problemen met GEM S2 (SOUND EDIT)

duMMy

Ingeburgerd
Lid sinds
9 januari 2014
Berichten
26
Locatie
Nijmegen
Hoi!

Ik ben sinds enkele dagen de blijde bezitter van een GEM S2 (Mijn eerste Synth).
Helaas moet ik het alleen doen met de Engelse handleiding op PDF.

Ik ondervind problemen bij het moduleren van de sound.
Als ik de handleiding goed begrijp zou ik elke sample al vanaf de eerste golf kunnen aanpassen. Via SOUND >> EDIT kom je in het betreffende menu.
8 opties zijn er beschikbaar. De eerste, waar het al fout gaat, is WAVESET.
Dit zou er uit moeten zien als op de afbeelding hieronder maar de keuzeopties voor de oscillatoren SINGLE, DUAL XF , DUAL OSC, verschijnen niet in beeld. :? Voor de rest ziet het er hetzelfde uit.

waveset.png


Een volgend punt is dat wijzigingen aan de LFO (optie 4 in het editing menu) niet te horen zijn. :?

Zou dit alles kunnen komen omdat er in mijn S2 misschien geen Turbokit rom (upgrade) is geïnstalleerd?

Wie kan mij helpen?
 
Ik heb een S2 Turbo en die werkt gewoon. Ik zou zo even niet weten waar het aan kan liggen. Volgens mij kan het er niet aan liggen dat de Turbokit niet is geïnstalleerd. De turbokit zorgt als het goed is alleen maar voor verdubbeld polyfonie en een sample translator (en misschien ook nog wat extra samples?). De S2 is ook niet echt de meest makkelijke synth om te programmeren.
 
Oké. Thx!
Maar kan het dan aan een instelling liggen die verkeerd staat?
Moet er een andere knop aan of uit staan?
Kan de S2 gereset worden?

En lukt het bij jou met alle samples?
 
De turbokit zorgt als het goed is alleen maar voor verdubbeld polyfonie

...en volgens mij daarmee het hele concept van single en dual oscs. Want die dubbele polyfonie geldt alleen voor single osc instrumenten. Er zitten geen extra voices op de Turbokit pcb, maar wel vier nieuwe EPROMs (dus nieuwe software). Oftewel, het zou mij niet verbazen als de gewone (niet-turbo) versie die opties niet heeft. Maar ik heb zelf ook alleen maar turbo-versies gehad (S2 en S3).
 
Even gecheckt, maar "single, dual en dual crossfade" is inderdaad een feature van de turbokit.

attachment.php
 

Attachments

  • Schermafbeelding 2014-01-22 om 16.12.59.jpg
    Schermafbeelding 2014-01-22 om 16.12.59.jpg
    40,2 KB · Bekeken: 41
Nee, GEM is al aantal jaar failliet, en de vraag is of GEM ze zelf de laatste jaren nog wel had. Ook weet ik niet of ze ooit in het reguliere circuit verkocht zijn (dus buiten de service-centra om). Ik heb zelf wel eens een "turbokit kit" in handen gehad dus misschien wel. Als je hem niet zelf kunt installeren is het (gezien de prijs van een S2 met Turbokit) waarschijnlijk ook helemaal niet interessant om hem los te kopen en te laten inbouwen.
 
Back
Top