Rockwool steenwol basstraps

Ik heb het over breedband absorbers, geen bass traps.. dus over panelen op de eerste reflectiepunten!
 
@Merkurio dat is idd heel dichtbij! Ik zal in gedachten houden heb op facebook ook neergezet gezocht kijken wat dat brengt.

@Frenklin Toevalig net mijn pa laten bellen naar een goede vriend die een muziekzaak heeft krijg 1tje in bruikleen ;-).Volgende week ga ik die krijgen voor ik alles ga doen zal ik eerst de meting doen en hier plaatsen zodat jullie kunnen zien hoe en wat.Heb youtube filmpje opgeslagen van iemand die alles voordoet met een pro progje gratis (REW).Over de bass traps met multiplex heb jij een voorbeeld ervan misschien, anders maar ik ze op die wijze en rest panelen.Ook heb ik een programma google sketch daarmee kan je de ruimte op de milimeter uittekenen,en alles plaatsen zoals je in gedachten hebt voor je gaat beginnen.Het is allemaal wat werk maar dan heb je ook wat en het is makelijk afneembaar inplaats van al dat plakken en dan resten op de muur.En nog iets is het niet zo dat die panelen of de rockwool vrij kan komen door trillingen waardoor het rond gaat vliegen en jeuken?
 
Laatst gewijzigd:
@ frenklin; Ik heb gezegd dat je nooit teveel basstraps kan plaatsen, ik heb niet gezegd dat je niet teveel absorbers kan plaatsen, daar kan je er inderdaad teveel van neerzetten. Een soort van vuistregel is dacht ik dat je 20% tot 40% van de muur/plafond oppervlakte van je ruimte met mid en hoog absorbtie kan behangen. Maar meten is weten.
 
Reactie gehad op gezocht rockwool

Reactie gehad op gezocht rockwool

Mensen ik ben net bij een vriend van me geweest die heeft nog 3 pakken rockwool liggen maar 211 :-( zou ze zo gratis kunnen krijgen wat zeggen jullie hiervan.

(Bas M) zei ->De standaard dichtheid voor standaard absorbers is inderdaad 45kg/m3. Voor basstraps wil je wel iets zwaarders.

Rockwool BouwPlaat 211 dik 50 mm is een stevige (45kg/m3

Dus als ik dan 2 van die platen neem op elklaar zou goed moeten zijn denk ik zo ofzniet?
 

Attachments

  • 20140123_181248[1].jpg
    20140123_181248[1].jpg
    65,9 KB · Bekeken: 68
Laatst gewijzigd:
In andere topics en forums vind je overal terug dat rockwool type 221 de beste eigenschappen heeft. Maar met twee platen van 211 gaat ge zeker ook een beter resultaat hebben op de eerste reflectiepunten, toch sowieso beter als geen panelen.. Het zal alleen wat minder geluid en andere frequenties absorberen dan de 221 plaat, naar mijn gedacht..
 
Ok ik ben hard aan het zoeken voor de 221 ik ben het idd paar keer tegen gekomen en 221 is gewoon de way to go.
 
Na veel gelezen te hebben ga ik het maar eens proberen. Het bouwen van Basstraps en een paar absorbers. Wellicht nog een diffuser voor aan het plafond.
Na het nodige speurwerk heb ik een firma gevonden die Rockwool 221 uit voorraad levert. Twee dagen levertijd. Vandaag besteld....ben benieuwd. Vandaag ook vast aan het shoppen geweest voor de stof. Is een grijze (open structuur) stof geworden bij de Ikea, zoals ik hier ergens had gelezen.

Ben erg benieuwd wat de ( hopelijke) verbetering zal worden als ik klaar ben.
Mijn ruimte is wat beperkt. 3.4m bij 2.7m. Luister via de breedte. Heb het vroeger ooit eens in de lengte geprobeerd. Maar dat was geen succes.
Op gehoor zitten er in het laag dips ( knopen) en pieken in. Via een appje op mijn pokkie wordt dat bevestigd. Is uiteraard een indicatie ( geen profi meting).
Hopelijk wordt dat na de acoustische aanpassing wat beter.
 
In het laag kan je volgens mij nooit teveel absorberen. Lage tonen bevatten veel meer energie dan hoge, waardoor hoge tonen veel sneller gedempt zijn. Een basstrap positioneer je heel anders dan een breedband absorber. Je behandeld verschillende akoestische verschijnselen over het algemeen: modale en geometrische akoestiek.

Wanneer je breedband absorberen strategisch plaatst kan je nare reflecties tegen gaan en dat dien je het beste breedbandig te doen, omdat anders je 'beeld' scheef trekt. Traps worden meestal achterin de ruimte (in hoeken) aangebracht, omdat daar vaak ook het meeste plaats is om te verwerken. Wanneer traps in de hoeken geplaatst worden en goed worden afgedicht aan alle kanten, verhoogt dat de demping. De mensen die er echt verstand van hebben weten niet precies waar het vandaan komt, maar het is bijna even effectief als chunks (de hele hoek opvullen met driehoekige platen).

