline opbrengen om die help file door te lezen haha
 
Ik heb echt geen ervaring met patchen etc, logic en trigger zegt mij eigenlijk ook niet veel.
Ik zal een deze dagen even de discipline opbrengen om die help file door te lezen haha

Dat geeft toch niet? Iedereen moet ergens beginnen.
Een Logic /trigger signal is een 'aan' signaal.
bv. Wanneer een geluid een contour moet hebben(denk hier bij aan het verschil tussen een aangetokkelde harpsnaar of orgel) dan haal je de audio door een Envelope Generator. ADSR, ADR, AD, AR.
Een harp tokkel heeft een amplitude(hardheid) verloop:
|\

Een orgel gaat door zolang je de toets indrukt en wanneer je de toets loslaat is het geluid metteen weg(behalve de eventuele omgevingsgalm natuurlijk ;) )
|___________|


Die Env. Gen. moet een trigger signaal krijgen om te werken. Dat gebeurt met deze software al vaak intern door het keyboard. Cntrl(pc) of Appeltje(mac) K(shortcut).

Clavia heeft deze soft synthesizer ongelofelijk goed geprogrammeerd. Je kunt elk signaal op elke ingang aansluiten. In de digitale wereld kan dit niet zomaar namelijk.
 
Fase en oscillators.
2 voorbeelden.
1/ PM(phase modulation)
De frequentie (toonhoogte) van een golfvorm wordt bepaald door de hoeveelheid trillingen per seconde(Hz). In dit geval met de sinustoon. De cyclus van deze sinustoon herhaald zich dus zoveel x per seconde.
Wanneer een andere golfvorm deze moduleert veranderd dat de toonhoogte. Denk maar aan een vibrato wanneer dit op met een langzame snelheid(LFO) plaatsvind. In dit voorbeeld doen we dit met een oscillator op audio snelheid. Deze moduleert dus de fase van de andere. Dit fenomeen staat bekend als FM. Een hele belangrijke synthesizer die dit gebruikt is bv. de DX7 van Yamaha.
2/ Sync.
Twee oscilators met verschillende frequenties.
De bovenste dwingt de onderste om elke keer wanneer de fase van de golfvorm begint,
de ander om ook dat startpunt te pakken. Met als resultaat bijzondere boventonen.
De onderste oscillator veranderd van toonhoogte door de modulatie van de LFO module. Hierdoor krijg je dit 'boventonenen verloop'.
Dit waren mijn laatste voorbeelden hier ivm tijdgebrek. Zoals je gezien hebt heeft fase een impact op alle facetten van synthese. :)
 

Attachments

  • PM 1.pch2
    958 bytes · Bekeken: 77
  • Roland Kuit PM1.jpg
    Roland Kuit PM1.jpg
    14 KB · Bekeken: 64
  • Roland Kuit Sync2.jpg
    Roland Kuit Sync2.jpg
    21,9 KB · Bekeken: 67
  • Sync 2.pch2
    1,1 KB · Bekeken: 69
In aanvulling op wat Roland zegt over fase, er is een groot verschil tussen bewerkingen waarbij de fase wordt verschoven en bewerkingen waarbij de fase wordt gemoduleerd.

Bewerkingen met faseverschuiving kunnen van een geluid wel bepaalde frequentiecomponenten ("boventonen") versterken of verzwakken of zelfs helemaal buiten gevecht stellen, maar kunnen aan een geluid nooit nieuwe frequentiecomponenten toevoegen.

Dit in tegenstelling tot fasemodulatie (die trouwens in synthesizerland meestal wordt aangeduid met frequentiemodulatie (FM), zie #27). Bij FM ontstaan door het geleidelijk vergroten van de amplitude van de modulator steeds meer nieuwe tonen, meestal aangeduid met "zijbanden". Dit "bij-toveren" van nieuwe tonen, is een algemeen optredend verschijnsel bij niet-lineaire klanksynthese. FM is niet-lineair!

