Advies mbt. aankoop / reparatie mixer

Led

Stamgast
Lid sinds
20 juli 2007
Berichten
297
Locatie
Amsterdam
Misschien kunnen jullie me helpen met mijn dilemma.
Ik wil per se een Mackie LM3204 mixer die perfect werkt - dus geen krakende potmeters, geen kraak in de headphone-output / main-output - nergens een kraak of probleem dat er niet bij een nieuwe LM3204 aanwezig is.

Ik heb een LM3204, maar in mijne zit er noise op de main-output en de headphone output - een kraak die soms even weggaat en soms weer terugkomt, voornamelijk op het linker kanaal - alsof je naar een plaat luistert waar soms opeens stof aan de naald blijft hangen.
Daarnaast zijn de potmeters van de laatste 4 kanalen afgebroken (een vorige eigenaar is erop gaan staan ofzo) - het toeval wil dat ik momenteel aan 12 kanalen exact genoeg heb maar als die vervangen kunnen worden dan graag natuurlijk.
Kortom, reparatie van mijn eigen LM3204 om de noise/kraak te verwijderen zou perfect zijn, afhankelijk van de kosten. De potmeters erbij repareren zou nog mooier zijn, afhankelijk van de kosten.
Een "nieuwe" geservicede LM3204 zou ook prima zijn, afhankelijk van de kosten... :)

Ik heb een mailtje gestuurd naar het service centrum in Belgie,
maar misschien zijn er op synthforum nog slimmeriken met goed/beter advies ?
Kan ik beter een LM3204 kopen die op EBay geadverteerd wordt als "in mint condition", voor zeg maar $350 - $400 ex verzendkosten ?
Of kan ik voor minder dan 300 euro mijn LM3204 weer als nieuw maken - via het service-center of iemand anders ?
 
het is net als bij oude auto's, als je er een jaar in rijd dan weet je meestal de gebreken die er aan het product zitten en dan weet je waarschijnlijk ook de prijs die je er voor moet betalen om het goed te krijgen. Als je iets nieuws gaat kopen weet je nooit de verborgen gebreken die de verkoper liever niet vertelt. je kan mazzel hebben en natuurlijk een goed product kopen. maar als er kanalen uit geen vallen na 3 uur aanstaan heb je serieus een probleem.
 
het is net als bij oude auto's, als je er een jaar in rijd dan weet je meestal de gebreken die er aan het product zitten en dan weet je waarschijnlijk ook de prijs die je er voor moet betalen om het goed te krijgen. Als je iets nieuws gaat kopen weet je nooit de verborgen gebreken die de verkoper liever niet vertelt. je kan mazzel hebben en natuurlijk een goed product kopen. maar als er kanalen uit geen vallen na 3 uur aanstaan heb je serieus een probleem.

Daarom kun je eigenlijk maar beter WEL een analoge tafel kopen, mochten er kanalen uitvallen dan is dat altijd te fixen (vaak uitgedroogde eelcos).
 
Afijn, volgens communicatie met het servicecentrum in Belgie kan m'n mackie LM3204 niet gerepareerd worden omdat de potmeters niet meer verkrijgbaar zijn.

Vervolgens via een andere weg met het typenummer van de potmeters gevraagd of die te leveren zijn, zegt het service centrum doodleuk "die zijn er niet, maar je kunt dit andere type gebruiken om ze te vervangen".
 
Storingen als kraken worden bijna altijd veroorzaakt door losse solderingen, vaak foutief koude lassen genoemd.
Verder is inderdaad de opmerking boven juist, vervang de elko's.
Vervang die zowiezo in apparatuur die ouder dan 10 jaar is, je voorkomt daarmee dat je op precies het verkeerde moment met een weigerend toestel zit.
Laat je nooit verleiden tot monteren van elektrolitische condensatoren die al jaren ergens in een la hebben gelegen.
De MTBF van deze componenten is +-10 jaar, ongebruikt zelfs nog korter.

Ga je zelf repareren:
- Reflow de connectorpennen en stekkersockets die op de print zitten, zuig eerst het oude tin weg en weeg ook je boutje steeds weer schoon aan een natte spons of staalwolletje, tin is al na enkele seconden onbruikbaar en geeft dan wederom slechte verbindingen en daar wilde je nou net van af.
Gebruik loodvrij tin alleen op apparatuur die na Juli 2007 werd gebouwd.
- Nieuwe elko's zijn vaak niet meer in de juiste (lage) spanning te krijgen, gebruik dan de eerstvolgende spanning die je kunt krijgen en neem waar mogelijk 105graden elko's.
(de spanning is de maximaal toelaatbare spanning, hoger is dus beter)

Veel van de langere schuifpotmeters zijn moeilijk tot niet meer leverbaar, ze worden ook vaak slechts on request nog geproduceerd.
Helaas valt dit buiten mijn handel dus ik zou ook niet weten waar je die vandaan moet halen.
 
Back
Top