Je hebt veel meer plaatdikte nodig om lage tonen (met name de staande golven) te dempen. Daar kan je het best zoveel mogelijk steenwol voor gebruiken, omdat je nou eenmaal veel energie moet dempen. Je probeert een oneindige ruimte na te bootsen.

Wanneer je de hele ruimte bedekt en op elke cm2 steenwol plakt krijg je een erg dood gevoel in je oren. Dat is onprettig voor de oren misschien, omdat we niet gewend zijn aan zulke omstandigheden. Wat je echter wel bereikt is een zo klein mogelijke invloed uit de ruimte, wat op zich wel prettig is omdat je juist je speakers wil horen...

Mijn nieuwe studio krijgt een volledige achterwand van steenwol, 30cm dik en daar achter 70 cm niets. Dit schijnt net zo goed te werken als 50cm wol + 50 cm niets.

Dit zijn dingen die ik voornamelijk van Bert Stoltenberg en Eric Desart heb geleerd, via homerecording.be. Ik hoop dat ik ze op de juiste manier verwoord heb, ik ben geen expert...

p.s. ik zou inderdaad eerst gaan meten... Met behulp van meten kan je de beste plaatsing van de speakers en afluisterpositie bepalen. Daarna zou ik pas gaan trappen en strategisch absorbers plaatsen. Een juiste plaatsing kan je écht heel erg veel opleveren! Dat kan je niet horen, dat moet je meten. Een Behringer ECM 8000 kost maar iets van €40,- , dus kost de wereld niet...
 
Ik wil beginnen met een standaard aanpak. Voor zover ik het begrepen heb. Bass traps in de hoeken en een achter in de ruimte. 15cm dik Met rockwool 221. Er blijft dan wat ruimte achter de panelen over.

Dan nog een breedband absorber aan beide zijde op het eerste reflectiepunt ( spiegeltrucje). En een tussen de speakers ( 120 bij 60 cm).

Over de absorbtie aan het plafond twijfel ik nog.
Ik wil de ruimte zeker niet te dood maken. In mijn vorige ruimte had ik vloerbedekking op de grond. Dat maakt het behoorlijk dood.

Misschien nog wat diffuser panelen. Misschien koop ik die wel bij GIK.
Alhoewel ik ook gelezen heb dat je voor diffusers de nodige ruimte nodig hebt tot de luisterpositie. Dat wordt in mijn ruimte een probleempje.*D
 
Die vloerbedekking werkte echter niet breedbandig. Het dode gevoel wat jij had komt door het dempen van hoge tonen, dat wil niet zeggen dat de rest ook netjes gedempt is. Je trekt eigenlijk je geluidsbeeld scheef...

Die spiegeltruck is inderdaad handig. Toch zou ik wel echt eerst meten wat de ideale luisterpositie is. Je zal er versteld van staan hoeveel dat uitmaakt!!
 
Ik heb nog een Rode condensator mic liggen. Maar al 15 jaar niet gebruikt :). Zal eens kijken of daar wat mee te meten valt. Dat ding heeft een nier en rondom karakteristiek. Welke is het meest geschikt voor dit soort metingen?
Blijft voor mij toch slechts een indicatie daar ik van "meten is weten" en akoestiek geen kaas heb gegeten. Vandaar dat ik de laatste weken erg veel op verschillende fora lees.
 
Daar moet je die omni instelling voor hebben. Met behulp van REW (Room Eq Wizard) KLIK kan je de metingen uitvoeren.

Het kan ook met FUZZMEASURE

Ik geloof dat er ook nog wel anderen zijn. Je meet de response op verschillende posities. De lange kant, de korten kant, 20cm verder van de muur, 20 cm dichter... etc. Je meet altijd op de luisterpositie en houdt daarbij de gelijkbenige driehoek aan. De response waarbij de frequenties het dichtst bij elkaar liggen is het beste. Richt je daarbij vooral op de 20-500hz daarboven is het relatief makkelijker om te corrigeren met breedband absorbers. Smoothening op 1/12, dat levert een leesbaar resultaat met veel informatie.
 
Ik ga het proberen als ik van de week wat absorbers heb gemaakt. Incl de basstraps. Maar die komen toch in de hoeken. Kan ik ook een meting before and after doen. Kijken of niet al de moeite voor niets is geweest.

Bedankt voor je info.
 
Het zou tof zijn als je je meetresultaten hier ff post. Daar kunnen veel mensen wat aan hebben...

p.s. Je hebt je thread wel in een vreemd subforum gezet ;)
 
[QUOTE
p.s. Je hebt je thread wel in een vreemd subforum gezet ;)[/QUOTE]

Dacht dat het over Rockwool ging...daar ga ik mee aan de slag :)

De nul meeting gaat niet lukken. Ik ben met REW bezig geweest. Na een halve dag stop ik daar even mee. Geluidskaart inregelen gaat goed. Maar het mic signaal blijft te zacht. Mic heeft 48V voeding nodig. Heb m'n oude buizencompressor er maar even tussen gepropt...zonder compressie natuurlijk. Ik heb de juiste kabels even niet voor handen. Heb een sidechain kabel gevonden en daar de female xlr in de compressor en een jack naar mijn geluidskaart. Wellicht is dat het probleem. Is een stereo jack ipv mono. ( dacht dat dat niet moet uitmaken). Uitgangssignaal uit de compressor is (te)hard
Maar mijn speakers staan dan zo hard dat of mijn speakers of mijn oren ploffen ;{

Ik heb wel een nulmeting met een spl meting op mijn pokkie....is slechts een indicatie.