De eigenschap van lineair-zijn wordt in de audio-studio soms samengevat met: "sinus-in, sinus-uit"; d.w.z. als je op de input van een audio-apparaat één enkele sinustoon zet, met een zekere frequentie, en je hoort op de output ook een sinustoon, mogelijk harder of zachter, mogelijk in fase verschoven, maar in elk geval nog steeds met diezelfde frequentie, en als er bovendien tijdens de bewerking géén nieuwe sinussen met andere frequenties zijn bijgekomen, dan gedraagt dat apparaat zich lineair.

Lineair is goed. Lineair is passend. Lineair is halleluja! Want je kunt lineaire processen gemakkelijk onderling koppelen, en daardoor veel ingrijpender en preciezer manipuleren; je werkt er ook veel intuïtiever mee. Filters zijn het bekendste voorbeeld van een lineaire bewerking. Ook delay-effecten, zaalakoestiek, galm, spraak en zang, het doorklinkpedaal-effect van de piano, het mixen van geluiden (additieve synthese) zijn allemaal lineaire bewerkingen.

Een voorbeeld van lineaire fasemanipulatie gaf Roland in #13. Voor een nadere analyse van dit "geheime wapen": zie ook https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1735931&postcount=547 en verder.
 
Erg bedankt waveguide! Dit is facinerende informatie. Het FM/Liniare deel snap ik nog niet helemaal.



Dit in tegenstelling tot fasemodulatie (die trouwens in synthesizerland meestal wordt aangeduid met frequentiemodulatie (FM), zie #27). Bij FM ontstaan door het geleidelijk vergroten van de amplitude van de modulator steeds meer nieuwe tonen, meestal aangeduid met "zijbanden". Dit "bij-toveren" van nieuwe tonen, is een algemeen optredend verschijnsel bij niet-lineaire klanksynthese. FM is niet-lineair!

Als er een bewerking plaatsvind op bvb een sinusgolf van (ik roep maar wat) 230 Hz, en na de bewerking is hij nogsteeds 230Hz dan is hij Liniar. Als de frequentie veranderd na de bewerking is hij niet liniar meer als ik het goed begrijp?

En met welke bewerkings methodes treed het FM verschijnsel precies op? Want dan denk ik aan simpele Pitch of distortion technieken. Zit ik met mijn denkwijze in de goede richting?
 
Als er een bewerking plaatsvind op bvb een sinusgolf van (ik roep maar wat) 230 Hz, en na de bewerking is hij nogsteeds 230Hz dan is hij Liniar. Als de frequentie veranderd na de bewerking is hij niet liniar meer als ik het goed begrijp?
Yep!

En met welke bewerkings methodes treed het FM verschijnsel precies op? Want dan denk ik aan simpele Pitch of distortion technieken. Zit ik met mijn denkwijze in de goede richting?

Een verandering van pitch kun je wèl maken met een non-lineair systeem, maar níet met een lineair systeem.

Nu zou je als tegenvoorbeeld de post van Roland kunnen geven uit https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1711136&postcount=13. Daar wordt immers de pitch van de zaagtand met een octaaf verhoogd.
Dus, zou je dan kunnen zeggen, òfwel dat delay-systeem is niet-lineair òfwel een lineair systeem lijkt tòch in staat om de pitch te veranderen.

Maar die pitch-verandering wordt veroorzaak doordat de delay alle oneven boventonen uit het signaal heeft verwijderd. Er is dus niks bijgekomen. Dus de bewerking is wel degelijk lineair.
 
Yep!



Een verandering van pitch kun je wèl maken met een non-lineair systeem, maar níet met een lineair systeem.

Nu zou je als tegenvoorbeeld de post van Roland kunnen geven uit https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1711136&postcount=13. Daar wordt immers de pitch van de zaagtand met een octaaf verhoogd.
Dus, zou je dan kunnen zeggen, òfwel dat delay-systeem is niet-lineair òfwel een lineair systeem lijkt tòch in staat om de pitch te veranderen.

Maar die pitch-verandering wordt veroorzaak doordat de delay alle oneven boventonen uit het signaal heeft verwijderd. Er is dus niks bijgekomen. Dus de bewerking is wel degelijk lineair.

Dus in princiepen als er tonen worden toegevoegd dan is het non lineair. Als er geen frequenties worden toegevoegd of als er frequenties worden verwijderd is het lineair?
 
Back
Top