Hopelijk morgen aan de slag als de spullen binnen komen.
 
OK...na wat noeste arbeid staat de basic setup voor wat betreft de basstraps.

Het laag klinkt gedetaileerder. Maar levendigheid gaat wat uit de ruimte. Tot nu staan er 5 basstraps.
Voor in de hoeken Floor to ceiling 20 cm dik. Achter in de hoeken ( 15 cm dik) 2 meter hoog. Achter de luisterruimte 1,2 bij 1 meter ook 15 cm dik. Allen van rockwool 221 in een houten frame. Bespannen met een open structuur katoenen stof.

Moet hier wel bij opmerken dat ik even via mijn nearfields luister. Normaal via mijn full range systeem. Nadeel is gelijk de afmeting van mijn ruimte 3.4 x 2.7 en 2.4 hoog. Luister in de breedte. Dat klinkt het best.
Full range klinkt veel opener dat de nearfields dus dat maakt deze indruk niet geheel betrouwbaar.
Voor de full range ben ik nog betonnen stands aan het maken. Dat duurt nog een weekje...kon dus niet wachten :)


Ik zit nu te denken om de eerste reflectie punten te behandelen met diffusie ipv breedband absorptie. Ik ben bang dat de ruimte anders te droog wordt. Het is slechts een kleine ruimte. Nog wel met kleine flutter echo door de paralellen wanden.
Diffusie voor eerste reflectie links en rechts van de monitoren. Het plafond en de achterwand.

Nu zag ik een site met zelfbouw modellen. Is dat wat ? http://www.mh-audio.nl/user/acoustic calculator.asp

Tevens zie ik een Nederlandse firma die voor , relatief, lage prijzen QRD diffusers aanbied. Iemand ervaring ? Gerenommeerde merken zijn vaak een factor drie duurder.
http://www.soundscapes.nu/ww.html

Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen.
 
Gearedup and back with some measurements!

Gearedup and back with some measurements!

Het heeft even geduurd maar eindelijk heb ik een meet mic en een pre-amp ik heb eens wat metingen gedaan check it out.Moet er wel nog even bijzeggen dat de auralex panelen nog hangen.

@FeddeVD ik zie dat je al klaar bent met alles nice drop eens wat foto's van je resultaten.
 

Attachments

  • GD Measurement.jpg
    GD Measurement.jpg
    80,5 KB · Bekeken: 59
  • Waterfall Measurement.jpg
    Waterfall Measurement.jpg
    84,8 KB · Bekeken: 66
  • Decay Measurement.jpg
    Decay Measurement.jpg
    89,2 KB · Bekeken: 69
  • All SPL Measurement.jpg
    All SPL Measurement.jpg
    84,2 KB · Bekeken: 65
  • Spectogram Measurement.jpg
    Spectogram Measurement.jpg
    66 KB · Bekeken: 64
pblend247...ik ben nog niet klaar.
Heb inmiddels de basstraps en 4 QRD diffusie panelen hangen. Ik denk nog een week of twee. Dan ga ik ook nog eens een poging wagen met meten. Aan de hand daarvan misschien nog wat aanpassingen.


Daarna zal ik eens wat foto's maken.
 
Ja met de bass traps bedoel ik maar is cool ik wacht je resultaten af heb jij een bouwtekening voor alles te maken?Jeast zou me eigenlijk sturen maar hij reageerd niet meer jammer genoeg zo ja zou je willen uploaden.
 
Ja met de bass traps bedoel ik maar is cool ik wacht je resultaten af heb jij een bouwtekening voor alles te maken?

Ik heb geen bouwtekeningen. Ik heb de basis toegepast van wat ik ervan gelezen heb. In de hoeken basstraps en 1 achter mij. Alle van 15 cm dik met Rockwool 221.

Tevens heb ik betonnen speakerstands gegoten en 4 QRD diffusers tussen ( achter ) de speakers.

Van de week de boel weer aangesloten. En tot dus ver erg tevreden met het resultaat.
Kan wel stellen dat mijn speakers nog nooit zo goed hebben geklonken :)

Ben nu nog aan het nadenken ( vooral veel lezen) of ik de eerste reflectiepunten ga aanpakken. Absorptie of ook diffusie.
Ik hoop eigenlijk dat mensen hier op dit forum daar iets zinnigs over kunnen zeggen :D

Misschien dat ik volgende week nog eens een meting ga proberen. Alhoewel ik niet zou weten hoe dat te interpreteren... Reverbtijd verlagen indien nodig....met absorptie...of diffusie? Wil zeker niet dat de ruimte te dood gaat klinken.

Wat trouwens de grote voordelen nu zijn is een bijzonder strak laag, veel grotere sweetspot en een betere ruimte perceptie ( het horen hoe de reverb in een track gedoseerd is)
 
Back
Top